Силабуси

Курс: Психологија учења и наставе
У оквиру предмета: Психологија учења и наставе
Предавачи

др Данијела Петровић, редовни професор

др Драгица Павловић Бабић, ванредни професор

обавезни курс
Број бодова: 6.00
Садржај курса: 1. Учење у ваншколском и у школском контексту 2. Трансфер учења и писменост 3. Психолошке теорије и школско учење 4. Метакогниција и саморегулисано учење 5. Мотивација 6. Улоге наставника 7. Облици организовања наставе 8. Настава и разноврсност ученика: индивидуалне, групне, развојне, културне разлике 9. Истраживање учења, наставе и сопствене праксе 10. Школа као контекст учења, развоја и рада.
Циљ изучавања курса: Психологија учења и наставе је курс који оспособљава студенте психологије да разумеју природу и сложеност процеса учења у школи и сложеност наставничке улоге, те да професионалну улогу психолога у образовању конципирају у складу с тим. Поред тога, курс има за циљ да студентима омогући стицање основних вештина потребних за стварање богатог окружења за учење, укључујући анализу сопствене праксе и праксе других наставника.
App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса потребно је да је студент положио курсеве Психологија учења и Увод у психологију образовања.
Облици наставе: Предавања: 3 часа недељно (укупно 39 сати) Вежбе: блок настава 6 x 6 часова (укупно 36 сати) Напомена: Вежбе су интерактивне, на њима студенти пролазе кроз 2 од три понуђена модула -програма за развој наставничких вештина намењених за подстицање активне конструкције знања и критичког мишљења код ученика Израда есеја: 20 сати Циљане посете: 20 сати
Обавезе студената: a)Учешће на предавањима и вежбама: максимално 2 изостанка b)Циљане посете институцијама и кратак групни писани извештај: 2 посете, групни извештаји на 2 стране c)Есеј на одабрану тему и презентација рада
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: а) Колоквијуми: Током курса организује се један колоквијум. б) Писмени испит: На крају курса организује се писмени испит. Студенти који положе колоквијум не полажу те делове на писменом испиту. ц) Усмени испит: Усмени испит полажу студенти који су положили писмени испит. Испит се полаже пред наставником и асистентом. д) Оцена са радова: Обавезе студената под б) и ц) се оцењују, оцену са радова представља просек оцена добијених на радове под б) и ц). Коначна оцена се формира на следећи начин: 40% оцена са радова 40% писмени или просек колоквијума и писменог 20% усмени испит
План курса:
1. недеља
предавање - Учење у ваншколском и школском контексту
I УЧЕЊЕ У ВАНШКОЛСКОМ И У ШКОЛСКОМ КОНТЕКСТУ 1. Учење у свакодневном контексту 1. 1. "Шегртовање" у културом моделованом контексту 1. 2. Спонтана знања и имплицитне теорије о људском учењу 2. Улога образовања у људском и друштвеном развоју 2. 1. образовање и индивидуални развој 2. 2. образовање и филогенетски развој 2. 3. образовање и друштвени развој
2. недеља
предавање - Трансфер учења и писменост
II ТРАНСФЕР УЧЕЊА И ПИСМЕНОСТ 1. Стицање писмености у различитим образовним областима као циљ учења 2. Трансфер: појам, тумачења, услови 3. Начини подршке учења за трансфер 4. Контроверзна питања: знање, дубоко разумевање, примена
2. недеља
вежбе - Активно учење
(презентација програма)
3. недеља
предавање - Психолошке теорије и школско учење: Бихејвиоризам
III ПСИХОЛОШКЕ ТЕОРИЈЕ И ШКОЛСКО УЧЕЊЕ 1. Бихејвиоризам и школа
3. недеља
вежбе - Анализа тока учења једног детета
(теренски рад)
4. недеља
предавање - Хуманистичка психологија и школа
Хуманистичка психологија и школа
4. недеља
вежбе - Програм по избору
(приказ програма)
5. недеља
предавање - Когнитивна психологија и школа
Когнитивна психологија и школа
5. недеља
вежбе - Развој културе критичког мишљења
(приказ програма)
6. недеља
предавање - Социјални конструктивизам и школа
Социјални конструктивизам и школа
7. недеља
предавање - Метакогниција и саморегулисано учење
IV МЕТАКОГНИЦИЈА И САМОРЕГУЛИСАНО УЧЕЊЕ 1.Метакогниција: извори, облици и развој у школсик условима 2.Стицање саморегулисаног учења у школи
7. недеља
вежбе - Анализа часа
(анализа школксог часа из угла различитих психолошких теорија)
8. недеља
предавање - Разноврсност: индивидуалне, групне, развојне и културне разлике
V РАЗНОВРСНОСТ: ИНДИВИДУАЛНЕ, ГРУПНЕ, РАЗВОЈНЕ, КУЛТУРНЕ РАЗЛИКЕ 4.1 Когнитивни стилови и стилови учења 4.2 Полне разлике и настава 4.3 Културне разлике и мултикутурално образовање 4.4. Образовање деце са посебним потребама
9. недеља
предавање - Мотивација
VI МОТИВАЦИЈА 3.1 Теорије мотивације и њихове импликације у настави 3.2 Мотивација за школско учење 3.3 Мотив постигнућа 3.4 Стратегије за подстицање мотивације
10. недеља
предавање - Улоге наставника и облици организовања наставе
VII УЛОГЕ НАСТАВНИКА И ОБЛИЦИ ОРГАНИЗОВАЊА НАСТАВЕ 1. Улоге наставника 2. Методе учења и наставе 3. Самоевалуација и планирање наставе 4. Давање повратне информације у педагошко-инструктивном раду
10. недеља
предавање - Израда предлога иновативне компоненте наставе
(израда и испробавање у одељењу иновативне компоненте наставе)
11. недеља
предавање - Стварање и одржавање подстицајне средине за учење
5. Стварање и одржавање подстицајне средине за учење 6. Истраживање учења, наставе и сопствене праксе
12. недеља
предавање - Школа као контекст учења, развоја и рада
VIII ШКОЛА КАО КОНТЕКСТ УЧЕЊА, РАЗВОЈА И РАДА. 1. Школска правила, школска атмосфера 2. Развој школе као институције
13. недеља
предавање - Завршни преглед
VI ЗАВРШНИ ПРЕГЛЕД
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
1.Видовић, В., Ријавец, М., Влаховић-Штетић, В., Миљковић, Д. (2003) Психологија образовања, Загреб, ИЕП-ВЕРН’ (одабрана поглавља) 2. избор одабраних чланака 3. приручници за иновативне програме