Силабуси
Курс: Савремени педагошки правци (осн.)
У оквиру предмета: Савремени педагошки правци
Предавачидр Биљана Бодрошки-Спариосу ванредни професор
др Мирјана Сенић Ружић доцент
обавезни курс
Број бодова:5.00
Садржај курса:Теоријска настава: Појава различитих педагошких праваца крајем XIX и почетком XX века. Различите класификације педагошких праваца. Индивидуална педагогија. Педологија. Педоцентризам. Теорија слободног васпитања. Социјална педагогија. Однос појединца и друшта у различитим концепцијама социјалне педагогије. Државно-грађанско васпитање. Културна педагогија. Однос културних и образовних добара. Духовно-научна педагогија. Педагогија радне школе. Радна школа мануелног и слободног-духовног рада. Продуктивна школа. Прагматистичка педагогија. Педагошки инструментализам. Пројект-метод и прогресивизам. Експериментална педагогија. Компаративна педагогија. Изборни правци: Функционална педагогија. Есенцијалистичка педагогија. Егзистенцијализам и васпитање. Марксистичка педагогија. Религијска педагогија. Психоанализа и васпитање. Кибернетска педагогија.
Циљ изучавања курса:Упознавање са различитим концепцијама васпитања, педагошким школама и правцима; оспособљавање за критичко сагледавање и процењивање педагошких теорија и учења; упућивање студената у одговарајуће облике истраживачког рада у овој области.
App.preduslovi_za_polaganje:Увод у педагогију, Основи педагошке науке и Историја педагошких идеја.
Облици наставе:Предавања, вежбе, семинари (анализе, расправе, дискусије, саопштења, извештаји), групне и индивидуалне консултације, рад на пројектима индивидуално или тимски, менторски рад.
План курса:
1. недеља
предавање - Уводно предавање о појави различитих педагошких праваца
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Бодрошки Спариосу, Б.(2000), Схватање дечије природе у педоцентристичкој педагогији - становишта Русоа и Дјуија. Настава васпитање, год. 49, бр. 3, (469-482)
Диркем, Е. (1981), Васпитање и социологија, Београд, (33-57)
Key, E. (2000), Stoleće deteta, Zagreb: Educa
Клафки, В. (2007), Духовно-научна педагогија, достигнућа, ограничења и критичка трансформација, Педагогија, бр. 3, (351-361).
Коцић, Љ. (1983), Експериментална педагогија, (одговарајући делови), Београд: ИПИ и Просвета, (11-63).
Митровић, Д. (1981), Модерни токови компаративне педагогије, Сарајево: ИП "Свијетлост" (11-54)
Ђорђевић, Ј. (2000), Реформни педагошки покрети у XX веку, Београд: Учитељски факултет и Научна књига, (65-109).
Поткоњак, Н. (2000), ХХ век - ни век детета ни век педагогије, Београд: Savez pedagoških društava Jugoslavije, (7-33, 53-210, 258-364, 426-437).
Жлебник, Л. (1983), Општа историја школства и педагошких идеја, Београд, (266-273)