Силабуси
Курс: Предшколска педагогија - општи курс У оквиру предмета: Предшколска педагогија Предавачидр Драгана Павловић-Бренеселовић редовни професор у пензији др Живка Крњаја редовни професор обавезни курс Број бодова:10.00 Садржај курса:Курс је тематски подељен на четири блока:
Блок 1. ПОРОДИЧНО И ЈАВНО ВАСПИТАЊЕ ПРЕДШКОЛСКЕ ДЕЦЕ (Васпитање као друштвена делатност - васпитазе као функција друштва и културе, универзалне форме и кулржтурне варијације; Породично и ванпородично васпитање - узроци и развој институционализације васпитања у раном детињству, структурне разлике; Васпитање као породична функција - васпитање као приватна делатност и условњеност друштвеним културним и породичним контекстом, однос породице и јавног васпитања; Јавно предшколско васпитање код нас - правно-нормативна, организациона, програмска решења, модели различитих облика предшколског васпитања; Однос предшколског и основношколског образовања)
Блок 2. УЧЕЊЕ И ОБРАЗОВАЊЕ ПРЕДШКОЛСКОГ ДЕТЕТА (Психолошке теорије учења и образовања предшколског детета; Образовање као моделовање процеса учења)
Блок 3. СОЦИЈАЛИЗАЦИЈА У ЈАВНОМ ПРЕДШКОЛСКОМ ВАСПИТАЊУ (Васпитање као механизам социјалног наслеђивања; Задаци социјализације; Стурктура програма и социјализација)
Блок 4. ПОСМАТРАЊЕ И ПРАЋЕЊЕ ДЕЧЈЕГ РАЗВОЈА: Значај посматрања и праћења дечјег развоја; Начини прикупљања података о деци и технике посматрања; аналза и обједињавање података добијених посматрањем
Циљ изучавања курса:- да разумеју и развијају импликације педагошких и психолошких теорија у домену предшколског васпитања
- да развију професионални приступ у сагледавању, тумачењу, разумевању и критичком преиспиитивању теорије и праксе предшколског васпитања
- да се упознају са основним појмовима торије и праксе предшколског васпитања
- да развију позитиван професионални став у односу на подручја и актере предшколског васпитања (децу, породицу, васпитаче, парапрофесионалце, локалну заједницу)
- да развију капацитете за тимски рад
- да развију способност аргументоване дискусије, изалгања и презентацје App.preduslovi_za_polaganje:Положен испит из развојне психологије Облици наставе:Курс се реализује у блоку од четири часа недељно кроз интерактивну наставу, двонедељну организовану праксу у предшколској установи и израду семинарског рада.
Задаци праксе:
- упознавање са пословима и улогама педагаго, организацијом рада, структуром институције и педагошком документацијом
- систематско праћење активности, метода и садржаја рада у васпитној групи
- систематско праћење индивидуалног детета путем структуираног протокола посматрања
- праћењњ индивидуалног детета применом наративне техике посматрања
- планирање, реализација и евалуација једне активности са децом
- израда есеја о пракси
Семинарски рад се реализује тимски (маx 5 чланова) према теми изабраној са понуђене листе или самостално дефинисаној, и обухвата израду нацрта пројекта, истраживање на терену, обраду података, писани извештај и јавну одбрану рада. - активно учешће у реализацији наставе, учешћем у дискусионим групама, решавању задатака и другим интерактивним методама рада
- израда и презентација домаћих радова (прикази из литературе, пилотска истраживања, анализе)
- израда групног семинарског рада према одабраној истраживачкој теми и јавна одбрана рада
- двонедељна пракса и реализација свих задатака праксе
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata:Завршну испитну оцену чине:
- оцена са писменог испита. Писмени испит се састоји од три есејска питања која се појединачно оцењују и дају укупну оцену писменог испита (20 поена за свако питање, укупно 60 поена).
- оцена семинарског рада: оцена семинарског рада обухвата оцену пројекта, извештаја и презентације, укупно 20 поена.
- оцена активности током године: Израда домаћих радова (2 мини истраживања по 5 поена)и активности везане за праксу 10 поена, укупно 20 поена. План курса: 1. недеља вежбе - Уводни час - Међусобно представљање
- Информације о курсу:план, начин организације и садржај
- Права и обавезе студената и начин оцењивања
- Формирање тимова
- Попуњавање упитника о очекивањима студената у вези сдржаја и облика рада
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Pavlović-Breneselović,D. (1993) Položaj deteta u dečjem vrtiću i prvom razredu osnovne škole, Beograd, IPA, str.7-16 Pešić,M. Nastanak i razvoj vaspitanja, separat Pešič,M.,Pavlović,D.,Stokić,L. (1989) Modeli različitih oblika predškolskog vaspitanja, Beograd,IPA, str.1-81 Koldevel,B. Razvoj deteta i razlike u kulturi, PREDŠKOLSKO DETE, 4/83, str.225-235 Marjanović,A. Protivurečna pitanja društvenog vaspitanja predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str.11-27 Vigotski,L. Učenje i razvoj u predškolskom periodu, PREDŠKOLSKO DETE, 4/71, str.365-374 Donaldson,M. (1987) Um deteta, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.37-84, 97-105 Koldvel,B. Kakva sredina pruža malom detetu najpovoljnije uslove za učenje, PREDŠKOLSKO DETE, 2/77, str. 139-151 Pešić,M. (1985) Motivacija predškolske dece za učenje, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.29-114 Podjakov,N. (1985) Praktično mišljenje kod dece, Beograd, Zavod za udjbenike i nastavna sredstva, str.197-210 Horvat,L. (1985) Predškolsko vaspitanje i intelektualni razvoj, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.44-94, 189-218 Štambak,M. (1985)Svako dete može da uči, beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 77-111 Kami,K. Autonomija - cilj vaspitanja prema Pijažeu, PREDŠKOLSKO DETE 1-2/83, str. 221-227 Marjanović,A.neki aspekti uloge porodice u socijalizaciji maladih,PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str. 147-169 Pavlović-Breneselović,D.,Pavlovski,T. (2000) Partnerski odnos u vapsitanju, beograd, IPA/CIP, str. 15-24,175-182,200-204,226-229 Pešić,M. Aktivnosti i uloge dece i vaspitača, PREDŠKOLSKO DETE, 1'2/83, 3-4/84, str.67-83 Šmit,V. Osnovne psihološke potrebe deteta, PREDŠKOLSKO DETE, 1/76, str.1-8 Krnjaja Ž. & Miškeljin L. (2006) Od učenja ka podučavanju,A.M. Grafic Beograd, str 27-45
Leipzig J.&Leach J. (2001): Praćenje i posmatranje dece u procesu podučavanja, Centar za interaktivnu pedagogiju, Beograd Општа допунска Литература Marjanović,A. Vaspitna funkcija porodice, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str.163-169 Marjanović,A. Šta je to društveno vaspitanje male dece, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str. 27-39 Marjanović,A. Savremene teroije razvoja ličnosti i vaspitanje u ranom detinjstvu, PEDAGOGIJA, 1/69 Prost,A. Uticaj društvenih i kulturnih promena na shvatanje o detetu, PREDŠKOLSKO DETE, 4/83, str. 217-234 Tizar,mantovani, Problemi institucionalnog predškolskog vaspitanja, PREDŠKOLSKO DETE, 3/82 i 1-2/83 Vigotski,L. Istorijski razvoj ponašanja čoveka, PSIHOLOGIJA, 1-2/72 Kamenov,E. (1986) Intelektualno vaspitanje kroz igru, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredsta Majer-Bir, R. Problemi ranog učenja i predškolsko obrazovanje, PREDŠKOLSKO DETE 4/71, str. 374-381 Marjanović,A. Teorijska i praktična pitanja obrazovanja predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 4/73, str.287-302 Pešić, M. Koncepcija i mogućnosti razvijanja programa upoznavanja okoline, PREDŠKOLSKO DETE, 1/81 Osnove programa vaspitnoobrazovnog rada sa decom predškolskog uzrasta Pijaže,J. Učenje i razvoj, PREDŠKOLSKO DETE, 3/75, str.227-239 Koh,J. Doba odojčeda- kritički period u razvoju čoveka, PREDŠKOLSKO DETE, 3-4/77, str.343-347 Parten, M. Socijalne igre predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 2-3/72,STR.193-205 Proces socijalizacije kod dece (1986), beograd, Zavod za udžbeniižke i nastavna sredstva Rejmon-Rivije,B. Odnosi medju decom, PREDŠKOLSKO DETE, 1/76, str. 37-47 Hes,R. Rano učenje kao proces socijalizacije, PREDŠKOLSKO DETE, 4771, 381-386 Kon,I.S. (1988) Dete i kultura, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva |