Курс: Национална историја педагогије (мастер) У оквиру предмета: Национална историја педагогије Предавачи др Александра Илић-Рајковић, ванредни професор др Наташа Вујисић-Живковић, редовни професор изборни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: Теоријска настава
Просветитељство и педагошка мисао у Срба. Развој основног, средњег и високог образовања у Србији у XIX и првој половини XX века. Идејни и институционални развој педагогије у Србији. Педагошки правци и њихови представници: педагогија С. Д. Поповића, општа и посебна педагогија В. Бакића, научна педагогија С. Окановића, радна школа С. Аџића и Ј. Миодраговића, културна педагогија М. Милошевића, експериментална педагогија П. Радосављевића, педагошки концепт В. Младеновића, васпитање игром и уметношћу В. Ракића.
Практична настава:
Слика школе и наставе у Србији у XIX и првој половини XX века у извештајима надзорника. Законодавни оквир, наставни програми на свим ступњевима образовања. Развој српске педагошке периодике. Компаративна анализа концепција васпитања српских педагога: систем педагошких дисциплина, педагогија и друге науке; циљ и задаци васпитања; морално, религијско и национално васпитање; интелектуално васпитање; физичко и радно васпитање; васпитање женске деце.
Циљ изучавања курса: Упознавање студената са развојем школства, васпитања и образовања у Србији кроз историју и са педагошким идејама представника различитих педагошких праваца. Оспособљавање за критичку интерпретирају дела српских педагога, за довођење у однос педагошке теорије и праксе у прошлости и данас и за реализацију истраживачког рада у области националне историје педагогије. App.preduslovi_za_polaganje: Не постоји. Облици наставе:
Предавање, дискусија, групни рад, реализација истраживачких задатака. План курса: 1. недеља предавање - Упознавање са програмом. - Упознавање са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама и правима студената, начинима праћења и евалуације постигнућа. 1. недеља вежбе - Упознавање са програмом. - Упознавање са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама и правима студената, начинима праћења и евалуације постигнућа. 2. недеља предавање - Историја педагогије у систему педагошких дисциплина. - Специфичности предмета, методологије истраживања у области историје педагогије.
- Извори за националну историју педагогије.
2. недеља вежбе - Школе у функцији очувања српског националног идентитета у Хабзбуршкој монархији. - Српске школе у Хабзбуршкој монархији и реорганизација школа у духу просветитељских реформи.
- Просветитељство и почеци педагошке мисли у Срба.
3. недеља предавање - Развој српске просвете у Хабзбуршкој монархији – Аустроугарској у 19. веку . - Развој српске просвете у Хабзбуршкој монархији – Аустроугарској у 19. веку Литература: - Коста Петровић (1951): Историја Карловачке гимназије, Нови Сад, стр. 3-69. 3. недеља предавање - Развој српске просвете у Хабзбуршкој монархији – Аустроугарској у 19. веку . - Развој српске просвете у Хабзбуршкој монархији – Аустроугарској у 19. веку Литература: - Љубомир Крнета и др. (у ред.) (1974): Историја школе и образовања код Срба, Историјски музеј, Београд, стр. 155-188. 3. недеља вежбе - Педагошка мисао Доситеја Обрадовића. - Педагошка мисао Доситеја Обрадовића. 4. недеља предавање - Школство и просвета у Србији у 19. веку. – Друштвено-историјски и културно-просветни услови у Србији 19. века: држава и школство, школске реформе, култура, наука и друштво.
– Школски систем, мрежа школа.
– Упоредна анализа школских закона.
– Карактер наставе и учења.
– Однос педагошке теорије и праксе.
Литература: - Александра Илић (2005): Школски систем, наставници и ученици у Србији (1804-2004). У З. Аврамовић (у ред), Два века образовања у Србији, ИПИ, стр. 109-137. 4. недеља предавање - Школство и просвета у Србији у 19. веку. – Друштвено-историјски и културно-просветни услови у Србији 19. века: држава и школство, школске реформе, култура, наука и друштво.
– Школски систем, мрежа школа.
– Упоредна анализа школских закона.
– Карактер наставе и учења.
– Однос педагошке теорије и праксе.
