Силабуси
Курс: Предшколска педагогија - општи курс
У оквиру предмета: Предшколска педагогија
Предавачидр Драгана Павловић-Бренеселовић редовни професор у пензији
др Живка Крњаја редовни професор
обавезни курс
Број бодова:10.00
Садржај курса:Курс је тематски подељен на четири блока: Блок 1. ПОРОДИЧНО И ЈАВНО ВАСПИТАЊЕ ПРЕДШКОЛСКЕ ДЕЦЕ (Васпитање као друштвена делатност - васпитазе као функција друштва и културе, универзалне форме и кулржтурне варијације; Породично и ванпородично васпитање - узроци и развој институционализације васпитања у раном детињству, структурне разлике; Васпитање као породична функција - васпитање као приватна делатност и условњеност друштвеним културним и породичним контекстом, однос породице и јавног васпитања; Јавно предшколско васпитање код нас - правно-нормативна, организациона, програмска решења, модели различитих облика предшколског васпитања; Однос предшколског и основношколског образовања) Блок 2. УЧЕЊЕ И ОБРАЗОВАЊЕ ПРЕДШКОЛСКОГ ДЕТЕТА (Психолошке теорије учења и образовања предшколског детета; Образовање као моделовање процеса учења) Блок 3. СОЦИЈАЛИЗАЦИЈА У ЈАВНОМ ПРЕДШКОЛСКОМ ВАСПИТАЊУ (Васпитање као механизам социјалног наслеђивања; Задаци социјализације; Стурктура програма и социјализација) Блок 4. ПОСМАТРАЊЕ И ПРАЋЕЊЕ ДЕЧЈЕГ РАЗВОЈА: Значај посматрања и праћења дечјег развоја; Начини прикупљања података о деци и технике посматрања; аналза и обједињавање података добијених посматрањем
Циљ изучавања курса:- да разумеју и развијају импликације педагошких и психолошких теорија у домену предшколског васпитања - да развију професионални приступ у сагледавању, тумачењу, разумевању и критичком преиспиитивању теорије и праксе предшколског васпитања - да се упознају са основним појмовима торије и праксе предшколског васпитања - да развију позитиван професионални став у односу на подручја и актере предшколског васпитања (децу, породицу, васпитаче, парапрофесионалце, локалну заједницу) - да развију капацитете за тимски рад - да развију способност аргументоване дискусије, изалгања и презентацје
App.preduslovi_za_polaganje:Положен испит из развојне психологије
Облици наставе:Курс се реализује у блоку од четири часа недељно кроз интерактивну наставу, двонедељну организовану праксу у предшколској установи и израду семинарског рада. Задаци праксе: - упознавање са пословима и улогама педагаго, организацијом рада, структуром институције и педагошком документацијом - систематско праћење активности, метода и садржаја рада у васпитној групи - систематско праћење индивидуалног детета путем структуираног протокола посматрања - праћењњ индивидуалног детета применом наративне техике посматрања - планирање, реализација и евалуација једне активности са децом - израда есеја о пракси Семинарски рад се реализује тимски (маx 5 чланова) према теми изабраној са понуђене листе или самостално дефинисаној, и обухвата израду нацрта пројекта, истраживање на терену, обраду података, писани извештај и јавну одбрану рада.
- активно учешће у реализацији наставе, учешћем у дискусионим групама, решавању задатака и другим интерактивним методама рада - израда и презентација домаћих радова (прикази из литературе, пилотска истраживања, анализе) - израда групног семинарског рада према одабраној истраживачкој теми и јавна одбрана рада - двонедељна пракса и реализација свих задатака праксе
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata:Завршну испитну оцену чине: - оцена са писменог испита. Писмени испит се састоји од три есејска питања која се појединачно оцењују и дају укупну оцену писменог испита (20 поена за свако питање, укупно 60 поена). - оцена семинарског рада: оцена семинарског рада обухвата оцену пројекта, извештаја и презентације, укупно 20 поена. - оцена активности током године: Израда домаћих радова (2 мини истраживања по 5 поена)и активности везане за праксу 10 поена, укупно 20 поена.
