Силабуси
Курс: Језик и образовање (осн.) У оквиру предмета: Језик и образовање Предавачидр Милан Станчић ванредни професор др Владета Милин доцент обавезни курс Број бодова:5.00 Садржај курса:Теоријска настава: Језик, мисао, култура и стварност. Језик и употреба језика из угла различитих наука и научних перспектива. Говорни и писани језик. Ограничени и разрађени језички кôд. Структура и функције језика у формалном образовању. Језици школе (језик часа, уџбеника, итд.). Појам дискурса и приступи анализи дискурса у образовању. Схватања о природи процеса учења говорног и писаног језика у предшколском и школском детињству. Дечја језичка игра и подстицање језичког стваралаштва. Учење писања и писане активности у школи. Стилови дечјег писања.Разумевање писмености из перспективе Нових студија писмености. Концепцијске оријентације у школском развијању писмености.
Практична настава: анализа језика часa, уџбеника, ученичких писаних продуката (литерарних састава). Циљ изучавања курса:Разумевање функција и структуре језика у образовању и њиховог утицаја на карактеристике образовања и образовне перспективе ученика; упознавање са природом процеса учења језика у детињству; oспособљавање за истраживање језика у образовању. App.preduslovi_za_polaganje:- Облици наставе:Предавања са дискусијом, анализа текстова и докумената, мини-истраживања, менторски рад. План курса: 1. недеља предавање - Језик, мисао и стварност Језик, мисао и стварност – Зашто је важно бавити се проучавањем језика из педагошке перспективе?
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Марјановић, А. и др. (1990), Дечје језичке игре, ЗУНС, Београд, стр. 29-54. Митровић, М. (2010), Писменост и образовање: перспектива Нових студија писмености, Филозофски факултет, Универзитет у Београду, Београд, стр. 123-139, 150-159, 168-171. Плут, Д. (2003), Уџбеник као културно-потпорни систем, ЗУНС: Институт за психологију, Филозофски факултет, Београд стр. 205-208, 227-235. Штамбак, М. (ред.) (1986), Свако дете може да учи, ЗУНС, Београд, стр. 29-41. Скутнаб-Кангас, Т. (1991), Билингвизам, ЗУНС, Београд, стр. 9-25, 51-60, 93-99. Митровић, М. (2008). Неке карактеристике говорног и писаног језика. Педагогија, бр. 2, стр. 183-191. Бер, В. (2001). Да ли језик утиче на начин мишљења; Шта је дискурс. У: Увод у социјални конструкционизам. Београд: Зептер, стр. 66-98. Митровић, М. (2015). Моћ анализе језика часа, Настава и васпитање, вол. 64, бр. 3, стр. 421-436. Кристал, Д. (1996). Кембричка енциклопедија језика. Нолит: Београд, стр. 248-255. Општа допунска Литература Говор у предшколској установи (1998), ЗУНС, Београд, стр. 13-74. Марјановић, А. (1990). Дечје језичке игре. ЗУНС: Београд, 93-173. Бленк, М. (1988), Разговор у разреду: Занемарена тематика теме, Предшколско дете, 3. стр. 133-138. |