Силабуси
Курс: Психологија учења и наставе У оквиру предмета: Психологија учења и наставе Предавачи др Данијела Петровић, редовни професор др Драгица Павловић Бабић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: 1. Учење у ваншколском и у школском контексту 2. Трансфер учења и писменост 3. Психолошке теорије и школско учење 4. Метакогниција и саморегулисано учење 5. Мотивација 6. Улоге наставника 7. Облици организовања наставе 8. Настава и разноврсност ученика: индивидуалне, групне, развојне, културне разлике 9. Истраживање учења, наставе и сопствене праксе 10. Школа као контекст учења, развоја и рада. Циљ изучавања курса: Психологија учења и наставе је курс који оспособљава студенте психологије да разумеју природу и сложеност процеса учења у школи и сложеност наставничке улоге, те да професионалну улогу психолога у образовању конципирају у складу с тим. Поред тога, курс има за циљ да студентима омогући стицање основних вештина потребних за стварање богатог окружења за учење, укључујући анализу сопствене праксе и праксе других наставника. App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса потребно је да је студент положио курсеве Психологија учења и Увод у психологију образовања. Облици наставе:
Предавања: 3 часа недељно (укупно 39 сати)
Вежбе: блок настава 6 x 6 часова (укупно 36 сати)
Напомена: Вежбе су интерактивне, на њима студенти пролазе кроз 2 од три понуђена модула -програма за развој наставничких вештина намењених за подстицање активне конструкције знања и критичког мишљења код ученика
Израда есеја: 20 сати
Циљане посете: 20 сати
Обавезе студената: a)Учешће на предавањима и вежбама: максимално 2 изостанка
b)Циљане посете институцијама и кратак групни писани извештај: 2 посете, групни извештаји на 2 стране
c)Есеј на одабрану тему и презентација рада
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: а) Колоквијуми:
Током курса организује се један колоквијум.
б) Писмени испит:
На крају курса организује се писмени испит. Студенти који положе колоквијум не полажу те делове на писменом испиту.
ц) Усмени испит:
Усмени испит полажу студенти који су положили писмени испит. Испит се полаже пред наставником и асистентом.
д) Оцена са радова:
Обавезе студената под б) и ц) се оцењују, оцену са радова представља просек оцена добијених на радове под б) и ц).
Коначна оцена се формира на следећи начин:
40% оцена са радова
40% писмени или просек колоквијума и писменог
20% усмени испит
План курса: 1. недеља предавање - Учење у ваншколском и школском контексту I УЧЕЊЕ У ВАНШКОЛСКОМ И У ШКОЛСКОМ КОНТЕКСТУ
1. Учење у свакодневном контексту
1. 1. "Шегртовање" у културом моделованом контексту
1. 2. Спонтана знања и имплицитне теорије о људском учењу
2. Улога образовања у људском и друштвеном развоју
2. 1. образовање и индивидуални развој
2. 2. образовање и филогенетски развој
2. 3. образовање и друштвени развој
2. недеља предавање - Трансфер учења и писменост II ТРАНСФЕР УЧЕЊА И ПИСМЕНОСТ
1. Стицање писмености у различитим образовним областима као циљ учења
2. Трансфер: појам, тумачења, услови
3. Начини подршке учења за трансфер
4. Контроверзна питања: знање, дубоко разумевање, примена
2. недеља вежбе - Активно учење (презентација програма) 3. недеља предавање - Психолошке теорије и школско учење: Бихејвиоризам III ПСИХОЛОШКЕ ТЕОРИЈЕ И ШКОЛСКО УЧЕЊЕ
1. Бихејвиоризам и школа
3. недеља вежбе - Анализа тока учења једног детета (теренски рад) 4. недеља предавање - Хуманистичка психологија и школа Хуманистичка психологија и школа 4. недеља вежбе - Програм по избору (приказ програма) 5. недеља предавање - Когнитивна психологија и школа Когнитивна психологија и школа 5. недеља вежбе - Развој културе критичког мишљења (приказ програма) 6. недеља предавање - Социјални конструктивизам и школа Социјални конструктивизам и школа 7. недеља предавање - Метакогниција и саморегулисано учење IV МЕТАКОГНИЦИЈА И САМОРЕГУЛИСАНО УЧЕЊЕ
1.Метакогниција: извори, облици и развој у школсик условима
2.Стицање саморегулисаног учења у школи
7. недеља вежбе - Анализа часа (анализа школксог часа из угла различитих психолошких теорија) 8. недеља предавање - Разноврсност: индивидуалне, групне, развојне и културне разлике V РАЗНОВРСНОСТ: ИНДИВИДУАЛНЕ, ГРУПНЕ, РАЗВОЈНЕ, КУЛТУРНЕ РАЗЛИКЕ
4.1 Когнитивни стилови и стилови учења
4.2 Полне разлике и настава
4.3 Културне разлике и мултикутурално образовање
4.4. Образовање деце са посебним потребама
9. недеља предавање - Мотивација VI МОТИВАЦИЈА
3.1 Теорије мотивације и њихове импликације у настави
3.2 Мотивација за школско учење
3.3 Мотив постигнућа
3.4 Стратегије за подстицање мотивације
10. недеља предавање - Улоге наставника и облици организовања наставе VII УЛОГЕ НАСТАВНИКА И ОБЛИЦИ ОРГАНИЗОВАЊА НАСТАВЕ
1. Улоге наставника
2. Методе учења и наставе
3. Самоевалуација и планирање наставе
4. Давање повратне информације у педагошко-инструктивном раду
10. недеља предавање - Израда предлога иновативне компоненте наставе (израда и испробавање у одељењу иновативне компоненте наставе) 11. недеља предавање - Стварање и одржавање подстицајне средине за учење 5. Стварање и одржавање подстицајне средине за учење
6. Истраживање учења, наставе и сопствене праксе
12. недеља предавање - Школа као контекст учења, развоја и рада VIII ШКОЛА КАО КОНТЕКСТ УЧЕЊА, РАЗВОЈА И РАДА.
1. Школска правила, школска атмосфера
2. Развој школе као институције
13. недеља предавање - Завршни преглед VI ЗАВРШНИ ПРЕГЛЕД
Литература и извори података: Општа обавезна Литература 1.Видовић, В., Ријавец, М., Влаховић-Штетић, В., Миљковић, Д. (2003) Психологија образовања, Загреб, ИЕП-ВЕРН’ (одабрана поглавља)
2. избор одабраних чланака
3. приручници за иновативне програме
|