Силабуси
Курс: Историја педагошких идеја (осн.) У оквиру предмета: Историја педагошких идеја Предавачидр Александра Илић-Рајковић ванредни професор др Наташа Вујисић-Живковић редовни професор обавезни курс Број бодова:14.00 Садржај курса:Теоријска настава
Предмет и задаци историје педагогије. Приступи проучавњу педагошке прошлости. Историја педагогије у систему педагошких дисциплина. Грчка паидеја (Софисти као учитељи, Сократ као васпитач, Платонова васпитна држава, педагошка мисао Аристотела). Васпитање у Старом Риму и педагошка схватања М. Ф. Квинтилијана. Карактер васпитања, образовања, школе и наставе у средњем веку. Педагошка мисао у доба хуманизма и ренесансе (идеје о васпитању Е. Ротердамског, Ф. Раблеа, М. Монтења и Л. Вивеса). Педагошко дело Ј. А. Коменског и настанак нововековне педагогије. Педагошка мисао Џ. Лока. Концепција природног васпитања Ж. Ж. Русоа. Морално васпитање у делу И. Канта. Васпитање ума, срца и руке Ј. Х. Песталоција. Хербартов педагошки систем. Културна педагогија, државно-грађанско васпитање и педагогија радне школе Г. Кершенштајнера. Васпитање за демократију Џ. Дјуа.
Практична настава: Вежбе
Развој педагошке терминологије. Од Платонове „Државе“ до „Града сунца“ – идеје о васпитању Т. Мора и Т. Кампанеле. Принципи васпитања кроз историју педагошке мисли. Концепције предшколског васпитања – педагошке идеје Ф. Фребела. Дидактички концепт Ј. Ф. Хербарта. Антрополошка педагогија К. Д. Ушинског. Педагошки рад А. С. Макаренка. Модели организације васпитно-образовног рада у духу идеја нове школе.
Циљ изучавања курса:Упознавање студената са историјом педагошке мисли, развијање критичког односа према историјском педагошком наслеђу и различитим теоријско-методолошким приступима у области историје педагошких идеја. App.preduslovi_za_polaganje:- Облици наставе:Предавање, дискусија, групни рад, реализација истраживачких задатака. План курса: 1. недеља предавање - Упознавање са програмом (циљевима, садржајима, начином рада, литературом). Упознавање са програмом (циљевима, садржајима, начином рада, литературом), правима и обавезама, начинима вредновања и оцењивања.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Зорић, В. (2010): Лабораторијска школа Џона Дјуија, Настава и вапитање, год. 59, бр. 4, стр. 646-657. Кант, И. (1999): Васпитање деце, Фамилист – Београд. Коменски, Ј. А. (2000): Велика дидактика, ЗУНС, Београд. Лок, Џ.(1967): Мисли о васпитању, ЗУНС, Београд. Платон (1966): Држава – књига VII, БИГЗ, Београд, стр. 206-237. Песталоци, Ј. Х. (1964): Како Гертруда учи своју децу, Просвета, Београд Русо, Ж. Ж. (1989): Емил или о васпитању, Естетика, Ваљево – Београд. Тешић, В. (1987): Општа историја педагогије (ауторизована скрипта). Хербарт, Ј. Ф. (1960): „Општа педагогика изведена из смера васпитања”, у Р. Миловановић, Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 326-333. |