Литература: - Поткоњак, Н. (2005): Допринос српских интелектуалаца утемељењу и развоју школства у Србији у протекла два века, у Аврамовић, З. (2005) (у ред). Два века образовања у Србији, ИПИ, стр. 33-44. 4. недеља вежбе - Посета Архиву Србије. Посета Архиву Србије. 5. недеља предавање - Слика основних школа у Србији у извештајима надзорника у периоду 1804-1914. - Анализа извештаја школских надзорника. 5. недеља вежбе - Слика средњих школа у Србији у извештајима надзорника у периоду 1804-1914. - Анализа извештаја школских надзорника. 6. недеља предавање - Просветни рад Ј.С. Поповића, М.Спасића, Ђ.Натошевића, М.Ђ. Милићевића, С.Д. Попо – Наставленије за учитеље основни училишта (1844), Милован Спасић, Педагогично методично наставленије за учитеље основни школа (1855), Ђорђе Натошевић, Кратко упутство (1857), Стеван Д. Поповић, Методика по Карлу Керу, (1872) – анализа извора. Литература: - Милован Спасић (1855): Педагогично методично наставленије за учитеље основни школа, Београд. 6. недеља предавање - Просветни рад Ј.С. Поповића, М.Спасића, Ђ.Натошевића, М.Ђ. Милићевића, С.Д. Попо – Наставленије за учитеље основни училишта (1844), Милован Спасић, Педагогично методично наставленије за учитеље основни школа (1855), Ђорђе Натошевић, Кратко упутство (1857), Стеван Д. Поповић, Методика по Карлу Керу, (1872) – анализа извора. Литература: - Наставленије за учитеље основни училишта, 1844. 6. недеља предавање - Просветни рад Ј.С. Поповића, М.Спасића, Ђ.Натошевића, М.Ђ. Милићевића, С.Д. Попо – Наставленије за учитеље основни училишта (1844), Милован Спасић, Педагогично методично наставленије за учитеље основни школа (1855), Ђорђе Натошевић, Кратко упутство (1857), Стеван Д. Поповић, Методика по Карлу Керу, (1872) – анализа извора. Литература: - Стеван Д. Поповић (1872): Методика по Карлу Керу, Београд, стр. 1-79. 6. недеља вежбе - Развој школства у Србији последњих деценија 19. и почетком 20. века. – Друштвено-историјски и културно-просветни услови у Србији 19. века: држава и школство, школске реформе, култура, наука и друштво.
– Школски систем, мрежа школа.
– Упоредна анализа школских закона.
– Карактер наставе и учења.
– Однос педагошке теорије и праксе.
Литература: - Александра Илић (2005): „Школски систем, наставници и ученици у Србији (1804-2004)“, у Зборнику Два века образовања у Србији, ИПИ, стр. 129-141. 7. недеља предавање - Први истраживачки задатак. - Наставне методе и наставна пракса у основним школама у Србији последњих деценија 19. и почетком 20. века – анализа припрема за наставне часове. 7. недеља вежбе - Први истраживачки задатак. - Наставне методе и наставна пракса у основним школама у Србији последњих деценија 19. и почетком 20. века – анализа припрема за наставне часове. 8. недеља предавање - Развој институционалног образовање учитеља у Србији. – Учитељи у Србији до оснивања учитељске школе. Оснивање и рад прве учитељске школе у Србији.
– Оснивање и рад Више женске школе и Женске учитељске школе у Београду.
– Оснивање и рад Учитељског удружења.
– Оснивање и рад Више педагошке школе.
- Образовање учитеља и учитељица у периоду између два светска рата.
8. недеља вежбе - Развој високог образовања у Србији. – Устаничка Велика школа, Лицеј и Велика школа
– Оснивање и рад Универзитета 1905-1941.
Литература: - Драгослав Јанковић (1988): „Претварање Велике школе у Универзитет“, Универзитет у Београду 1838-1988, Универзитет у Београду, Савремена администрација, Београд, стр. 51-62. 8. недеља вежбе - Развој високог образовања у Србији. – Устаничка Велика школа, Лицеј и Велика школа
– Оснивање и рад Универзитета 1905-1941.
Литература: - Лазар Арсенијевић Баталака (1898): Историја српског устанка, стр. 385-409. 8. недеља вежбе - Развој високог образовања у Србији. – Устаничка Велика школа, Лицеј и Велика школа
– Оснивање и рад Универзитета 1905-1941.
