ЦОН

Саопштење поводом предложених измена Закона о основама система образовања и васпитања

Филозофски факултет Универзитета у Београду је високошколска установа са дугом традицијом образовања наставника, што нас обавезује да реагујемо на предлог измена Закона о основама система образовања и васпитања (ЗОСОВ), и упозоримо на потенцијалне негативне последице предложених решења.

Предлогом измена чланова ЗОСОВа који се односе на образовање наставника, а посебно предлогом измене члана 142, предвиђено је снижавање захтева у погледу заступљености психолошких, педагошких и методичких дисциплина у иницијалном образовању наставника (са 30 на 20 ЕСПБ), уз брисање минималног захтева за заступљеност сваке од ових дисциплина. Следећи овако формулисан предлог, одговарајућим иницијалним образовањем наставника би се могло прогласити и оно које би се састојало из само једне од поменутих дисциплина, или чак само из школске праксе. Истовремено, предвиђа се повећање обавезног удела школске праксе у иницијалном образовању наставника (са 6 на 10 ЕСПБ), при чему није видљиво да ову одлуку прати обезбеђивање услова за реализацију квалитетне праксе у школама.

Сматрамо да је овај предлог проблематичан из неколико разлога:
1. Доношење одлука у било којој области, укључујући и образовање наставника, мора бити засновано на релевантним подацима који указују на то шта је проблем и шта су потенцијална решења. У овом случају, није јасно на којим релевантним подацима и анализама се заснива предлог измена. Уколико се овим изменама покушава решити проблем недовољног броја наставника појединих предмета, јасно је да се то неће постићи снижавањем критеријума за образовање наставника, јер захтевност образовања наставника није узрок овог проблема. Уколико желимо да повећамо заинтересованост за професију наставник неопходно је обезбедити боље услове за рад наставника и показивати веће поштовање према запосленима у школама, а не смањивати критеријуме за стицање услова за рад у школи. Одговарајуће реаговање на актуелне захтеве просветних радника је добра прилика да се покаже спремност за искорак у овом смеру.
2. Образовање наставника је научна област која се ослања на различите теоријске приступе и резултате истраживања, а који би требало да буду једно од полазишта за доношење одлука у овој области. Умањивање значаја психолошког, педагошког и методичког образовања у иницијалном образовању наставника не произилази нити из научних сазнања о професији наставник и образовању наставника, нити из политика и пракси успешних образовних система.
3. Одлуке у области образовања наставника треба да буду међусобно усаглашене и да доприносе остваривању циљева образовања и васпитања око којих смо се као друштво сагласили. Предложене измене нису у складу са другим законским и подзаконским документима који од наставника очекују компетенције које се могу развити управо кроз образовање из психолошких, педагошких и методичких дисциплина. Додатно, није јасно како би смањивање заступљености образовања из ових дисциплина допринело остваривању циљевa васпитања и образовања који су интегрални део ЗОСОВа, какви су обезбеђивање добробити и подршка целовитом развоју детета, ученика и одраслог, развијање осећања солидарности, разумевања и конструктивне сарадње са другима и неговање другарства и пријатељства; развијање компетенција за разумевање и поштовање права детета, људских права, грађанских слобода и способности за живот у демократски уређеном и праведном друштву; уважавање различитости.
4. Доношење одлука о образовању наставника захтева промишљање о утицају тих одлука на различите аспекте система образовања, али и обезбеђивање услова за успешну примену тих одлука у пракси. С друге стране, парцијализоване измене законске регулативе без одговарајуће подршке за примену истих у пракси, креирају нове проблеме пре него што воде развоју, што можемо видети на примеру школске праксе. Наиме, иако је школска пракса у износу од најмање 6 ЕСПБ дефинисана као обавезан део наставничког образовања још 2009. године, у последњих 15 година није урађено пуно на томе да се обезбеде услови за њену квалитетну примену, те она и даље није довољно вреднована професионална активност наставника ментора из школа, нити је препозната као део радног оптерећења универзитетских наставника који праксу организују. Стога, повећање заступљености школске праксе у инцијалном образовању наставника, без обезбеђивања услова за реализацију исте, не може резултирати квалитетнијим иницијалним образовањем наставника.

Стога сматрамо неупинтим закључак да предложене измене не могу допринети побољшању квалитета нити иницијалног образовања наставника, нити система образовања и васпитања у целини. Напротив, могле би допринети њиховом даљем урушавању. Стога, иако се слажемо да би постојећа законска решења требало преиспитати и унапредити, сматрамо да је у овом тренутку потребно најпре сагледати актуелно стање, консултовати наставнике и стручњаке у области образовања наставника, и обезбедити услове да се примене постојећа законска решења.

Центар за образовање наставника Филозофског факултета Универзитета у Београду
Одељење за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду
Семинар за развојну и педагошку психологију Одељења за психологију Филозофског факутета Универзитета у Београду


Саопштење поводом одлуке Владе Републике Србије и Министарства просвете о наглом и превременом прекиду првог полугодишта текуће школске године

Изражавамо дубоко неслагање и забринутост поводом одлуке Владе Републике Србије и Министарства просвете да се изненада и превремено започне зимски распуст у текућој школској години. Таква непланска промена школског календара не може ни на који начин допринети „квалитету и очувању наставног процеса“, нити је у функцији „интереса и права ученика на образовање“ како је наведемо у обавештењу на сајту Министарства просвете. Такав поступак не само да показује непоштовање просветних радника, родитеља и ученика, већ представља још један доказ занемаривања и урушавања образовања и васпитања у Србији. Напомињемо да чак и у условима прекида наставе у сврху протеста због забрињавајућег стања у земљи, образовање и васпитање у школама нису били прекинути све до ове несавесне и недопустиве одлуке. Напротив, активизам који су практиковали ученици био је прилика за развој критичког мишљења, компетенција за учешће у демократском друштву, солидарности и емпатије и појачавање васпитне улоге школе. Како су управо ове вредности претња за status quo, одлуку о превременом распуштању ученика и наставника можемо једино објаснити као стављање партијских интереса и очувања власти испред друштвеног интереса и вредности образовања.

