Курс: Школска педагогија (осн.)
У оквиру предмета: Школска педагогија
Предавачи

др Емина Хебиб, редовни професор

др Вера Спасеновић, редовни професор

др Зорица Шаљић, ванредни професор

обавезни курс
Број бодова: 10.00
Садржај курса: Различите перспективе у тумачењу функције школе. Школа као институција (компоненте структуре и садржаја школе и њихови односи). Развојни и реформски процеси у области школског образовања. Школско обраѕовање - стање и перспектива. Стање и правци раѕвоја савремених школских система.
Циљ изучавања курса: Путем овог студијског предмета студенти се упознају са функцијом и природом школског образовања и оспособљавају за разумевање принципа функционисања и деловања школе и школских система.
App.preduslovi_za_polaganje: За похађање предметног програма нису дефинисани посебни услови.
Облици наставе: Предавања, вежбе; самостални рад студената на претраживању и анализи стручне литературе.
План курса:
1. недеља
предавање - Представљање предметног програма.
2. недеља
предавање - Предмет проучавања и основни појмови Школске педагогије.
3. недеља
предавање - Функција школе - различите перспективе.
4. недеља
предавање - Актери школског рада, њихове улоге и односи.
5. недеља
предавање - Активности и процеси којима се остварује школска делатност.
6. недеља
предавање - Организација рада и живота школе.
7. недеља
предавање - Управљање и руковођење школским радом.
8. недеља
вежбе - Тематска посета школи.
9. недеља
предавање - Развојни и реформски процеси у области школског образовања.
10. недеља
предавање - Остваривање једнакости и праведности у школском образовању.
11. недеља
предавање - Школска ефективност као показатељ квалитета школског образовања.
12. недеља
- - Припрема за реалиазацију прве предиспитне обавезе.
13. недеља
- - Реализација прве предиспитне обавезе.
14. недеља
- - Први колоквијум.
15. недеља
предавање - Конституисање и развој школских система.
16. недеља
предавање - Структура и организација европских школских система.
17. недеља
предавање - Предшколско васпитање у европским школским системима.
18. недеља
предавање - Основно и обавезно образовање у европским школским системима.
19. недеља
предавање - Средње образовање у европским школсим системима.
20. недеља
предавање - Високо образовање у европксим школским системима.
21. недеља
предавање - Циљеви и програми обавезног образовања у европским школским системима.
22. недеља
предавање - Диференцијација у образовању и проходност кроз систем у европским земљама.
23. недеља
предавање - Евалуација у образовању у европским школским системима.
24. недеља
предавање - Образовање наставника у европским школским системима.
25. недеља
предавање - Димензије квалитета школских система.
26. недеља
предавање - Показатељи стања развијености и ефеката функционисања школских система.
27. недеља
предавање - Тенденције и правци развоја европских школских система.
28. недеља
- - Припрема за реализацију друге предиспитне обавезе.
29. недеља
- - Реализација друге предиспитне обавезе.
30. недеља
- - Други колоквијум.
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Спасеновић, В. (2013). Школски системи из компаративне перспективе. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду.
Спасеновић, В. и Хебиб, Е. (2014). Програми обавезног образовања у европским земљама: основне одлике и правци промена. У Р. Николић (ур.), Настава и учење: савремени приступи и перспективе (стр. 37-44). Ужице: Учитељски факултет у Ужицу Универзитета у Крагујевцу.
Томић, М., Спасеновић, В. и Хебиб, Е. (2015). Дуални модел средњег стручног образовања – пример Аустрије. Настава и васпитање, год. 64, бр. 1, 131-144.
Трнавац, Н. (2005). Школска педагогија - предавања и чланци, књига I. Београд: Научна књига – Комерц.
Трнавац, Н. (2005). Школска педагогија - предавања и чланци, књига II. Београд: Научна књига – Комерц.
Хебиб, Е. (2009). Школа као систем. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду.
Хебиб, Е. (2013). Како развијати школу – развојни и реформски процеси у области школског образовања. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду.
Хебиб, Е. (2015). Ефективно управљање школом као претпоставка развоја квалитета школског образовања. У Е. Хебиб, Б. Бодрошки Спариосу и А. Илић Рајковић (ур.), Истраживања и развој квалитета образовања у Србији – стање, изазови и перспективе (стр. 93-104). Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду.
Хебиб, Е. и Спасеновић, В. (2011). Значај разгранате структуре школских активности. Настава и васпитање, Год. 60, Бр. 1, стр. 65 – 80.
Хебиб, Е. и Спасеновић, В. (2011). Школски систем Србије - стање и правци развоја. Педагогија, 2011, год. 66, бр. 3, 373-383.
Хебиб, Е., Спасеновић, В. и Шаљић, З. (2017). Функција(е) школе: васпитање и/или образовање. У М. Станчић, А. Тадић и Т. Николић Максић (ур.), Васпитање данас (стр. 10-18). Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду и Педагошко друштво Србије.