Литература: - Првош Сланкаменац (1952): „Оснивање и карактер београдског лицеја“, Савремена школа (Београд), бр. 3-4, стр. 9-22. 9. недеља предавање - Педагошки правци у српској педагогији. – Преглед развоја српске педагошке теорије. Литература: − Поткоњак, Н. (2012): Педагогија у Срба до 1945, САО и Едука, Београд, 124-131; 151-154; 226-233; 268-284. 9. недеља вежбе - Педагошки правци у српској педагогији. – Преглед развоја српске педагошке теорије. 10. недеља предавање - Други истраживачки задатак – рад у групи. - Развој српске педагошке периодике: Анализа једног годишта педагошког часописа („Школа“, „Учитељ“, „Наставник“, „Просветни гласник“, „Васпитач“, „Гласник професорког друштва“....) – рад у групи. 10. недеља вежбе - Други истраживачки задатак – рад у групи. - Развој српске педагошке периодике: Анализа једног годишта педагошког часописа („Школа“, „Учитељ“, „Наставник“, „Просветни гласник“, „Васпитач“, „Гласник професорког друштва“....) – рад у групи. 11. недеља предавање - Педагошке идеје, рад и ставралаштво Војислава Бакића. – Педагошки систем В. Бакића (схватање педагогије као науке, систем педагошких дисциплина, педагошки појмови и процеси, педагошка телеологија, методологија, морално васпитање, национално васпитање, васпитање у породици). Литература: - Војислав Бакић (1897): Општа педагогика, у Н. Поткоњак, Педагошка схватања Војсилава Бакића, Учитељски факултет, Београд, стр. 138-153. 11. недеља предавање - Педагошке идеје, рад и ставралаштво Војислава Бакића. – Педагошки систем В. Бакића (схватање педагогије као науке, систем педагошких дисциплина, педагошки појмови и процеси, педагошка телеологија, методологија, морално васпитање, национално васпитање, васпитање у породици). Литература: - Светозар Дунђерски (1987): „Педагошке идеје и рад Војислава Бакића“, Педагошка стварност, бр. 8, Нови Сад, стр. 642-651. 11. недеља вежбе - Развој уџбеничке литературе у Србији. – Анализа уџбеника за основну школу: буквар, читанка, катихизис, прва знања, историја, земљописаније, рачуница. 12. недеља предавање - Педагошке идеје представника радне/активне школе – С. Аџића и Ј. Миодраговића. – Сретен Аџић, Ручни рад у мушкој школи, Јован Миодраговић, Радиша или какав нам је учитељ потребан на селу – анализа дела.
– Компаративна анализа педагошких идеја представника научне педагогије и радне школе.
Литература: - Велизар Недовић (1998): Педагошки огледи Сретена Аџића, Замак културе, Врњачка Бања, стр. 15-38. 12. недеља предавање - Педагошке идеје представника радне/активне школе – С. Аџића и Ј. Миодраговића. – Сретен Аџић, Ручни рад у мушкој школи, Јован Миодраговић, Радиша или какав нам је учитељ потребан на селу – анализа дела.
– Компаративна анализа педагошких идеја представника научне педагогије и радне школе.
Литература: - Јован Миодраговић (1910): Радиша или какав нам је учитељ потребан на селу, Београд. 12. недеља предавање - Педагошке идеје представника радне/активне школе – С. Аџића и Ј. Миодраговића. – Сретен Аџић, Ручни рад у мушкој школи, Јован Миодраговић, Радиша или какав нам је учитељ потребан на селу – анализа дела.
– Компаративна анализа педагошких идеја представника научне педагогије и радне школе.
Литература: - Сретен Аџић (1896): Ручни рад у мушкој школи, Београд. 12. недеља вежбе - Систем образовања у Србији периоду између два светска рата. – Друштвено-историјски и културно-просветни услови у Србији 19. века: држава и школство, школске реформе, култура, наука и друштво.
– Школски систем, мрежа школа.
– Упоредна анализа школских закона.
– Карактер наставе и учења.
Литература: - Александра Илић (2005): „Школски систем, наставници и ученици у Србији (1804-2004)“, у Зборнику Два века образовања у Србији, ИПИ, стр. 141-148. 13. недеља предавање - Културна педагогија М.Милошевића. Допринос српској педагогији В.Младеновића. – Војислав Младеновић, Општа педагогика – анализа дела.
– Милош Милошевић, Општа културна педагогика – анализа дела.
