Силабуси

Курс: Комуникацијске вештине (осн.)
У оквиру предмета: Комуникацијске вештине
Предавачи

др Данијела Петровић, редовни професор

обавезни курс
Број бодова: 4.00
Садржај курса: Курс обухвата основне концепте и вештине из области интерперсоналне комуникација и конструктивног управљања сукобом: 1. Интерперсонална комуникација у школском контексту, 2. Улога личности и емоција у интерперсоналној комуникацији, 3. Улога опажања и слушања у интерперсоналној комуникацији, 4. Вербална и невербална комуникација, 5. Два типа порука и њихов ефекат на интерперсоналну комуникацију, 6. Интерперсонална комуникација и структура моћи у образовном систему, 7. Конфликти и интерперсонална комуникација, 8. Интерперсонална комуникација и успостављање сарадничких односа
Циљ изучавања курса: Циљ курса је да студенте психологије оспособи да у школском контексту успешно и адекватно комуницирају са поједницима и у гупи, и да на професионалан начин решавају сукобе који се појаве у образовним и васпитним установама.
App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса нису потребни предуслови. Корисна су знања из курсева Психологија опажања, Емоције и мотивација, Социјална перцепција и интеракција
Облици наставе: а. Предавања: (1 час недељно). Укупно 13 часова у семестру. б. Вежбе: (2 часа недељно). Укупно 26 часа у семестру.
План курса:
1. недеља
предавање - Интерперсонална комуникација
Појам, елементи и карактеристике интерперсоналне комуникације Специфичности интерперсоналне комуникације у школском контексту
1. недеља
вежбе - Зашто су комуникацијске вештине (не)потребне психолозима?
(дискусија)
2. недеља
предавање - Улога личности у интерперсоналној комуникацији
Значај самопоимања за делотворну интересоналну комуникацију Четири нивоа самосвесности – Џохари модел
2. недеља
вежбе - (Не)функционалност самоотварања у интерперосналној комуникацији
анализа примера
3. недеља
предавање - Улога опажања у интерперсоналној комуникацији
Основне фазе процеса опажања особа Фактори који утичу на опажање особа Стратегије за обезбеђивање тачности опажања
3. недеља
вежбе - Регистровање и анализа примера нетачног опажања у школском контексту
анализа примера
4. недеља
предавање - Улога емоција у интерперсоналној комуникацији
Појам, природа и врсте емоција Значење појединих емоција у интерперсоналној комуникацији
4. недеља
вежбе - Ефикасно изражавање емоција и реаговање на емоције
Уочавање препреке и формулисање сугестија за њихово превазилажење – дискусија и рад у малим групама
5. недеља
предавање - Улога слушања у интерперсоналној комуникацији
Фактори који отежавају/олакшавају слушање Седам начина неслушања Активно слушање и његове функције у комуникацији
5. недеља
вежбе - Технике активног слушања
Увежбавање техника актовног слушања кроз играње улога
6. недеља
предавање - Вербална комуникација
Конотативно и денотативно значење поруке Шумови у комуникацији и трасирање комуникацијског поља
6. недеља
вежбе - Дванаест застоја у комуникацији по Гордону
Анализа примера застоја у комуникацији
7. недеља
предавање - Два типа порука и њихов ефекат на интерперсоналну комуникацију
Поруке у којима се нуди решење, омаловажавајуће и индиректне поруке (ТИ-поруке) Директне, уважавајуће и неоптужујуће поруке (ЈА-пруке)
7. недеља
вежбе - Елементи ЈА-поруке
- Формулисање примера ЈА-порука у различитим школским ситуацијама и дискусија о ефектима тако формулисаних ЈА-проука
8. недеља
предавање - Невербална комуникација
Карактеристике невербалне комуникације Облици невербалне комуникације
8. недеља
вежбе - Паралингвистички знаци
Анализа видео снимка
9. недеља
предавање - Интерперсонална комуникација и моћ
Дистрибуција моћи у образовном систему Подстицање самопоуздања у школском контесту (интраперсонална моћ) Асертивност (интерперсонална моћ)
9. недеља
вежбе - Асертивно реаговање
- Групна анализа различитих ситуација из школског контекста и формулисање асертивног одговора за сваку од тих ситуација
10. недеља
предавање - Конфликти и интерперсонална комуникација
Природа и динамика интерперсоналних конфликата Стилови понашања у конфликту Продуктивне и непродуктивне стратегије решавања конликта
10. недеља
вежбе - Фазе конструктивног решавања сукоба
Симулација ситуације сукоба из школског контекста и примене фаза конструктивног решавања сукоба
11. недеља
предавање - Интерперсонална комуникација и развијање сарадничких односа
Успостављање сарадње са школском управом, наставницима и родитељима Изграђња квалитетног односа са ученицима
11. недеља
вежбе - Успостављање ефикасне комуникације између ученика и наставника
Дискусијa
12. недеља
предавање - Програми за професионално усавршавање
Приказ и анализа садржаја програма за професионално усавршавање из области комуникације и решавања сукоба
12. недеља
вежбе - Презентација програма за професионално усавршавање
Гостовање аутора домаћих програма за професионално усавршање из области комуникације и конструктивног решавања сукоба
13. недеља
предавање - Програми за професионално усавршавање
Приказ и анализа садржаја програма за професионално усавршавање из области комуникације и решавања сукоба
13. недеља
вежбе - Презентација програма за професионално усавршавање
Гостовање аутора домаћих програма за професионално усавршање из области комуникације и конструктивног решавања сукоба
14. недеља
- - Припрема за испит
-
15. недеља
предавање - Испит
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
1. De Vito, L. (2005) Messages – Building Interpersonal Communication Skills, 6th edition, Allyn & Bacon (одабрана поглавља) 2. Гордон, Т. (2001) Како бити успешан наставник, Београд, Креативни центар и Група МОСТ 3. Ковач-Церовић, Т. и др. (уред.) (1995) Учионица добре воље: Увод, Београд, Група МОСТ, УНИЦЕФ, стр. 13-36, 49-84