Студијска група за педагогију Одељења за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду

Центар за образовање наставника Филозофског факултета Универзитета у Београду

Семинар за развојну и педагошку психологију Одељења за психологију Филозофског факутета Универзитета у Београду


САОПШТЕЊЕ ФИЛОЗОФСКОГ ФАКУЛТЕТА У БЕОГРАДУ

Социологија

САОПШТЕЊЕ ФИЛОЗОФСКОГ ФАКУЛТЕТА У БЕОГРАДУ

Обавештавамо јавност да су већа свих наставно-научних јединица Филозофског факултета Универзитета у Београду донела одлуку о прекиду свих облика наставних активности на Факултету.

Филозофски факултет у Београду солидарно стоји уз студенте, придружује се изнетим захтевима и протесту, а у духу вредности за које се, као најстарија високообразовна установа у држави, истрајно залаже од свог оснивања.

Конференција за штампу студената и Управе Факултета биће одржана у понедељак 9.12.2024. године на Академском платоу.

У Београду, 6.12.2024. године


Први час на предмету Интерактивна настава

Први час на предмету Интерактивна настава одржаће се 06.12. са почетком у 16:30 у учионици ЦОН-а (У старој згради Филозофоског факултета). Такође напомињемо да је неопходно да сви студенти који похађају предмет приступе Гугл учионици пратећи линк: https://classroom.google.com/c/NzM2MjIwMTI2ODE3?cjc=wgzhh4h или путем кода: wgzhh4h.


Информације у вези са наставом на предмету Интерактивна настава друштвено-хуманистичких предмета

Настава на изборном предмету "Интерактивна настава друштвено-хуманистичких предмета" за студенте мастер студија биће организована у виду блок наставе викендом. Будући да је учешће у настави неопходно, молимо студенте да планирају да ће настава бити организована: 6.12. од 16:30 до 20:30, 7.12. од 10:00 до 14:00, 13.12. од 16:30 до 20:30 и 14.12. од 10:00 до 14:00. О осталим обавезама студенти ће бити обавештени на првом сусрету.


Информација за студенте мастер програма Образовање наставника предметне наставе

Подсећамо студенте да, уколико то нису већ учинили, уђу у "гугл учионицу" ЦОН информације о студијским програмима. На тој учионици студенти добијају информације у вези са програмима ЦОН-а, распоредом наставе, почетком наставе на предметима, као и о ненаставним активностима којима се могу прикључити. Линк ка овој учионици је: https://classroom.google.com/c/NDA4OTM0NzE1NjU3?cjc=mlivpry


Информација за полазнике програма целоживотног образовања Образовање наставника предметне наставе

Подсећамо Вас да уђете у google учионицу ЦОН Информације о студијским програмима, како бисте могли да добијате информације о реализацији наставе и другим активностима којима можете да се прикључите. Линк ка учионици налази се у наставку:
https://classroom.google.com/c/NDA4OTM0NzE1NjU3?cjc=mlivpry


Информација за студенте мастер студија у вези са изборним предметима које реализује Центар за образовање наставника

У оквиру мастер програма социологије, филозофије, класичних наука, историје и историје уметности понуђени су изборни предмети Праћење и оцењивање у настави и Интерактивна настава друштвено-хуманистичких предмета. Наставу ових предмета реализује Центар за образовање наставника.
Први час на предмету Праћење и оцењивање у настави биће одржан у уторак, 29.10.2024. са почетком у 9.45 у учионици ЦОН-а. Студенти који имају намеру да слушају и полажу овај предмет треба да се прикључе гугл учионици преко које ће добијати даље информације. Линк ка учионици је: https://classroom.google.com/c/NzI2ODQ3MTA1Mzcz?cjc=xcygv6w, код xcygv6w.

Осим информисања у вези са програмом овог предмета, договора о начину рада и првих активности у оквиру овог предмета, на почетку сусрета студенти ће бити информисани и о организацији наставе на предмету Интерактивна настава друштвено-хуманистичких предмета.


Настава на предмету Основе педагошког образовања за студенте мастер програма за образовање наставника и Основе педагогије са дидактиком за полазнике програма целоживотног образовања

Настава предмета Основе педагошког образовања, за студенте мастер програма за образовање наставника и Основе педагогије са дидактиком, за полазнике програма целоживотног образовања (36) одвијаће се заједно. Редовни термини за часове на овом предмету су: средом од 13:15 дo 16:30 или четвртком 9:45 дo 13:15. Студенти могу да бирају један од ових редовних термина. Осим тога позивамо све студенте мастер програма и полазнике "програма 36" да присуствују часу који ће бити организован у понедељак, 28.10. са почетком у 19:30 у online формату. Линк ка овом часу биће накнадно постављен на гугл учионици: ЦОН информације. Ако већ нисте, приступите овој учионици преко линка:

https://classroom.google.com/c/NDA4OTM0NzE1NjU3?cjc=mlivpry

код: mlivpry


Коначна листа бодова за упис на програм образовања током читавог живога Образовање наставника предметне наставе

У прилогу се налази Коначна листа у којој су унете измене у вези са признатим ЕСПБ након рока за жалбе. Сматра се да су кандидати уписани на програм уплатом прве рате.