Силабуси
Курс: Методологија педагошких истраживања
Предавачидр Наташа Матовић ванредни професор
др Ивана Јеремић (дев. Луковић) доцент
обавезни курс
Број бодова:10.00
Садржај курса:Предмет методологије. Различите епистемолошко-методолошке оријентације у педагогији. Појам и карактеристике научног истраживања у педагогији. Чињенице у истраживању, научна хипотеза, научни закон, научна теорија. Врсте педагошких истраживања. Етапе педагошког истраживања. Методе педагошког истраживања. Мерење у педагогији. Технике и инструменти у педагошком истраживању: анализа садржаја, систематско посматрање, интервјуисање, анкетирање, тестирање, скалирање и социометрија.
Циљ изучавања курса:-упознавање са основним епистемолошко-методолошким оријентацијама у педагогији; -упознавање са врстама, циљевима, методама и организацијом научног истаживања; -оспособљавање за уочавање проблема за истраживање у васпитној пракси и израду пројекта; -оспособљавање за израду и примену инструмента и реализацију истраживања.
Облици наставе:Предавања, вежбе, индивидуалне и групне консултације, менторски рад и истраживачки рад студената (реализација појединих истраживачких задатака). Поред анализе литературе и дискусије о појединим методолошким питањима, студенти, кроз индивидуални рад и рад у групама, на конкретним примерима истраживања практично разматрају и решавају поједина методолошка питања.
Студенти су обавезни да ураде следеће вежбе: Анализа педагошког истраживања, Пројекат педагошког истраживања, Упитник, Скалa и Тест знања. Поред израде индивидуалних вежби студенти као група бирају један истраживачки проблем за који раде пројекат истраживања, учествују у реализацији тог истраживања, тј. у прикупљању и обради података и у изради извештаја. Од студената се очекује да редовно похађају наставу и да активно учествују у раду - на предавањима и вежбама.
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata:Рад са студентима прати се континуирано током године на основу њихове активности на часовима и квалитета израде обавезних индивидуалних вежби. У току године студенти полажу два колоквијума. Испит је писмени.
План курса:
1. недеља
- - Упознавање студената са програмом наставног предмета и начином рада
Упознавање студената са садржајем студијске дисциплине, начином рада, литературом, обавезама, као и са начином и критеријумима оцењивања.
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
БАКОВЉЕВ, М. Основи методологије педагошких истраживања, Београд: Научна књига, 1997, стр.39-46; 73-82; 96-153.
БАНЂУР, В. и ПОТКОЊАК, Н. Методологија педагогије, Београд: Савез педагошких друштава Југославије, 1999, стр.13-216; 228-233; 251-280; 287-324.
КОЦИЋ, Љ. Педагошки експеримент, Београд: Просвета, 1981, стр.35-54; 77-88.
КОЦИЋ, Љ. Тешкоће у примени социометријске технике у испитивању интерперсоналних односа, Београд: Институт за педагошка истраживања - Округли сто бр.6, 1981, стр.26-37.
МАТОВИЋ, Н., Мерење у педагошким истраживањима, Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског Факултета, 2007, стр.45-58; 85-93; 97-102.
САВИЋЕВИЋ, Д. Методологија истраживања у васпитању и образовању, Врање: Учитељски факултет Универзитета у Нишу, 1996, стр.57-115; 177-211.
СТОЈАК, Р., Метода анализе садржаја, Сарајево: Свјетлост, 1990,стр.105-110;115-124.
ХАВЕЛКА. Н., КУЗМАНОВИЋ, Б. и ПОПАДИЋ, Д. Методе и технике социјално психолошких истраживања, Београд: Центар за примењену психологију Друштва за психологију Србије, 1998, стр.99-141; 155-163; 208-217.