Saopštenje povodom predloženih izmena Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja
Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu je visokoškolska ustanova sa dugom tradicijom obrazovanja nastavnika, što nas obavezuje da reagujemo na predlog izmena Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (ZOSOV), i upozorimo na potencijalne negativne posledice predloženih rešenja.
Predlogom izmena članova ZOSOVa koji se odnose na obrazovanje nastavnika, a posebno predlogom izmene člana 142, predviđeno je snižavanje zahteva u pogledu zastupljenosti psiholoških, pedagoških i metodičkih disciplina u inicijalnom obrazovanju nastavnika (sa 30 na 20 ESPB), uz brisanje minimalnog zahteva za zastupljenost svake od ovih disciplina. Sledeći ovako formulisan predlog, odgovarajućim inicijalnim obrazovanjem nastavnika bi se moglo proglasiti i ono koje bi se sastojalo iz samo jedne od pomenutih disciplina, ili čak samo iz školske prakse. Istovremeno, predviđa se povećanje obaveznog udela školske prakse u inicijalnom obrazovanju nastavnika (sa 6 na 10 ESPB), pri čemu nije vidljivo da ovu odluku prati obezbeđivanje uslova za realizaciju kvalitetne prakse u školama.
Smatramo da je ovaj predlog problematičan iz nekoliko razloga:
1. Donošenje odluka u bilo kojoj oblasti, uključujući i obrazovanje nastavnika, mora biti zasnovano na relevantnim podacima koji ukazuju na to šta je problem i šta su potencijalna rešenja. U ovom slučaju, nije jasno na kojim relevantnim podacima i analizama se zasniva predlog izmena. Ukoliko se ovim izmenama pokušava rešiti problem nedovoljnog broja nastavnika pojedinih predmeta, jasno je da se to neće postići snižavanjem kriterijuma za obrazovanje nastavnika, jer zahtevnost obrazovanja nastavnika nije uzrok ovog problema. Ukoliko želimo da povećamo zainteresovanost za profesiju nastavnik neophodno je obezbediti bolje uslove za rad nastavnika i pokazivati veće poštovanje prema zaposlenima u školama, a ne smanjivati kriterijume za sticanje uslova za rad u školi. Odgovarajuće reagovanje na aktuelne zahteve prosvetnih radnika je dobra prilika da se pokaže spremnost za iskorak u ovom smeru.
2. Obrazovanje nastavnika je naučna oblast koja se oslanja na različite teorijske pristupe i rezultate istraživanja, a koji bi trebalo da budu jedno od polazišta za donošenje odluka u ovoj oblasti. Umanjivanje značaja psihološkog, pedagoškog i metodičkog obrazovanja u inicijalnom obrazovanju nastavnika ne proizilazi niti iz naučnih saznanja o profesiji nastavnik i obrazovanju nastavnika, niti iz politika i praksi uspešnih obrazovnih sistema.
3. Odluke u oblasti obrazovanja nastavnika treba da budu međusobno usaglašene i da doprinose ostvarivanju ciljeva obrazovanja i vaspitanja oko kojih smo se kao društvo saglasili. Predložene izmene nisu u skladu sa drugim zakonskim i podzakonskim dokumentima koji od nastavnika očekuju kompetencije koje se mogu razviti upravo kroz obrazovanje iz psiholoških, pedagoških i metodičkih disciplina. Dodatno, nije jasno kako bi smanjivanje zastupljenosti obrazovanja iz ovih disciplina doprinelo ostvarivanju ciljeva vaspitanja i obrazovanja koji su integralni deo ZOSOVa, kakvi su obezbeđivanje dobrobiti i podrška celovitom razvoju deteta, učenika i odraslog, razvijanje osećanja solidarnosti, razumevanja i konstruktivne saradnje sa drugima i negovanje drugarstva i prijateljstva; razvijanje kompetencija za razumevanje i poštovanje prava deteta, ljudskih prava, građanskih sloboda i sposobnosti za život u demokratski uređenom i pravednom društvu; uvažavanje različitosti.
