Силабуси
Курс: Комуникацијске вештине У оквиру предмета: Комуникацијске вештине Предавачи др Данијела Петровић, редовни професор изборни курс Број бодова: 3.00 Садржај курса: Курс обухвата основне концепте и вештине из области интерперсоналне комуникација и конструктивног управљања сукобом: 1. Интерперсонална комуникација у школском контексту, 2. Улога личности и емоција у интерперсоналној комуникацији, 3. Улога опажања и слушања у интерперсоналној комуникацији, 4. Вербална и невербална комуникација, 5. Два типа порука и њихов ефекат на интерперсоналну комуникацију, 6. Интерперсонална комуникација и структура моћи у образовном систему, 7. Конфликти и интерперсонална комуникација, 8. Интерперсонална комуникација и успостављање сарадничких односа Циљ изучавања курса: Циљ курса је да студенте психологије оспособи да у школском контексту успешно и адекватно комуницирају са поједницима и у гупи, и да на професионалан начин решавају сукобе који се појаве у образовним и васпитним установама. По завршетку овог курса студенти ће стећи основне комуникацијске вештине (активно слушање, ЈА-поруке, вештине супростављања и вештине управљања сукобом) и разумеће важност комуникацијских вештина за успостављање квалитетних сарадничких односа. App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса нису потребни предуслови. Корисна су знања из курсева Психологија опажања, Емоције и мотивација, Социјална перцепција и интеракција. Облици наставе:
Предавања: 1 час недељно (Укупно 13 сати)
Вежбе: 1 час недељно (Укупно 13 сати)
Саминарски рад : 18 сати
Анализа сукоба: 10 сати
Рецензирање радова: 6 сати
Обавезе студената: Обавезно присуствовање предавањима и вежбама
Припрема за предавања и вежбе
Израда два самостална рада
1. Семинарски рад на задату тему: 1 кратак есеј (до 5 страна)
2. Анализа примера сукоба из школске ситуације и предлог интервенција (до 3 стране)
Излагање и дискусија теме изабране за семинарски рад
Рецезирање радова колега
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Активно учешће у дискусијама на предавањима и вежбама – 10%
Семинарски рад – 20%
Излагање и дискусија изабране теме – 10%
Анализа конфликта и предлог интервенција – 20%
Рецензирање радова колега – 10%
Писмени испит – 30%
План курса: 1. недеља предавање - Интерперсонална комуникација Појам, елементи и карактеристике интерперсоналне комуникације
Специфичности интерперсоналне комуникације у школском контексту
1. недеља вежбе - Зашто су комуникацијске вештине (не)потребне психолозима? (дискусијa) 2. недеља предавање - Улога личности у интерперсоналној комуникацији Значај самопоимања за делотворну интересоналну комуникацију
Четири нивоа самосвесности – Џохари модел
2. недеља вежбе - (Не)функционалност изношења информација о себи у интерперосналној комуникацији (анализа примера) 3. недеља предавање - Улога опажања у интерперсоналној комуникацији Основне фазе процеса опажања особа
Фактори који утичу на опажање особа
Стратегије за обезбеђивање тачности опажања
3. недеља вежбе - Регистровање и анализа примера нетачног опажања у школском контексту Регистровање и анализа примера нетачног опажања у школском контексту
Избор теме за семинарски рад (менторски рад)
- Студенти су обавезни да на састанак са наставником додју са предлогом теме за семинарски рад и предлогом чланака који ће се користити за писање семинарског рада
- Заједно са наставником се утврдјује тема и избор чланака
- Заједно са наставником се утврдјује структура семинарског рада
4. недеља предавање - Улога емоција у интерперсоналној комуникацији Улога емоција у интерперсоналној комуникацији
Појам, природа и врсте емоција
Значење појединих емоција у интерперсоналној комуникацији
