Силабуси
Курс: Комуникацијске вештине (осн.) У оквиру предмета: Комуникацијске вештине Предавачи др Данијела Петровић, редовни професор обавезни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: Курс обухвата основне концепте и вештине из области интерперсоналне комуникација и конструктивног управљања сукобом: 1. Интерперсонална комуникација у школском контексту, 2. Улога личности и емоција у интерперсоналној комуникацији, 3. Улога опажања и слушања у интерперсоналној комуникацији, 4. Вербална и невербална комуникација, 5. Два типа порука и њихов ефекат на интерперсоналну комуникацију, 6. Интерперсонална комуникација и структура моћи у образовном систему, 7. Конфликти и интерперсонална комуникација, 8. Интерперсонална комуникација и успостављање сарадничких односа Циљ изучавања курса: Циљ курса је да студенте психологије оспособи да у школском контексту успешно и адекватно комуницирају са поједницима и у гупи, и да на професионалан начин решавају сукобе који се појаве у образовним и васпитним установама. App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса нису потребни предуслови. Корисна су знања из курсева Психологија опажања, Емоције и мотивација, Социјална перцепција и интеракција Облици наставе:
а. Предавања: (1 час недељно). Укупно 13 часова у семестру.
б. Вежбе: (2 часа недељно). Укупно 26 часа у семестру.
План курса: 1. недеља предавање - Интерперсонална комуникација Појам, елементи и карактеристике интерперсоналне комуникације
Специфичности интерперсоналне комуникације у школском контексту
1. недеља вежбе - Зашто су комуникацијске вештине (не)потребне психолозима? (дискусија) 2. недеља предавање - Улога личности у интерперсоналној комуникацији Значај самопоимања за делотворну интересоналну комуникацију
Четири нивоа самосвесности – Џохари модел
2. недеља вежбе - (Не)функционалност самоотварања у интерперосналној комуникацији анализа примера 3. недеља предавање - Улога опажања у интерперсоналној комуникацији Основне фазе процеса опажања особа
Фактори који утичу на опажање особа
Стратегије за обезбеђивање тачности опажања
3. недеља вежбе - Регистровање и анализа примера нетачног опажања у школском контексту анализа примера 4. недеља предавање - Улога емоција у интерперсоналној комуникацији Појам, природа и врсте емоција
Значење појединих емоција у интерперсоналној комуникацији
4. недеља вежбе - Ефикасно изражавање емоција и реаговање на емоције Уочавање препреке и формулисање сугестија за њихово превазилажење – дискусија и рад у малим групама 5. недеља предавање - Улога слушања у интерперсоналној комуникацији Фактори који отежавају/олакшавају слушање
Седам начина неслушања
Активно слушање и његове функције у комуникацији
5. недеља вежбе - Технике активног слушања Увежбавање техника актовног слушања кроз играње улога 6. недеља предавање - Вербална комуникација Конотативно и денотативно значење поруке
Шумови у комуникацији и трасирање комуникацијског поља
6. недеља вежбе - Дванаест застоја у комуникацији по Гордону Анализа примера застоја у комуникацији 7. недеља предавање - Два типа порука и њихов ефекат на интерперсоналну комуникацију Поруке у којима се нуди решење, омаловажавајуће и индиректне поруке (ТИ-поруке)
Директне, уважавајуће и неоптужујуће поруке (ЈА-пруке)
7. недеља вежбе - Елементи ЈА-поруке - Формулисање примера ЈА-порука у различитим школским ситуацијама и дискусија о ефектима тако формулисаних ЈА-проука 8. недеља предавање - Невербална комуникација Карактеристике невербалне комуникације
Облици невербалне комуникације
8. недеља вежбе - Паралингвистички знаци Анализа видео снимка 9. недеља предавање - Интерперсонална комуникација и моћ Дистрибуција моћи у образовном систему
Подстицање самопоуздања у школском контесту (интраперсонална моћ)
Асертивност (интерперсонална моћ)
9. недеља вежбе - Асертивно реаговање - Групна анализа различитих ситуација из школског контекста и формулисање асертивног одговора за сваку од тих ситуација 10. недеља предавање - Конфликти и интерперсонална комуникација Природа и динамика интерперсоналних конфликата
Стилови понашања у конфликту
Продуктивне и непродуктивне стратегије решавања конликта
10. недеља вежбе - Фазе конструктивног решавања сукоба Симулација ситуације сукоба из школског контекста и примене фаза конструктивног решавања сукоба 11. недеља предавање - Интерперсонална комуникација и развијање сарадничких односа Успостављање сарадње са школском управом, наставницима и родитељима
Изграђња квалитетног односа са ученицима
11. недеља вежбе - Успостављање ефикасне комуникације између ученика и наставника Дискусијa 12. недеља предавање - Програми за професионално усавршавање Приказ и анализа садржаја програма за професионално усавршавање из области комуникације и решавања сукоба
12. недеља вежбе - Презентација програма за професионално усавршавање Гостовање аутора домаћих програма за професионално усавршање из области комуникације и конструктивног решавања сукоба
13. недеља предавање - Програми за професионално усавршавање Приказ и анализа садржаја програма за професионално усавршавање из области комуникације и решавања сукоба
13. недеља вежбе - Презентација програма за професионално усавршавање Гостовање аутора домаћих програма за професионално усавршање из области комуникације и конструктивног решавања сукоба 14. недеља - - Припрема за испит - 15. недеља предавање - Испит
Литература и извори података: Општа обавезна Литература 1. De Vito, L. (2005) Messages – Building Interpersonal Communication Skills, 6th edition, Allyn & Bacon (одабрана поглавља)
2. Гордон, Т. (2001) Како бити успешан наставник, Београд, Креативни центар и Група МОСТ
3. Ковач-Церовић, Т. и др. (уред.) (1995) Учионица добре воље: Увод, Београд, Група МОСТ, УНИЦЕФ, стр. 13-36, 49-84
|