Курс: Школска педагогија (осн.) У оквиру предмета: Школска педагогија Предавачи др Емина Хебиб, редовни професор др Вера Спасеновић, редовни професор др Зорица Шаљић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 10.00 Садржај курса: Теоријска настава: Школска педагогија као научна дисциплина и студијски предмет (предмет проучавања Школске педагогије, појмовни апарат Школске педагогије, методолошки приступи у проучавању школе и школског система). Одлике процеса институционализације васпитања и образовања и правци развоја институционалног васпитања и образовања. Функција и задаци школе - различите концепције институционалног васпитања и образовања. Детерминанте деловања и функционисања школе. Школа као систем - садржајно-структуралне компоненте школе и њихови односи. Структура васпитно-образовних активности школе
Практична настава: Истраживачко-практични рад студената у школи са циљем стицања увида у поједине компоненте и начине функционисања и деловања наше основне школе и израда извештаја о обављеном истраживачко-практичном раду у школи који се презентује на часу.
Циљ изучавања курса: Упознавање са одликама, правцима развоја и перспективама институционалног васпитања и образовања и оспособљавање за разумевање сложености садржаја и структуре школске институције и принципа функционисања и деловања школе и школског система. App.preduslovi_za_polaganje: За похађање предметног програма нису дефинисани посебни услови. Облици наставе:
Предавања, вежбе (групни рад); самостални рад студената на претраживању и анализи стручне литературе и других извора података. План курса: 1. недеља предавање - Уводни час Упознавање са предметним програмом. 2. недеља предавање - Предмет Школске педагогије. Појмовни апарат Школске педагогије. Школска педагогија као научна и академска дисциплина. Значење и садржај основних појмова Школске педагогије. 3. недеља предавање - Актери школског рада; њихове улоге и односи. Положај и улоге чланова школског колектива и школске заједнице. Претпоставке и могућности развијања сарадничких односа у школи и између школе и окружења. 4. недеља предавање - Активности и процеси којима се оставрује школска делатност. Програмирање школског рада. Евалуација школског рада. Структура школских активности. Значај разгранате структуре школских активности. 5. недеља предавање - Организација рада и живота у школи. Компоненте и елементи организације рада у школи. Улога ученика и наставника у креирању подстицајних околности за рад и развој у школи. 6. недеља предавање - Управљање и руковођење радом школом. Структура управљања у школском систему Србије. Управни и руководећи органи у школи и нјихове надлежности. Аутономија школе и професионална аутономија наставника. Партиципација ученика у раду и животу школе. 7. недеља пракса - Тематска посета школи. 8. недеља пракса - Тематска посета школи. 9. недеља - - Припрема за реализацију предиспитне обавезе. Самостални рад студената код куће ради припреме ѕа реализацију првог задатка у оквиру предиспитних обавеза. 10. недеља - - Реализација првог задатка у оквиру предиспитних обавеза. Групни рад студената на часу са циљем репродукције и систематизације знања стечених иѕ раѕличитих иѕвора везаних за прву тематску целину. 11. недеља предавање - Школско образовање - стање и перспектива. (први део) Унапређивање резултата школског рада као пут ка развоју квалитета школског образовања. Школска ефективност - предности и ограничења оријентације на ефекте школског рада. 12. недеља предавање - Школско образовање - стање и перспектива. (други део) Преведност у школском образовању - порекло, значење, начини остваривања. 13. недеља - - Припрема за реализацију предиспитне обавезе. Самостални рад студената код куће ради припреме за реализацију другог задатка у оквиру предиспитних обавеза. 14. недеља - - Реализација другог задатка у оквиру предиспитних обавеза. Групни рад студената на часу са циљем репродукције и систематизације стечених знања везаних та другу тематску целину.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Спасеновић, В. (2013). Школски системи из компаративне перспективе. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду. Трнавац, Н. (1992). Мале сеоске школе. Београд и Горњи Милановац: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду и Дечје новине. Трнавац, Н. (2004). Азбучник и типологија школских институција. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду и ИЦ "Доситеј". Трнавац, Н. (2005). Школска педагогија - предавања и чланци, књига I, Београд: Научна књига – Комерц. Трнавац, Н. (2005). Школска педагогија - предавања и чланци, књига II, Београд: Научна књига – Комерц. Хебиб, Е. (2009). Школа као систем. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду. Хебиб, Е. (2013). Како развијати школу – развојни и реформски процеси у области школског образовања. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду. Хебиб, Е. и Спасеновић, В. (2011). Значај разгранате структуре школских активности. Настава и васпитање, Год. 60, Бр. 1, 65-80. |