Курс: Управљање у образовању (мастер) У оквиру предмета: Управљање у образовању Предавачи др Емина Хебиб, редовни професор др Мирјана Сенић Ружић, доцент изборни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: Теоријска настава:
Значај, функција и природа процеса управљања у области образовања.
Структуралне компоненте система управљања, врсте и нивои управљања у области школског образовања. Управљање школским системом и руковођење радом школе. Важност и претпоставке изградње и имплементације функционалне образовне политике. Развој и реформа школе и школског система као претпоставка и показатељ ефикасног управљања у области школског образовања.
Практична настава:
Истраживачки рада студената са циљем упознавања са искуствима практичара у обављању управних и руководећих функција; тематске посете државним управним органима и стручним институцијама у области образовања са циљем упознавања са њиховом надлежношћу и делокругом рада. Циљ изучавања курса: Стицање знања о функцији и природи процеса управљања у области школског образовања; оспособљавање студената за критичко сагледавање питања у области управљања школским системом и руковођења радом школе. App.preduslovi_za_polaganje: За похађање предметног програма нису предвиђени посебни услови. Облици наставе:
Предавања, индивидуални и групни рад; истраживачки рад студената; самостални рад студената на проучавању литературе и других извора података. План курса: 1. недеља предавање - Представљање предметног програма. 2. недеља предавање - Значај, функција и природа процеса управљања у области образовања. 3. недеља предавање - Врсте управљања у области шкослког образовања. 4. недеља вежбе - Структура управних и руководећих органа у школском систему Србије. 5. недеља вежбе - Процедура доношења законских докумената у области образовања. 6. недеља предавање - Управљање у условима децентрализације у области образовања. 7. недеља предавање - Аутономија школе и професионална аутономија наставника. 8. недеља вежбе - Припрема за реализацију истраживачко-практичног рада студената у школи. 9. недеља вежбе - Презентација резултата истраживачко-практичног рада студената у школи. 10. недеља предавање - Претпоставке изградње и имплементације функционалне образовне политике. 11. недеља предавање - Развој и реформа школе и школског система као функција управљања у образовању. 12. недеља предавање - Изградња капацитета за управљање у образовању. 13. недеља пракса - Посета министарству надлежном за област образовања. 14. недеља пракса - Посета стручним институцијама за унапређивање и вредновање квалитета образовања. 15. недеља - - Евалуација обављених активности; припрема за испит.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Levels of Autonomy and Responsibility of Teachers in Europe (2008), Brussels: Eurydice.
School Autonomy in Europe: Policies and Measures (2007), Brussels: Eurydice.
Yукл, Г. (2008). Руковођење у организацијама – теоријске спознаје, појмови, практичне смјернице. Загреб: Наклада Слап. (стр. 1-23; 81-115; 179-213)
Хебиб, Е. (2013): Како развијати школу - развојни и реформски процеси у области школског образовања, Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета. (стр. 19-73) Чизмић, С. и др. (1995): Психологија и менаџмент, Београд: Институт за психологију Филозофског факултета. (стр. 17-38; 39-54) Општа допунска Литература Barrera-Osorio, F.; Fasih, T. & A. Patrinos (2009): Decentralization Decision-Making in Schools (The Theory and Evidence on School-Based Management), Washington: The World Bank. (стр. 15-37) Gammage, D. (2009). Managing School Change: Continuous Improvement Based on a Shared Vision and a Strategic Plan. In J. Zajda & D. Gammage (Eds.), Decentralisation, School-Based Management and Quality (pp. 102-123). London and New York: Springer. Pont, B., Nusche, D. & Moorman, H. (2008). Improving School Leadership: Policy and Practice. Paris: OECD. (15-68) |