Курс: Школска педагогија У оквиру предмета: Школска педагогија Предавачи др Емина Хебиб, редовни професор др Вера Спасеновић, редовни професор др Зорица Шаљић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 10.00 План курса: 1. недеља - - Упознавање са програмом предмета Упознавање са програмом предмета, организацијом рада, обавезама студената, начином праћења и оцењивања рада студената. 2. недеља предавање - Школска педагогија као научна дисциплина Предмет и методологија проучавања Школске педагогије; однос Школске педагогије и других педагошких дисциплина. 3. недеља предавање - Процес институционализације васпитања; етапе у развоју школе Појава школе као резултат процеса институционализације васпитања; етапе у развоју школе. 4. недеља предавање - Функције школе. Будућност институционалног образовања Функције школе: школа и друштво, школа и наука, школа и свет рада, школа и култура. Различите концепције и будућност институционалног образовања. 5. недеља предавање - Типологија школа Различити типови школских институција; критеријуми и могуће типологије школа. 6. недеља предавање - Развој и конституисање школских система Одлике процеса конституисања школских система. Етапе у развоју школских система. Правци развоја школских система. 7. недеља предавање - Структура и организација школских система, детерминанте и правци развоја Конститутивне компоненте школских система. Различити модели организације школских система. Основне детерминанте развоја школских система (друштвено-политичко уређење, економски развој, научно-технолошки развој, традиција и ниво културне развијености, развој педагошке и сродних наука). 8. недеља предавање - Структура и организација школских система у страним земљама I Структура и организација школских система у страним земљама - тенденције и правци развоја школских система европских земаља. 9. недеља предавање - Структура и организација школских система у страним земљама II Приказ и анализа структуре и организације одабраних страних школских система. 10. недеља предавање - Структура и организација школских система у страним земљама III Показатељи стања развијености и ефеката функционисања страних школских система. 11. недеља - - Колоквијум Писмена провера знања из одређених тематских области обрађених у првом семестру. 12. недеља предавање - Критика и покушаји реформисања школе до почетка XX века Преглед и анализа критичких приступа и различитих покушаја унапређивања и модификације школског образовања до почетка XX века. 13. недеља предавање - Савремена критика школе I Теоријска и практична решења унапређивања школског образовања и развоја алтернативних облика образовања. 14. недеља предавање - Савремена критика школе II Анализа одређених дела савремених критичара школе 15. недеља - - Анализа резултата првог дела курса Анализа резултата рада у првом семестру; евидентирање реализованих активности и обавеза; договор о раду у другом семестру. 16. недеља - - Припремни час за реализацију истраживачко-практичног рада студената у школи Договор o реализацији истраживачко-практичног рада студента у школи са циљем анализе појединих садржајно-структуралних компоненти школе и њихових елемената. 17. недеља предавање - Садржај и структура школске институције Основне садржајно-структуралне компоненте школе, међусобни однос компоненти школе, школа као отворен и динамичан систем. 18. недеља предавање - Социјални систем школе Чланови школског колектива, положај ученика и наставника у васпитно-образовном процесу и школској институцији. Школска заједница (односи школе са појединцима и институцијама из локалног и ширег друштвеног окружења). 19. недеља предавање - Школски програм Различита тумачења појма школски програм, различити приступи програмирању и школским програмима. Активности и процеси школског рада и живота. 20. недеља предавање - Организација рада и живота школе Појмовно одређење, елементи организације рада и живота школе - организација рада и организација институције. Могућности креирања околности од стране ученика и наставника. 21. недеља предавање - Систем управљања и руковођења школском институцијом Појмовна одређења - управљање и руковођење школским системом и школом. Носиоци и учесници процеса доношења одлука. Врсте и стилови управљања и руковођења и квалитет школског рада. 22. недеља предавање - Аутономија наставника и партиципација ученика у школском раду и животу Одређења појмова аутономија наставника и партиципација ученика. Претпоставке и могућности промене положаја и улоге ученика и наставника у васпитно-образовном процесу и школској институцији. 23. недеља предавање - Законска и програмска основа школског рада Представљање и анализа законских и нормативних аката и програмских докумената за рад у нашој основној и средњој школи. 24. недеља предавање - Структура школских активности Наставне, ваннаставне и ваншколске активности - појмовна одређења, врсте активности, однос различитих школских активности. 25. недеља - - Истраживачко-практични рад студената у школи Посета школи и обављање предвиђених активности. 26. недеља пракса - Професионална пракса студената у предшколској установи 27. недеља пракса - Професионална пракса студената у предшколској установи 28. недеља - - Презентација резултата истраживачко-практичног рада студената у школи Садржајно-структуралне компоненте, начин функционисања и деловања наше основне школе - презентација и заједничка анализа резултата истраживачко-практичног рада студената у школи. 29. недеља предавање - Евалуација курса Анализа процеса и резултата курса, евидентирање остварених активности и извршених обавеза, припрема за усмени испит. 30. недеља - - Испит Реализација испитних активности - усмени испит.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Трнавац, Н. (2005): Школска педагогија - предавања и чланци, књига I. Београд: Научна књига – Комерц. Трнавац, Н. (2005): Школска педагогија - предавања и чланци, књига II. Београд: Научна књига – Комерц. Општа допунска Литература Десет година реформи образовања у европским земљама (2001), Београд: Министарство просвете и спорта. Ђелпи, Е. (1976): Школа без катедре, Београд: Београдски графичко-издавачки завод Илич, И. (1980): Доле школе, Београд: Беогрдаски графичко-издавачки завод Илич, И. (1982): Доле школе. Београд: БИГЗ. Јоргенсен, М. (1977): Школа коју су основали ученици, Београд: Београдски графичко-издавачки завод Квалитетно образовање за све - пут ка развијеном друштву (2002), Београд: Министарство просвете и спорта Републике Србије. Нил. А. (1988): Слободна деца Самерхила, Београд: Новинско-издавачко предузеће Основно и обавезно образовање у свету. (1995). Београд. Поткоњак, Н. (1989): Куда иде средње образовање, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. Савићевић, Д. (1996): Приватне школе у Југославији и свету, Васпитање и образовање, бр. 4, стр. 3 – 33 (фотокопиран сепарат стр. 1-23) Средње образовање у свету (1996). Београд. Трнавац, Н. (1992): Мале сеоске школе, Београд: Институт за педагогију и андрагогију
Трнавац, Н. (2004): Азбучник и типологија школских институција. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета и ИЦ »Доситеј«. Хавелка, Н. (1998): Прилог развијању концепције улоге наставника и улоге ученика у основној школи, Наша основна школа будућности (99-163), Београд: Заједница учитељских факултета Србије. |