4. Donošenje odluka o obrazovanju nastavnika zahteva promišljanje o uticaju tih odluka na različite aspekte sistema obrazovanja, ali i obezbeđivanje uslova za uspešnu primenu tih odluka u praksi. S druge strane, parcijalizovane izmene zakonske regulative bez odgovarajuće podrške za primenu istih u praksi, kreiraju nove probleme pre nego što vode razvoju, što možemo videti na primeru školske prakse. Naime, iako je školska praksa u iznosu od najmanje 6 ESPB definisana kao obavezan deo nastavničkog obrazovanja još 2009. godine, u poslednjih 15 godina nije urađeno puno na tome da se obezbede uslovi za njenu kvalitetnu primenu, te ona i dalje nije dovoljno vrednovana profesionalna aktivnost nastavnika mentora iz škola, niti je prepoznata kao deo radnog opterećenja univerzitetskih nastavnika koji praksu organizuju. Stoga, povećanje zastupljenosti školske prakse u incijalnom obrazovanju nastavnika, bez obezbeđivanja uslova za realizaciju iste, ne može rezultirati kvalitetnijim inicijalnim obrazovanjem nastavnika.Stoga smatramo neupintim zaključak da predložene izmene ne mogu doprineti poboljšanju kvaliteta niti inicijalnog obrazovanja nastavnika, niti sistema obrazovanja i vaspitanja u celini. Naprotiv, mogle bi doprineti njihovom daljem urušavanju. Stoga, iako se slažemo da bi postojeća zakonska rešenja trebalo preispitati i unaprediti, smatramo da je u ovom trenutku potrebno najpre sagledati aktuelno stanje, konsultovati nastavnike i stručnjake u oblasti obrazovanja nastavnika, i obezbediti uslove da se primene postojeća zakonska rešenja.
Centar za obrazovanje nastavnika Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Odeljenje za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Seminar za razvojnu i pedagošku psihologiju Odeljenja za psihologiju Filozofskog fakuteta Univerziteta u Beogradu
CON
Saopštenje povodom odluke Vlade Republike Srbije i Ministarstva prosvete o naglom i prevremenom prekidu prvog polugodišta tekuće školske godine
Izražavamo duboko neslaganje i zabrinutost povodom odluke Vlade Republike Srbije i Ministarstva prosvete da se iznenada i prevremeno započne zimski raspust u tekućoj školskoj godini. Takva neplanska promena školskog kalendara ne može ni na koji način doprineti „kvalitetu i očuvanju nastavnog procesa“, niti je u funkciji „interesa i prava učenika na obrazovanje“ kako je navedemo u obaveštenju na sajtu Ministarstva prosvete. Takav postupak ne samo da pokazuje nepoštovanje prosvetnih radnika, roditelja i učenika, već predstavlja još jedan dokaz zanemarivanja i urušavanja obrazovanja i vaspitanja u Srbiji. Napominjemo da čak i u uslovima prekida nastave u svrhu protesta zbog zabrinjavajućeg stanja u zemlji, obrazovanje i vaspitanje u školama nisu bili prekinuti sve do ove nesavesne i nedopustive odluke. Naprotiv, aktivizam koji su praktikovali učenici bio je prilika za razvoj kritičkog mišljenja, kompetencija za učešće u demokratskom društvu, solidarnosti i empatije i pojačavanje vaspitne uloge škole. Kako su upravo ove vrednosti pretnja za status quo, odluku o prevremenom raspuštanju učenika i nastavnika možemo jedino objasniti kao stavljanje partijskih interesa i očuvanja vlasti ispred društvenog interesa i vrednosti obrazovanja.
Studijska grupa za pedagogiju Odeljenja za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Centar za obrazovanje nastavnika Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
Seminar za razvojnu i pedagošku psihologiju Odeljenja za psihologiju Filozofskog fakuteta Univerziteta u Beogradu
SAOPŠTENJE FILOZOFSKOG FAKULTETA U BEOGRADU
Sociologija
SAOPŠTENJE FILOZOFSKOG FAKULTETA U BEOGRADU
Obaveštavamo javnost da su veća svih nastavno-naučnih jedinica Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu donela odluku o prekidu svih oblika nastavnih aktivnosti na Fakultetu.
Filozofski fakultet u Beogradu solidarno stoji uz studente, pridružuje se iznetim zahtevima i protestu, a u duhu vrednosti za koje se, kao najstarija visokoobrazovna ustanova u državi, istrajno zalaže od svog osnivanja.
Konferencija za štampu studenata i Uprave Fakulteta biće održana u ponedeljak 9.12.2024. godine na Akademskom platou.