4. недеља вежбе - Ефикасно изражавање емоција и реаговање на емоције других (уочавање препреке и формулисање сугестија за њихово превазилажење – дискусија и рад у малим групама) 5. недеља предавање - Улога слушања у интерперсоналној комуникацији Фактори који отежавају/олакшавају слушање
Седам начина неслушања
Активно слушање и његове функције у комуникацији
5. недеља вежбе - Технике активног слушања: сумирање, постављање отворених питања, парафразирање (увежбавање техника кроз играње улога) 6. недеља предавање - Вербална комуникација Конотативно и денотативно значење поруке
Шумови у комуникацији и трасирање комуникацијског поља
6. недеља вежбе - Дванаест застоја у комуникацији по Гордону (анализа примера застоја у комуникацији) 7. недеља предавање - Два типа порука и њихов ефекат на интерперсоналну комуникацију Поруке у којима се нуди решење, омаловажавајуће и индиректне поруке (ТИ-поруке)
Директне, уважавајуће и неоптужујуће поруке (ЈА-пруке)
7. недеља предавање - Елементи ЈА-поруке (формулисање примера ЈА-порука у различитим школским ситуацијама и дискусија о ефектима тако формулисаних ЈА-проука) 8. недеља предавање - Невербална комуникација Карактеристике невербалне комуникације
Облици невербалне комуникације
8. недеља вежбе - Паралингвистички знаци (анализа видео снимка)
Избор примера за анализу конфликта
- Студенти су обавезни да на вежбе дођу са предлогом примера за анализу конфликта
- Заједно са наставником се врши избор примера за анализу
9. недеља предавање - Интерперсонална комуникација и моћ Дистрибуција моћи у образовном систему
Подстицање самопоуздања у школском контесту (интраперсонална моћ)
Асертивност (интерперсонална моћ)
9. недеља вежбе - Асертивно реаговање (групна анализа различитих ситуација из школског контекста и формулисање асертивног одговора за сваку од тих ситуација) 10. недеља предавање - Конфликти и интерперсонална комуникација Природа и динамика интерперсоналних конфликата
Стилови понашања у конфликту
Продуктивне и непродуктивне стратегије решавања конликта
10. недеља вежбе - Фазе конструктивног решавања сукоба (симулација) 10. недеља вежбе - Фазе конструктивног решавања сукоба (симулација) 11. недеља предавање - Интерперсонална комуникација и развијање сарадничких односа Успостављање сарадње са школском управом, наставницима и родитељима
Изграђња квалитетног односа са ученицима
11. недеља вежбе - Успостављање ефикасне комуникације између ученика и наставника (дискусија) 12. недеља предавање - Програми за професионално усавршавање из области комуникације и решавања сукоба Анализа садржаја програма за професионално усавршавање
12. недеља предавање - Презентација програма за професионално усавршавање (гостовање аутора појединих програма) 13. недеља предавање - Завршни преглед Излагање семинарских радова и дискусија
Студенти излажу своје семинарске радове (Поwерпоинт презентација обавезна) у оквиру 10 минута
13. недеља вежбе - Излагање семинарских радова и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Поwерпоинт презентација обавезна) у оквиру 10 минута
Завршна дискусија о изложеним радовима
Литература и извори података: Општа обавезна Литература 1. De Vito, L. (2005) Messages – Building Interpersonal Communication Skills, 6th edition, Allyn & Bacon (одабрана поглавља) 2. Гордон, Т. (2001) Како бити успешан наставник, Београд, Креативни центар и Група МОСТ 3. Ковач-Церовић, Т. и др. (уред.) (1995) Учионица добре воље: Увод, Београд, Група МОСТ, УНИЦЕФ, стр. 13-36, 49-84 Општа допунска Литература 1. Hartley, P. (2001) Interpersonal Communication, 2nd edition, London and New York, Routledge 2. Попадић, Д., Мрше, С., Ковач-Церовић, Т., Печујлић-Мастиловић, С., Кијевчанин, С., Петровић, Д. и Богдановић, М. (1998) Паметнији не попушта – водич кроз сукобе до споразума, Београд, ЦАА и Група МОСТ 3. Плут, Д. и Маринковић, Љ. (1994) Конфликти и шта са њима, Београд, Креативни центар |