Силабуси

Курс: Увод у психологију образовања
Предавачи

др Александер Бауцал, редовни професор

др Данијела Петровић, редовни професор

др Ксенија Крстић, ванредни професор

др Ана Алтарас Димитријевић, редовни професор

др Драгица Павловић Бабић, ванредни професор

обавезни курс
Број бодова: 5.00
Садржај курса: 1. Систем образовања, установе, учесници, европски и светски трендови у развоју образовања 2. Контроверзна питања у психологији образовања: а) психолошки правци и школа б) интелигенција и школовање, ц) когнитивни, афективни, социјални и морални развој и школа д) разноврсност: индивидуалне, групне, развојне, културне разлике ф) мотивација и учење, г) школско учење и настава х) истраживања у школи наспрам истраживања школе 3. Наставничка професија 4. Разноврсне улоге психолога у систему образовања
Циљ изучавања курса: Увод у психологију образовања је курс који оспособљава студенте психологије да разумеју сложеност образовног система, природу и сложеност процеса учења и подучавања у школи, као и специфичне захтеве који се у образовању постављају у односу на професионалну улогу психолога. Курс има за циљ и да студентима омогући разумевање кључних контраверзна питања у психологији образовања. Након овог курса студенти це стећи основна знања и вештине која су неопходна за стварање богатог окружења за учење.
App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса Увод у психологију образовања нису потребни предуслови. Корисна су знања из Методологије психолошких истраживања, Развојне и Социјалне психологије, Менталне хигијене
Облици наставе: Предавања: 3 часа недељно (укупно 39 сати) Вежбе: 2 часа недељно (укупно 26 сати) Израда есеја: 22 сата Циљане посете: 10 сати Испитивање ученика: 10 сати
Обавезе студената: a)Учешће на предавањима и вежбама: максимално 2 изостанка b)Циљане посете институцијама и кратак групни писани извештај: 2 посете, групни извештаји на 2 стране c)Испитивање ученика: 1 испитивање и кратак извештај d)Есеј на задату тему: 2 кратка есеја (по 3 стране)
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: а) Колоквијуми: Током курса организује се један колоквијум. б) Писмени испит: На крају курса организује се писмени испит. Студенти који положе колоквијум не полажу те делове на писменом испиту. ц) Усмени испит: Усмени испит полажу студенти који су положили писмени испит. Испит се полаже пред наставником и асистентом. д) Оцена са радова: Обавезе студената под б), ц) и д) се оцењују, оцену са радова представља просек оцена добијених на радове под б), ц) и д). Коначна оцена се формира на следећи начин: 40% оцена са радова 40% писмени или просек колоквијума и писменог 20% усмени испит
План курса:
1. недеља
предавање - Систем образовања, установе, учесници, европски и светски трендови
СИСТЕМ ОБРАЗОВАЊА, УСТАНОВЕ, УЧЕСНИЦИ, ЕВРОПСКИ И СВЕТСКИ ТРЕНДОВИ У РАЗВОЈУ ОБРАЗОВАЊА Систем образовања 1. 1. Систем установа 1. 2. Систем уцесника 1. 3. Улога психолога у систему образовања 1. 4. Спонтана знања и имплицитне теорије наспрам научних знања о систему образовања 2. Улога образовања у људском и друственом развоју 2. 1. образовање и индивидуални развој 2. 2. образовање и филогенетски развој 2. 3. образовање и друствени развој
2. недеља
предавање - Европски и светски трендови у развоју образовања
Европски и светски трендови у развоју образовања 3. 1. Главне теме и процеси у току европске интеграције 3. 2. Институције и механизми 3. 3. Реформе образовања 3. 4. Контроверзна питања у развоју образовања
3. недеља
предавање - Контроверзна питања у психологији образовања
КОНТРОВЕРЗНА ПИТАЊА У ПСИХОЛОГИЈИ ОБРАЗОВАЊА 1. Психолошки правци и школа 1. 1. Бихејвиоризам и школа 1. 2. Когнитивна психологија и школа 1. 3. Хуманистичка психологија и школа 1. 4. Социјални конструктивизам и школа 1.5. Еклектицизам, имплицитне теорије у школској пракси наспрам рефлексивног практичара
4. недеља
предавање - Когнитивни, афективни, социјални и морални развој и школа
2. Когнитивни, афективни, социјални и морални развој и школа 2.1 Импликације Пијажеове теорије когнитивног развоја 2.2 Импликације теорије Виготског 2.3 Импликације Колбергове теорија моралног развоја 2.4 Импликације Ериксоновог виђење индивидуалног и социјалног развоја
5. недеља
предавање - Интелигенција и школовање
3.Интелигенција и школовање 3.1.Интелектуалне разлике, школовање и настава 3.2.Интелигенција и школско постигнуће (и подбацивање) 3.3.Психолог као дијагностичар интелектуалног развоја
6. недеља
предавање - Разноврсност: индивидуалне, групне, развојне, културне разлике
4 Разноврсност: индивидуалне, групне, развојне, културне разлике 4.1 Когнитивни стилови и стилови учења 4.2 Полне разлике и настава 4.3 Културне разлике и мултикутурално образовање 4.4. Образовање деце са посебним потребама
7. недеља
предавање - Мотивација
5 Мотивација 5.1 Теорије мотивације и њихове импликације у настави 5.2 Мотивација за школско учење 5.3 Мотив постигнућа 5.4 Стратегије за подстицање мотивације
8. недеља
предавање - Учење, школско учење и настава
6 Учење, школско учење и настава 6.1 Појам учења и облици школског учења 6.2 Психолошки проблеми учења различитих предмета 6.3 Методе учења и наставе 6.4 Оцењивање и евалуација образовног процеса 6.5 Стварање и одржавање подстицајне средине за учење
9. недеља
предавање - Истраживања у школи наспрам истраживања школе
7. Истраживања у школи наспрам истраживања школе 7.1 Улога истраживања у психологији образовања: коришћење истраживања да би се разумела и унапредила настава 7.2 Истраживачки методи у психологији образовања 7.3 Акционо истраживање
10. недеља
предавање - Наставничка професија
III. НАСТАВНИЧКА ПРОФЕСИЈА 1. Компоненте наставничке професије 1. 1. Експертско мишљење 1. 2. Менаџмент у одељењу и школи 2. Психолошки аспекти наставничке професије 2. 1. Развој наставничких компетенција 2. 2. Професионално сагоревање наставника
11. недеља
предавање - Улога психолога у систему образовања
IV. УЛОГА ПСИХОЛОГА У СИСТЕМУ ОБРАЗОВАЊА 1. Психолог у предшколским установама 2. Психолог у школским установама 3. Психолог у специјалном образовању 4. Психолог у неформалном образовању 5. Психолог у институцијама за развој образовања
13. недеља
предавање - Завршни преглед
V. ЗАВРШНИ ПРЕГЛЕД И ПРЕГЛЕД ПРОГРАМА НА СМЕРУ ПСИХОЛОГИЈА ОБРАЗОВАЊА
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
David Perkins: Smart Schools (одабрана поглавља) (у припреми): Контроверзна питања у психологији образовања укупно не више од 400 страна