Силабуси

Курс: Комуникацијске вештине
У оквиру предмета: Комуникацијске вештине
Предавачи

др Данијела Петровић, редовни професор

изборни курс
Број бодова: 3.00
Садржај курса: Курс обухвата основне концепте и вештине из области интерперсоналне комуникација и конструктивног управљања сукобом: 1. Интерперсонална комуникација у школском контексту, 2. Улога личности и емоција у интерперсоналној комуникацији, 3. Улога опажања и слушања у интерперсоналној комуникацији, 4. Вербална и невербална комуникација, 5. Два типа порука и њихов ефекат на интерперсоналну комуникацију, 6. Интерперсонална комуникација и структура моћи у образовном систему, 7. Конфликти и интерперсонална комуникација, 8. Интерперсонална комуникација и успостављање сарадничких односа
Циљ изучавања курса: Циљ курса је да студенте психологије оспособи да у школском контексту успешно и адекватно комуницирају са поједницима и у гупи, и да на професионалан начин решавају сукобе који се појаве у образовним и васпитним установама. По завршетку овог курса студенти ће стећи основне комуникацијске вештине (активно слушање, ЈА-поруке, вештине супростављања и вештине управљања сукобом) и разумеће важност комуникацијских вештина за успостављање квалитетних сарадничких односа.
App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса нису потребни предуслови. Корисна су знања из курсева Психологија опажања, Емоције и мотивација, Социјална перцепција и интеракција.
Облици наставе: Предавања: 1 час недељно (Укупно 13 сати) Вежбе: 1 час недељно (Укупно 13 сати) Саминарски рад : 18 сати Анализа сукоба: 10 сати Рецензирање радова: 6 сати
Обавезе студената: Обавезно присуствовање предавањима и вежбама Припрема за предавања и вежбе Израда два самостална рада 1. Семинарски рад на задату тему: 1 кратак есеј (до 5 страна) 2. Анализа примера сукоба из школске ситуације и предлог интервенција (до 3 стране) Излагање и дискусија теме изабране за семинарски рад Рецезирање радова колега
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Активно учешће у дискусијама на предавањима и вежбама – 10% Семинарски рад – 20% Излагање и дискусија изабране теме – 10% Анализа конфликта и предлог интервенција – 20% Рецензирање радова колега – 10% Писмени испит – 30%
План курса:
1. недеља
предавање - Интерперсонална комуникација
Појам, елементи и карактеристике интерперсоналне комуникације Специфичности интерперсоналне комуникације у школском контексту
1. недеља
вежбе - Зашто су комуникацијске вештине (не)потребне психолозима?
(дискусијa)
2. недеља
предавање - Улога личности у интерперсоналној комуникацији
Значај самопоимања за делотворну интересоналну комуникацију Четири нивоа самосвесности – Џохари модел
2. недеља
вежбе - (Не)функционалност изношења информација о себи у интерперосналној комуникацији
(анализа примера)
3. недеља
предавање - Улога опажања у интерперсоналној комуникацији
Основне фазе процеса опажања особа Фактори који утичу на опажање особа Стратегије за обезбеђивање тачности опажања
3. недеља
вежбе - Регистровање и анализа примера нетачног опажања у школском контексту
Регистровање и анализа примера нетачног опажања у школском контексту Избор теме за семинарски рад (менторски рад) - Студенти су обавезни да на састанак са наставником додју са предлогом теме за семинарски рад и предлогом чланака који ће се користити за писање семинарског рада - Заједно са наставником се утврдјује тема и избор чланака - Заједно са наставником се утврдјује структура семинарског рада
4. недеља
предавање - Улога емоција у интерперсоналној комуникацији
Улога емоција у интерперсоналној комуникацији Појам, природа и врсте емоција Значење појединих емоција у интерперсоналној комуникацији
4. недеља
вежбе - Ефикасно изражавање емоција и реаговање на емоције других