U Beogradu, 6.12.2024. godine
Prvi čas na predmetu Interaktivna nastava
Prvi čas na predmetu Interaktivna nastava održaće se 06.12. sa početkom u 16:30 u učionici CON-a (U staroj zgradi Filozofoskog fakulteta). Takođe napominjemo da je neophodno da svi studenti koji pohađaju predmet pristupe Gugl učionici prateći link: https://classroom.google.com/c/NzM2MjIwMTI2ODE3?cjc=wgzhh4h ili putem koda: wgzhh4h.
Informacije u vezi sa nastavom na predmetu Interaktivna nastava društveno-humanističkih predmeta
Nastava na izbornom predmetu "Interaktivna nastava društveno-humanističkih predmeta" za studente master studija biće organizovana u vidu blok nastave vikendom. Budući da je učešće u nastavi neophodno, molimo studente da planiraju da će nastava biti organizovana: 6.12. od 16:30 do 20:30, 7.12. od 10:00 do 14:00, 13.12. od 16:30 do 20:30 i 14.12. od 10:00 do 14:00. O ostalim obavezama studenti će biti obavešteni na prvom susretu.
Informacija za studente master programa Obrazovanje nastavnika predmetne nastave
Podsećamo studente da, ukoliko to nisu već učinili, uđu u "gugl učionicu" CON informacije o studijskim programima. Na toj učionici studenti dobijaju informacije u vezi sa programima CON-a, rasporedom nastave, početkom nastave na predmetima, kao i o nenastavnim aktivnostima kojima se mogu priključiti. Link ka ovoj učionici je: https://classroom.google.com/c/NDA4OTM0NzE1NjU3?cjc=mlivpry
Informacija za polaznike programa celoživotnog obrazovanja Obrazovanje nastavnika predmetne nastave
Podsećamo Vas da uđete u google učionicu CON Informacije o studijskim programima, kako biste mogli da dobijate informacije o realizaciji nastave i drugim aktivnostima kojima možete da se priključite. Link ka učionici nalazi se u nastavku:
https://classroom.google.com/c/NDA4OTM0NzE1NjU3?cjc=mlivpry
Informacija za studente master studija u vezi sa izbornim predmetima koje realizuje Centar za obrazovanje nastavnika
U okviru master programa sociologije, filozofije, klasičnih nauka, istorije i istorije umetnosti ponuđeni su izborni predmeti Praćenje i ocenjivanje u nastavi i Interaktivna nastava društveno-humanističkih predmeta. Nastavu ovih predmeta realizuje Centar za obrazovanje nastavnika.
Prvi čas na predmetu Praćenje i ocenjivanje u nastavi biće održan u utorak, 29.10.2024. sa početkom u 9.45 u učionici CON-a. Studenti koji imaju nameru da slušaju i polažu ovaj predmet treba da se priključe gugl učionici preko koje će dobijati dalje informacije. Link ka učionici je: https://classroom.google.com/c/NzI2ODQ3MTA1Mzcz?cjc=xcygv6w, kod xcygv6w.
Osim informisanja u vezi sa programom ovog predmeta, dogovora o načinu rada i prvih aktivnosti u okviru ovog predmeta, na početku susreta studenti će biti informisani i o organizaciji nastave na predmetu Interaktivna nastava društveno-humanističkih predmeta.
Nastava na predmetu Osnove pedagoškog obrazovanja za studente master programa za obrazovanje nastavnika i Osnove pedagogije sa didaktikom za polaznike programa celoživotnog obrazovanja
Nastava predmeta Osnove pedagoškog obrazovanja, za studente master programa za obrazovanje nastavnika i Osnove pedagogije sa didaktikom, za polaznike programa celoživotnog obrazovanja (36) odvijaće se zajedno. Redovni termini za časove na ovom predmetu su: sredom od 13:15 do 16:30 ili četvrtkom 9:45 do 13:15. Studenti mogu da biraju jedan od ovih redovnih termina. Osim toga pozivamo sve studente master programa i polaznike "programa 36" da prisustvuju času koji će biti organizovan u ponedeljak, 28.10. sa početkom u 19:30 u online formatu. Link ka ovom času biće naknadno postavljen na gugl učionici: CON informacije. Ako već niste, pristupite ovoj učionici preko linka:
https://classroom.google.com/c/NDA4OTM0NzE1NjU3?cjc=mlivpry
kod: mlivpry
Konačna lista bodova za upis na program obrazovanja tokom čitavog živoga Obrazovanje nastavnika predmetne nastave
U prilogu se nalazi Konačna lista u kojoj su unete izmene u vezi sa priznatim ESPB nakon roka za žalbe. Smatra se da su kandidati upisani na program uplatom prve rate.