Силабуси
Курс: Високошколско образовање (мастер)
У оквиру предмета: Високошколско образовање
Предавачидр Биљана Бодрошки-Спариосу ванредни професор
др Мирјана Сенић Ружић доцент
изборни курс
Број бодова:7.00
Садржај курса:Теоријска настава: Сврха, организација и партиципација у високошколском образовању; Високошколско образовање – економски аспект (улога тржишта, финансирање високошколског образовања, комерцијализација). Високошколско образовање и друштво (академска слобода, аутономија и одговорност). Реформа и квалитет високошколског образовања (Болоња процес, различити приступи осигурању квалитета, карактеристике најбоље рангираних светских универзитета) Практична настава: Дискусије о различитим актуелним питањима политике и праксе високошколског образовања. Студентска излагања на часу о одређеним проблемима високошколског образовања. Презентација семинарског рада или извештаја о обављеном истраживању о појединим питањима високошколског образовања – самостално или у тиму.
Циљ изучавања курса:Стицање знања о различитим системима и моделима организације ВШО. Развијање способности критичке анализе и постављања дискусије о савременом ВШО у одговорајући контекст. Развијање способности истраживачког рада.
App.preduslovi_za_polaganje:Нема посебних услова.
Облици наставе:Предавања, вежбе, дискусије, индивидуални и тимски рад, презентације, индивидуалне консултације.
План курса:
1. недеља
предавање - Уводно предавање
Уводно предавање о кључним појмовима, темама и проблемима из области ВШО.
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Altbach, Ph, Reisberg, L. and L. E. Rumbley (2009), Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution, UNESCO.
Brown, R. (2011), Markets and Non-Markets (6-19), in: Roger Brown (Ed.), Higher Education and the Market, Routledge: London and New York.
Бодрошки Спариосу Б. (2011), Сврха универзитетског образовања са становишта хумболтовских неохуманистичких вредности, Настава и васпитање, 4, LX, 549-564.
Бодрошки Спариосу Б. (2012), Комерцијализација високошколског образовања и различити приступи осигурању квалитета, Настава и васпитање, 4, LXI, 645-661.
Бодрошки Спариосу, Б. (2012), Комерцијализација и различити облици високошколског образовања, Андрагошке студије, 2, 59-69.
Бок, Д. Универзитет на тржишту, Београд: Clio
EACEA (2011), Modernisation of Higher Education in Europe: Funding and the Social Dimension, Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, Brussels: P9 Eurydice
Olsen, J. P. (2007), The Institutional Dynamics of the European University, (25-53) in: Peter Maassen and Johan P. Olsen (Eds.), University Dinamics and European Integration, Dordrecht: Springer.
Tilak, J. B. G. (2008), Higher education: a public good or a commodity for trade? Prospects, UNESCO, No. 38, 449-466.
Општа допунска Литература
Brown, R. (2011), The march of the market, (11-24) in: M.Molesworth, R. Scullion & E. Nixon (Eds). The Marketisation of Higher Education and the Student as Consumer, Routledge: London
Cole, J. R. (2009), The Great American University, New York: PublicAffairs
Despotović, M. (2011), The Interpretation and Implementation of the Bologna process in Serbia, European Education, vol. 43, br. 3, 43–55.
Kinser, K. & Levy, D. C. (2005), The for-profit sector: US. Patterns and International Echoes in Higher Education, PROPHE Working Papers No. 5, New York
Maassen P. & Olsen J.P. (Eds.), (2007), University Dinamics and European Integration, Dordrecht: Springer. (3-22)
Tilak, J. B. G. (2008), Higher Education Between the State and the Market, Prospects, UNESCO, No. 38, 449-466.
Trow, M. (1974), Elite, Higher Education: An Endangered Species? Minerva, 355-376.