Литература: - Војислав Младеновић (1836): Општа педагогика, Београд, стр. 3-30. 13. недеља предавање - Културна педагогија М.Милошевића. Допринос српској педагогији В.Младеновића. – Војислав Младеновић, Општа педагогика – анализа дела.
– Милош Милошевић, Општа културна педагогика – анализа дела.
Литература: - Зарослав Спевак (1988): „Представници културне педагогије“, Зборник Филозофског факултета Универзитета у Новом Саду, св. 6, стр. 17-25. 13. недеља предавање - Културна педагогија М.Милошевића. Допринос српској педагогији В.Младеновића. – Војислав Младеновић, Општа педагогика – анализа дела.
– Милош Милошевић, Општа културна педагогика – анализа дела.
Литература: - Милош Милошевић (1911): Општа културна педагогика, Београд, стр. XXXI-XLVIII; 9-19, 43-46, 567-582, 591-596. 13. недеља вежбе - Експериментална педагогија П. Радосављевића. Педагошко дело В. Ракића и М. Шевић – Експериментална педагогија Паје Радосављевића.
– Педагошке ставралаштво В. Ракића.
– Милан Шевић, Образовање и просвећивање IV – анализа дела.
Литература: - Јован Искруљев (1971): Др Паја Радосављевић – живот и рад, ЗУНС, Београд, стр. 205- 243. 13. недеља вежбе - Експериментална педагогија П. Радосављевића. Педагошко дело В. Ракића и М. Шевић – Експериментална педагогија Паје Радосављевића.
– Педагошке ставралаштво В. Ракића.
– Милан Шевић, Образовање и просвећивање IV – анализа дела.
Литература: - Љубица Радулашки (1980): „Функција игре и уметности у педагошким схватањима Вићентија Ракића“, Предшколско дете, бр. 3-4, стр. 317-321. 14. недеља предавање - Трећи истраживачки задатак (рад у групи). - Компаративна анализа идеја српских педагога. Избор једне од понуђених тема: 1) Предмет педагогије, систем педагошких дисциплина, педагогија и друге науке; 2) Основне педагошке категорије и појмови (васпитање, образовање, настава); 3) Циљ и задаци васпитања; 4) Морално васпитање; 5) Религијско васпитање; 6) Естетско васпитање; 7) Интелектуално васпитање; 8) Физичко васпитање; 9) Радно васпитање; 10) Национално васпитање; 11) Васпитање женске деце
14. недеља вежбе - Трећи истраживачки задатак (рад у групи). - Компаративна анализа идеја српских педагога. Избор једне од понуђених тема: 1) Предмет педагогије, систем педагошких дисциплина, педагогија и друге науке; 2) Основне педагошке категорије и појмови (васпитање, образовање, настава); 3) Циљ и задаци васпитања; 4) Морално васпитање; 5) Религијско васпитање; 6) Естетско васпитање; 7) Интелектуално васпитање; 8) Физичко васпитање; 9) Радно васпитање; 10) Национално васпитање; 11) Васпитање женске деце
15. недеља предавање - Трећи истраживачки задатак (рад у групи). - Презентација есеја. 15. недеља вежбе - Трећи истраживачки задатак (рад у групи). - Презентација есеја.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература - Димић, Љ. (2004): „Просвета у Краљевини Југославији“, у Образовање у Срба кроз векове, Београд, стр. 211-232. − Вујисић-Живковић, Н. (2006): „Дисциплина питања Вићентија Ракића“, Педагогија (Београд), бр. 4, стр. 543–550. − Кириловић, Д. (1929): Српске школе у Војводини у XVIII веку, Сремски Карловци. − Натошевић, Ђ. (1857): Кратко упутство за српске народне учитеље, Темишвар, 1857. − Перовић, М. (1990): Педагошки погледи Доситеја Обрадовића, Титово Ужице, стр. 23-60. − Поткоњак, Н. (2012): Педагогија у Срба до 1945, САО и Едука, Београд, 124-131; 151-154; 226-233; 268-284, 225-273; 289-306. − Радосављевић, П. (1910): Увод у експерименталну педагогиjу, ПКЗ, Загреб, стр. 1-45. − Ракић, В. (1924): Основи теорије образовања, Београд, 1-23. − Шевић, М. (1926): Образовање и просвећивање IV, Педагогијска књижница, Рајковић и Ћунковић, Београд |