Силабуси

Курс: Увод у психологију образовања (осн.)
Предавачи

др Александер Бауцал, редовни професор

др Данијела Петровић, редовни професор

др Ксенија Крстић, ванредни професор

др Ана Алтарас Димитријевић, редовни професор

др Драгица Павловић Бабић, ванредни професор

обавезни курс
Број бодова: 5.00
Садржај курса: 1. Систем образовања, установе, учесници, европски и светски трендови у развоју образовања 2. Контроверзна питања у психологији образовања: а) психолошки правци и школа б) интелигенција и школовање, ц) когнитивни, афективни, социјални и морални развој и школа д) разноврсност: индивидуалне, групне, развојне, културне разлике ф) мотивација и учење, г) школско учење и настава х) истраживања у школи наспрам истраживања школе 3. Наставничка професија 4. Разноврсне улоге психолога у систему образовања 1. Посета различитим васпитно-образовним инстититуцијама: а) упознавање са специфичностима инститиције, б) разговор са менаџером, особљем и корисницима 2. Упознавање са улогом психолога у различитим васптино-образовним институцијама, 3. Израда и презентација тероријског/истраживачког
Циљ изучавања курса: Курс има за циљ да оспособи психологије да разумеју сложеност образовног система, природу и сложеност процеса учења и подучавања у школи, као и специфичне захтеве који се у образовању постављају у односу на професионалну улогу психолога и да студентима омогући разумевање кључних контраверзна питања у психологији образовања
App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса потребно је да је студент положио курс Развојна психологија.
Облици наставе: Предавања: 2 часа недељно (26сати), вежбе: 2 часа недељно (26 сати), израда три самостална рада (8+24+12=44 сати), циљане посете (8 сати), обрада литературе и припрема испита (46сати)
План курса:
1. недеља
предавање - Школа као контекст учења и развоја – нови изазови пред образовањем, први део
Литература: Бауцал, А. (2012): Кључне компетенције младих у Србији у ПИСА 2009 огледалу. Институт ѕа психологију и Влада РС.,
1. недеља
предавање - Школа као контекст учења и развоја – нови изазови пред образовањем, први део
Литература: Видовић, В., Ријавец, М., Влаховић-Штетић, В., Миљковић, Д. (2003) Психологија образовања, Загреб, ИЕП-ВЕРН’ (одабрана поглавља)
1. недеља
предавање - Школа као контекст учења и развоја – нови изазови пред образовањем, први део
Литература: Перкинс, Д: Паметне школе (1992) (сажетак на српском приређен у Р.Росандић, Педагошка психологија, Срипта Учитељског факултета)
1. недеља
вежбе - Посета школама
2. недеља
предавање - Школа као контекст учења и развоја – нови изазови пред образовањем, други део
Литература: Бауцал, А., Павовић-Бабић, Д. (2009): Квалитет и праведност образовања у Србији. Београд: Министарство просвете РС, Институт за психологију
2. недеља
предавање - Школа као контекст учења и развоја – нови изазови пред образовањем, други део
Литература: Ковач Церовић, Т (2002): Квалитетно образовање за све. Министарство просвете и спорта РС
2. недеља
вежбе - Извештај из посета, повратна информација и анализа
3. недеља
предавање - Школа и морални развој
Литература: Визек-Видовић, В, Ријавец, М, Влаховић-Штетић, В, Миљковић, Д. (2003): Психологија образовања, Загреб: ИЕП-ВЕРН, стр.65-70, 277-306
4. недеља
предавање - Процена способности у школском контексту
Литература: Визек-Видовић, В, Ријавец, М, Влаховић-Штетић, В, Миљковић, Д. (2003): Психологија образовања, Загреб: ИЕП-ВЕРН, стр.70-84
5. недеља
предавање - Школско оцењивање
Литература: Визек-Видовић, В, Ријавец, М, Влаховић-Штетић, В, Миљковић, Д. (2003): Психологија образовања, Загреб: ИЕП-ВЕРН, стр.421-443
6. недеља
предавање - Наставник у контексту инклузивног образовања
Литература: Армстронг, Т. (2008). Најбоље школе. Загреб: ЕДУKА, стр. 15-79 и 125-173 Рајовић, В. и Станимировић, Д. (2006). Одговорност према професији и клијенту (у области рада са особама са посебним потребама). Примењена психологија, 205-217
6. недеља
предавање - Наставник у контексту инклузивног образовања
Литература: Визек-Видовић, В, Ријавец, М, Влаховић-Штетић, В, Миљковић, Д. (2003): Психологија образовања, Загреб: ИЕП-ВЕРН, стр.106-126
7. недеља
предавање - Даровитост
Литература: Визек-Видовић, В, Ријавец, М, Влаховић-Штетић, В, Миљковић, Д. (2003): Психологија образовања, Загреб: ИЕП-ВЕРН,127-133
8. недеља
предавање - Напуштање школовања
9. недеља
предавање - Конфликти у школском контексту
Литература: Петровић, Д. (2008).Конфликти са наставницима. Зборник учитељског факултета Ужице., 11(10). стр. 33-50.
10. недеља
предавање - Образовање и развој интеркултуралне осетљивости
Литература: Гошовић, Р., Мрше, С., Јеротијевић, М., Петровић, Д., Томић, В. (2012): Водич за унапређење интеркултуралног образовања, друго издање, Група Мост, Београд, стр. 9-18
11. недеља
предавање - ЕУ политике и приоритети у образовању: праведност, квалитет и ефикасност
11. недеља
вежбе - ЕУ политике и приоритети у образовању: праведност, квалитет и ефикасност
Дискусија импликација праведности, квалитета и ефикасности за посебне образовне политике које се односе на курикулум, оцењивање, уџбенике, професију наставника и лидерство.
12. недеља
предавање - Међународна и национална тестирања