Силабуси
Курс: Психологија зрелог доба и старења (осн.)
Предавачидр Јелена Врањешевић редовни професор
изборни курс
Број бодова:6.00
Садржај курса:Теоријска настава се односи на развојне и узрасне постаделесцентне аспекте онтогенезе кроз приказ и анализу општих развојно психолошких категорија: појмовa промене и развоја, периодизацијa развоја и развојних норми; концептуалних и методолошких проблема: истраживачких метода и приступа зрелости и старости, природе, чинилаца и фактора развоја, развојних односа међу различитим психичким функцијама, индивидуалних особености и индивидуалног развоја; главних развојно психолошких теорија, посебно биодромалног приступа; развоја у различитим доменима (физички, моторни, сазнајни, афективни, социјални, морални) и функционалним целинама у целом животном току; целоживотног образовања као фактора развоја и развојне подршке у зрелости и старости. У практичној настави се користе и повезују теоријска знања и садржинска, концептуална и методолошка средства кроз анализу хипотетичких и реалних ситуација и карактеристичних проблема.
Циљ изучавања курса:Упознавање развојних капацитета у зрелости и старости, становишта, приступа, теорија и концепата у истраживању/објашњењу развојних појава својствених зрелости и старости као животних стадијума, као и процеса, чинилаца и механизама који до њих доводе.
App.preduslovi_za_polaganje:Положена Развојна психологија.
Облици наставе:Предавања, рад у малим групама, групне дискусије, анализа усмених или писаних извештаја о обављеним активностима, анализа резултата рада малих група, вршњачка едукација
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Смиљанић В. (1999): Психологија старења, Центар за примењену психологију, Друштво психолога Србије
Scott Ehrlich B, Isaacowitz D.M. (2002): Does Subjective Well-Being Increase with Age? Perspectives (превод за интерну употребу)
Хрњица С. (2008): Зрелост личности, Завод за уџбенике, Београд (одабрана поглавља: стр. 13 - 111)
Baltes P. (1987): Developmental Propositions of Life- span Developmental Psychology: On the Dynamic of Growth and Decline, Developmental Psychology Vol. 23, No. 5 (превод за интерну употребу)
Бронфенбренер Ј. (1997): Екологија људског развоја, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд (одабрана поглавља: стр. 13 – 141, 271-303)
Доживотно учење (2011), Економска комисија Уједињених нација за Европу (изводи)