(уочавање препреке и формулисање сугестија за њихово превазилажење – дискусија и рад у малим групама)
5. недеља
предавање - Улога слушања у интерперсоналној комуникацији
Фактори који отежавају/олакшавају слушање Седам начина неслушања Активно слушање и његове функције у комуникацији
5. недеља
вежбе - Технике активног слушања: сумирање, постављање отворених питања, парафразирање
(увежбавање техника кроз играње улога)
6. недеља
предавање - Вербална комуникација
Конотативно и денотативно значење поруке Шумови у комуникацији и трасирање комуникацијског поља
6. недеља
вежбе - Дванаест застоја у комуникацији по Гордону
(анализа примера застоја у комуникацији)
7. недеља
предавање - Два типа порука и њихов ефекат на интерперсоналну комуникацију
Поруке у којима се нуди решење, омаловажавајуће и индиректне поруке (ТИ-поруке) Директне, уважавајуће и неоптужујуће поруке (ЈА-пруке)
7. недеља
предавање - Елементи ЈА-поруке
(формулисање примера ЈА-порука у различитим школским ситуацијама и дискусија о ефектима тако формулисаних ЈА-проука)
8. недеља
предавање - Невербална комуникација
Карактеристике невербалне комуникације Облици невербалне комуникације
8. недеља
вежбе - Паралингвистички знаци
(анализа видео снимка) Избор примера за анализу конфликта - Студенти су обавезни да на вежбе дођу са предлогом примера за анализу конфликта - Заједно са наставником се врши избор примера за анализу
9. недеља
предавање - Интерперсонална комуникација и моћ
Дистрибуција моћи у образовном систему Подстицање самопоуздања у школском контесту (интраперсонална моћ) Асертивност (интерперсонална моћ)
9. недеља
вежбе - Асертивно реаговање
(групна анализа различитих ситуација из школског контекста и формулисање асертивног одговора за сваку од тих ситуација)
10. недеља
предавање - Конфликти и интерперсонална комуникација
Природа и динамика интерперсоналних конфликата Стилови понашања у конфликту Продуктивне и непродуктивне стратегије решавања конликта
10. недеља
вежбе - Фазе конструктивног решавања сукоба
(симулација)
10. недеља
вежбе - Фазе конструктивног решавања сукоба
(симулација)
11. недеља
предавање - Интерперсонална комуникација и развијање сарадничких односа
Успостављање сарадње са школском управом, наставницима и родитељима Изграђња квалитетног односа са ученицима
11. недеља
вежбе - Успостављање ефикасне комуникације између ученика и наставника
(дискусија)
12. недеља
предавање - Програми за професионално усавршавање из области комуникације и решавања сукоба
Анализа садржаја програма за професионално усавршавање
12. недеља
предавање - Презентација програма за професионално усавршавање
(гостовање аутора појединих програма)
13. недеља
предавање - Завршни преглед
Излагање семинарских радова и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Поwерпоинт презентација обавезна) у оквиру 10 минута
13. недеља
вежбе - Излагање семинарских радова и дискусија
Студенти излажу своје семинарске радове (Поwерпоинт презентација обавезна) у оквиру 10 минута Завршна дискусија о изложеним радовима
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
1. De Vito, L. (2005) Messages – Building Interpersonal Communication Skills, 6th edition, Allyn & Bacon (одабрана поглавља)
2. Гордон, Т. (2001) Како бити успешан наставник, Београд, Креативни центар и Група МОСТ
3. Ковач-Церовић, Т. и др. (уред.) (1995) Учионица добре воље: Увод, Београд, Група МОСТ, УНИЦЕФ, стр. 13-36, 49-84
Општа допунска Литература
1. Hartley, P. (2001) Interpersonal Communication, 2nd edition, London and New York, Routledge
2. Попадић, Д., Мрше, С., Ковач-Церовић, Т., Печујлић-Мастиловић, С., Кијевчанин, С., Петровић, Д. и Богдановић, М. (1998) Паметнији не попушта – водич кроз сукобе до споразума, Београд, ЦАА и Група МОСТ
3. Плут, Д. и Маринковић, Љ. (1994) Конфликти и шта са њима, Београд, Креативни центар