Курс: Методика рада школског педагога У оквиру предмета: Методика рада школског педагога Предавачи др Емина Хебиб, редовни професор др Зорица Шаљић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 5.00 План курса: 1. недеља - - Уводни час Упознавање са циљевима и садржајем програма, начином реализације и методама рада, обавезама студената и временским распоредом различитих активности током школске године, начином праћења и оцењивања рада студената. 2. недеља предавање - Развој педагошко-психолошке службе у школи Основне одлике и етапе у развоју педагошко-психолошке службе у школи. Развој програма рада школских педагога и психолога. 3. недеља предавање - Улога педагога у васпитно-образовном процесу и васпитно-образовној институцији Подручја деловања, задаци и послови школског педагога. Различите концепције педагошко-психолошке службе у школи. 4. недеља предавање - Планирање и програмирање васпитно-образовног рада Различити приступи процесу планирања и програмирања васпитно-образовног рада, различита значења појмова планирање и програмирање васпитно-образовног рада. Функција и природа процеса планирања и програмирања васпитно-образовног рада. 5. недеља предавање - Улога педагога у планирању и програмирању васпитно-образовног рада Улога педагога у конципирању и изради школског програма, програма рада наставника и програма педагошко-психолошке службе у школи. 6. недеља предавање - Евалуација васпитно-образовног процеса Функција, предмет и методолошка основа евалуације васпитно-образовног процеса. Компоненте евалуације васпитно-образовног процеса. 7. недеља предавање - Улога педагога у евалуацији васпитно-образовног рада Улога педагога у евалуацији рада школе, рада наставника и ученика. Функција и поступци самоевалуације. 8. недеља - - Припрема за практичан рад студената у школи Упознавање са циљем, сврхом и начином реализације практичних задатака у школи. 9. недеља - - Припрема за израду извештаја о обављеном практичном раду у школи Упознавање са структуром, садржајем и техничким карактеристикама извештаја о обављеном практичном задатку у школи. 10. недеља пракса - Практичан рад студената у школи Посета школи и обављање одабраног практичног задатка. 11. недеља пракса - Практичан рад студената у школи Посета школи и обављање одабраног практичног задатка. 12. недеља пракса - Израда извештаја о обављеном практичном задатку Припремање и писање извештаја о обављеном практичном задатку. 13. недеља - - Анализа и оцена практичног рада студената Групни и индивидулани консултативни разговори са студентима са циљем упознавања са резултатима рада, објашњењем добрих страна и недостатака рада. Договор о даљем раду. 14. недеља - - Анализа и оцена практичног рада студената Групни и индивидулани консултативни разговори са студентима са циљем упознавања са резултатима рада, објашњењем добрих страна и недостатака рада. Договор о даљем раду. 15. недеља - - Анализа резултата рада у првом семестру Анализа процеса и резултата рада у првом семестру, евидентирање реализованих активности и обавеза. 16. недеља предавање - Сарадња педагога са другим члановима школског колектива Појмовно одређење сарадње и сарадничких односа. Претпоставке развијања сарадничких односа у школи. 17. недеља предавање - Сарадња педагога са наставницима Одлике сарадничких односа, облици и садржаји сарадње педагога и наставника. 18. недеља предавање - Сарадња педагога са ученицима Индивидуални и групни саветодавни рад педагога са ученицима. 19. недеља предавање - Сарадња педагога са ученицима Улога педагога у раду са посебним категоријама ученика (ученици који показују школски неуспех, ученици са сметњама у развоју, даровити ученици). 20. недеља пракса - Практичан рад студената у школи Посета школи и обављање одабраног практичног задатка. 21. недеља пракса - Практичан рад студената у школи Посета школи и обављање одабраног практичног задатка. 22. недеља предавање - Сарадња педагога са родитељима ученика Облици и садржаји сарадње са родитељима ученика. Претпоставке и могућности активног учешћа родитеља у школском раду и животу. 23. недеља - - Припрема за обављање професионалне праксе у школи Упознавање са циљем и програмом професионалне праксе, активностима и обавезама студената, захтевима у погледу садржаја и структуре дневника праксе. 24. недеља пракса - Професионална пракса у школи Десетодневни боравак студената у школи са циљем упознавања са организацијом рада и живота школе и оспособљавања за самостално обављање послова педагога (уз подршку, помоћ и супервизију ментора). 25. недеља пракса - Професионална пракса у школи Десетодневни боравак студената у школи са циљем упознавања са организацијом рада и живота школе и оспособљавања за самостално обављање послова педагога (уз подршку, помоћ и супервизију ментора). 26. недеља предавање - Аналитичко-истраживачки рад педагога у школи Функција, предмет и методолошка основа аналитичко-истраживачког рада педагога у школи. Аналитичко-истраживачки рад као континуирано праћење, анализа и мењање школске праксе. 27. недеља - - Анализа и оцена обављене професионалне праксе Групни и индивидулани консултативни разговори са студентима са циљем заједничке анализе обављене професионалне праксе, саопштавање и објашњење оцена за дневник праксе. 28. недеља - - Анализа и оцена практичног рада студената Групни и индивидуални консултативни разговори са студентима са циљем упознавања са резултатима рада, саопштавање и образложење оцена за извештаје о практичним задацима. 29. недеља - - Евалуација курса Анализа постигнутих резултата, евидентирање реализованих активности и извршених обавеза. 30. недеља - - Испит Усмени испит
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Поткоњак, Н. и Н. Трнавац (1998): Инструменти за рад школског педагога. Београд: Педагошко друштво Србије. Трнавац, Н.(1996): Педагог у школи - прилог методици рада школског педагога. Београд: Учитељски факултет. Хебиб, Е. (1995): Улога педагога у вредновању рада наставника. Београд: Институт за педагогију и андрагогију (стр. 13 – 60) Општа допунска Литература Максић, С.(1993): Како препознати даровитог ученика. Београд: Институт за педагошка истраживања. Малић, Ј. (1973): Разредник у основној школи. Загреб: Школска књига. Мандић, П. (1986): Савјетодавни васпитни рад. Сарајево: Свјетлост (стр. 69 – 156). Пешић, М. (1989): Програмирање рада у дечјем вртићу, Предшколско дете, бр. 2, стр. 5 - 11. Пешић, М. и сар. (1997): Педагогија у акцији – методолошки приручник. Београд: Институт за педагогију и андрагогију (стр. 58 - 75, 143 - 164) Програм рада стручних сарадника у основној школи, Службени гласник РС, Просветни гласник 1/1994. Програм рада школског педагога у средњој школи, Службени гласник РС, Просветни гласник 1/1993. Родић, Р. (1979): Професионална оријентација и основна школа. Загреб: Школске новине. Хавелка, Н., Хебиб, Е. и А. Бауцал (2003): Оцењивање за развој ученика - приручник за наставнике. Београд: Министарство просвете и спорта РС и Центар за вредновање квалитета у образовању и васпитању. Хебиб, Е. и Л. Радуловић (2000): Могућности остваривања сарадње наставника и стручних сарадника, Настава и васпитање, бр. 3, стр. 326 – 339. Хрњица, С. (1991): Ометено дете. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства (стр. 13 - 55). Шарановић – Божановић, Н. (1984): Узроци и модели превенције школског неуспеха. Београд: Институт за педагошка истраживања (стр. 20 – 76). |