Силабуси
Курс: Савремене теорије васпитања (мастер)
Предавачидр Биљана Бодрошки-Спариосу ванредни професор
др Мирјана Сенић Ружић доцент
др Александар Тадић ванредни професор
изборни курс
Број бодова:7.00
Садржај курса:Теоријска настава: Традиционалне и критичке теорије васпитања. Теоријски недостаци и концепцијски проблеми. Васпитни концепти и друштвене структуре. Истраживачка методологија критичке педагогије. Повезивање искуства и херменеутике. Однос критичке теорије према духовно-научним и емпиријским концепцијама васпитања. Импликације за педагошку праксу. Васпитање за еманципацију – предмет проучавања критичке концепције васпитања. Двоструко значење еманципације као циља васпитања. Конструктивизам и васпитне концепције. Научно сазнање васпитања као резултат људских „конструкција“. Филозофија постмодерне и васпитне концепције. Постмодернистички плурализам гледишта о васпитању кроз „научне“ и „ненаучне дискурсе“. Практична настава: Дискусије о различитим савременим концепцијама васпитања. Теоријски образложена студентска излагања на часу о савременим проблемима васпитања. Презентација семинарског рада или извештаја о обављеном истраживању.
Циљ изучавања курса:Стицање темељних знања о кључним савременим теоријским приступима у проучавању васпитања; Развој способности разумевања и критичког сагледавања процеса васпитања у контексту различитих теоријских оријентација.Развијање истраживачких компетенција.
App.preduslovi_za_polaganje:Нема посебних услова
Облици наставе:Предавања, вежбе, семинари (анализе, расправе, дискусије, саопштења, извештаји), групне и индивидуалне консултације, рад на пројектима, менторски рад
План курса:
1. недеља
предавање - Уводно предавање о савременим концепцијама васпитања
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Адорно, Т. (2006), Васпитање после Аушвица, Педагогија, бр. 1, (5-16)
Дмитријев, Г. Д. (2008), Модернизам, постмодернизам и теорија садржаја образовања у САД; Педагогија, LXIII , 2, (173-182).
Freire, P. (2002), Pedagogija obespravljenih, Zagreb, Odraz.
Хоркхајмер, М. (1976), Традиционална и критичка теорија, Београд: БИГЗ, (39-80)
Клафки, В. (2007), Основе критичко-конструктивистичке педагогије, Педагогија, LXII, 4 (541-549)
Konig, E. i Zedler, P. (2001), Teorije znanosti o odgoju, Zagreb: Educa, (236-256)
Palekčić, M. (2002), Konstruktivizam – nova paradigma u pedagogiji, Zagreb: Napredak, Vol. 143, br. 4, (403-413).
Ranciere, J. (2010), Učitelj neznalica, Pet lekcija iz intelektualne emancipacije, Zagreb: Multimedijalni institut.
Робертс П. (2007), Педагогија наде Паула Фреиреа, Педагогија, LXII, 4, (529-540).
Општа допунска Литература
Bingham, Ch. (2010), Settling no Conflict in the Public Place: Truth in education, and in Rancièrean scholarship, Educational Philosophy and Theory, Vol. 42, Nos. 5-6, (649-664).
Лиотар, Ж.Ф. (1988), Постмодерно стање, Нови Сад: Братство-Јединство.
Mijatović, A. (1999) Ishodišta i odredišta suvremene pedagogije. U: A. Mijatović (ur.) Osnove suvremene pedagogije, (13-37), Zagreb: Hrvatski pedagoško-književni zbor;
Morrow, R. (2010), Habermas, Eurocentrism and Education, (63-74), u: Murphy, M. And Fleming, T. (Eds.), Habermas, Critical Theory and Education, Ney York and London: Rouledge.
Palumbo-Liu, D. (2001), Fables and apedagogy, Lyotard’s relevance for a pedagogy of the Other, (194-214), in: P.A. Dhillon & P. Standish (Eds.), Lyotard, Just education, London & New York: Routledge