План курса:
1. недеља
вежбе - Уводни час
- Међусобно представљање - Информације о курсу:план, начин организације и садржај - Права и обавезе студената и начин оцењивања - Формирање тимова - Попуњавање упитника о очекивањима студената у вези сдржаја и облика рада
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Pavlović-Breneselović,D. (1993) Položaj deteta u dečjem vrtiću i prvom razredu osnovne škole, Beograd, IPA, str.7-16
Pešić,M. Nastanak i razvoj vaspitanja, separat
Pešič,M.,Pavlović,D.,Stokić,L. (1989) Modeli različitih oblika predškolskog vaspitanja, Beograd,IPA, str.1-81
Koldevel,B. Razvoj deteta i razlike u kulturi, PREDŠKOLSKO DETE, 4/83, str.225-235
Marjanović,A. Protivurečna pitanja društvenog vaspitanja predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str.11-27
Vigotski,L. Učenje i razvoj u predškolskom periodu, PREDŠKOLSKO DETE, 4/71, str.365-374
Donaldson,M. (1987) Um deteta, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.37-84, 97-105
Koldvel,B. Kakva sredina pruža malom detetu najpovoljnije uslove za učenje, PREDŠKOLSKO DETE, 2/77, str. 139-151
Pešić,M. (1985) Motivacija predškolske dece za učenje, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.29-114
Podjakov,N. (1985) Praktično mišljenje kod dece, Beograd, Zavod za udjbenike i nastavna sredstva, str.197-210
Horvat,L. (1985) Predškolsko vaspitanje i intelektualni razvoj, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.44-94, 189-218
Štambak,M. (1985)Svako dete može da uči, beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 77-111
Kami,K. Autonomija - cilj vaspitanja prema Pijažeu, PREDŠKOLSKO DETE 1-2/83, str. 221-227
Marjanović,A.neki aspekti uloge porodice u socijalizaciji maladih,PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str. 147-169
Pavlović-Breneselović,D.,Pavlovski,T. (2000) Partnerski odnos u vapsitanju, beograd, IPA/CIP, str. 15-24,175-182,200-204,226-229
Pešić,M. Aktivnosti i uloge dece i vaspitača, PREDŠKOLSKO DETE, 1'2/83, 3-4/84, str.67-83
Šmit,V. Osnovne psihološke potrebe deteta, PREDŠKOLSKO DETE, 1/76, str.1-8
Krnjaja Ž. & Miškeljin L. (2006) Od učenja ka podučavanju,A.M. Grafic Beograd, str 27-45
Leipzig J.&Leach J. (2001): Praćenje i posmatranje dece u procesu podučavanja, Centar za interaktivnu pedagogiju, Beograd
Општа допунска Литература
Marjanović,A. Vaspitna funkcija porodice, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str.163-169
Marjanović,A. Šta je to društveno vaspitanje male dece, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str. 27-39
Marjanović,A. Savremene teroije razvoja ličnosti i vaspitanje u ranom detinjstvu, PEDAGOGIJA, 1/69
Prost,A. Uticaj društvenih i kulturnih promena na shvatanje o detetu, PREDŠKOLSKO DETE, 4/83, str. 217-234
Tizar,mantovani, Problemi institucionalnog predškolskog vaspitanja, PREDŠKOLSKO DETE, 3/82 i 1-2/83
Vigotski,L. Istorijski razvoj ponašanja čoveka, PSIHOLOGIJA, 1-2/72
Kamenov,E. (1986) Intelektualno vaspitanje kroz igru, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredsta
Majer-Bir, R. Problemi ranog učenja i predškolsko obrazovanje, PREDŠKOLSKO DETE 4/71, str. 374-381
Marjanović,A. Teorijska i praktična pitanja obrazovanja predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 4/73, str.287-302
Pešić, M. Koncepcija i mogućnosti razvijanja programa upoznavanja okoline, PREDŠKOLSKO DETE, 1/81
Osnove programa vaspitnoobrazovnog rada sa decom predškolskog uzrasta
Pijaže,J. Učenje i razvoj, PREDŠKOLSKO DETE, 3/75, str.227-239
Koh,J. Doba odojčeda- kritički period u razvoju čoveka, PREDŠKOLSKO DETE, 3-4/77, str.343-347
Parten, M. Socijalne igre predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 2-3/72,STR.193-205
Proces socijalizacije kod dece (1986), beograd, Zavod za udžbeniižke i nastavna sredstva
Rejmon-Rivije,B. Odnosi medju decom, PREDŠKOLSKO DETE, 1/76, str. 37-47
Hes,R. Rano učenje kao proces socijalizacije, PREDŠKOLSKO DETE, 4771, 381-386
Kon,I.S. (1988) Dete i kultura, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva