Силабуси
Курс: Концепције и стратегије разредне дисциплине
Предавачидр Александар Тадић ванредни професор
изборни курс
Број бодова:5.00
Садржај курса:Теоријска настава: Терминолошке дилеме (разредна дисциплина и процеси одређивања правила понашања, кажњавања, награђивања, управљања разредом, еманципације). Концепцијска основа теоријских модела разредне дисциплине. Бихејвиорaлни и конструктивистички/хуманистички приступ у основи теоријских концепција разредне дисциплине. Теорија самоодређења као оквир за разумевање и класификацију теоријских и концепција и стратегија разредне дисциплине на континууму контрола – аутономија. Анализа релевантних истраживања на пољу испитивања наставничких уверења о разредној дисиплини и поступцима које примењују како би успоставили и одржавали разредну дисциплину. Практична настава: Концепције разредне дисциплине усмерене на: а) наставничку контролу понашања ученика (Ли Кантера, Фредерка Џонса и Рудолфа Драјкурса) и б) подржавање аутономије ученика (Вилијема Гласера, Томаса Гордона и Алфија Кона). Процедурална стратегија разредне дисциплине. Интерперсонална стратегија разредне дисциплине. Дидактичка стратегија разредне дисциплине.
Циљ изучавања курса:Упознавање студената са процесом разредне дисциплине из етичке перспективе (која подразумева схватање да је стварност друштвено и језички конструисана, да је дисциплина нераскидиво повезана са деловањем институција, као и да разредну дисциплину треба засновати на подршци аутономије ученика), кроз анализу различитих концепција разредне дисциплине и дисциплинских поступака који се њима промовишу. Упућивање студената у одговарајуће облике истраживачког рада у овој области.
App.preduslovi_za_polaganje:-
Облици наставе:Интерактивна настава и практични рад студената; индивидуалне и групне консултације; менторски рад; извештаји, саопштења и дискусије студената.
План курса:
1. недеља
предавање - Уводно предавање о дисциплини као механизму друштвене контроле.
Процес разредне дисциплине из етичке перспективе – од спољашњег механизма контроле ка подршци аутономном поступању у разреду.
Литература:Трнавац, Н. (1996). Дисциплина ученика - између педагогије вођења и педагогије еманципације. Настава и васпитање, Вол. 45, Бр. 2, стр. 252-265.
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације: Еманципаторска компонента васпитног рада наставника (стр. 41-53, 81-206). Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду.