Newsletter 57


Drage koleginice i kolege, dragi prijatelji,
Centar za američke studije je otkazao sve planirane događaje za decembar u znak solidarnosti sa studentima Filozofskog, ali i svih drugih fakulteta širom države koji su stupili u blokade, zahtevajući pravdu i odgovornost.
Inspirisani istrajnošću i hrabrošću studenata u njihovoj borbi, odlučili smo da čitav 57. broj Newslettera posvetimo protestima.

Вести Актуелности Догађаји


Саопштење Одељења за археологију

Археологија

Изражавамо суштинско неслагање и најоштрије осуђујемо избацивање колегиница проф. др Ирене Љубомировић и проф. др Јасмине Стаменковић Шаранац из Научног одбора међународног научног скупа „Ниш и Византија“. Начин њиховог уклањања, без објективних разлога, мимо било каквих процедура и потпуно самовољно, представља недопустиво мешање политичких актера у научни рад и непосредно угрожава интегритет и независност стручног деловања. Захтевамо да колегинице хитно буду враћене на своје позиције, а да умешани појединци преузму одговорност за своје поступање. Уколико се ово не догоди, позивамо колегинице и колеге свих струковних профила да преиспитају своје даље учешће на научним скуповима „Ниш и Византија“, као и објављивање својих радова у истоименом зборнику.

Подршка здравственим радницима и сарадницима Института за ментално здравље

Здравствени радници и сарадници Института за ментално здравље у Београду недељама уназад сваког петка излазе у 11 и 52 да одају почаст настрадалима у паду надстрешнице у Новом Саду. 31. јануара, током петнаестоминутне ћутње, на улици се појавио аутомобил који је првобитно стао и кренуо уназад (не остављајући утисак претње), а у ствари са циљем да добије додатно убрзање и залети се у људе који су блокирали улицу. Две докторке су повређене том приликом.

Ми, запослени на Филозофском факултету Универзитета у Београду, најоштрије осуђујемо овај догађај. Желимо да изразимо наше саосећање и велику подршку према запосленима у Институту - установи која помаже раду Одељења за психологију кроз сарадњу у извођењу наставе и на пољу научно-истраживачког рада.

Догађај од . 31. јануара указује на пораст бруталности и насиља у друштву и да су грађани изложени нападима који угрожавају њихове животе, али и право на слободу изражавања и право да одају почаст жртвама трагедије у Новом Саду.

Докторкама желимо што бржи опоравак!



ПРОТЕСТНО ОКУПЉАЊЕ КОД МИНИСТАРСТВА ПРОСВЕТЕ У СРЕДУ 5. ФЕБРУАРА - ПОДРШКА ПРОСВЕТНИМ РАДНИЦИМА!

У циљу подршке просветним радницима, осам факултета са Студентског трга који школују наставнике позивају вас на протестно окупљање испред Министарства просвете у среду, 5. фебруара. Окупљање почиње на Студентском тргу у 11 часова, одакле ће се кренути у 11.15 ка Министарству просвете. Окупљање код Министарства је од 11.30, а најкасније до 11.52 када ћемо сви заједно одати почаст жртвама.

Декани факултета са Студентског трга подсећају да је Проширени ректорски колегијум Универзитета у Београду изричито захтевао од Министарства просвете да престане са притисцима на професоре и директоре школа које су обуставили наставу ради подршке студентима. Међутим, Министарство је наставило и интензивирало притиске и претње, захтевајући од директора школа да воде дисциплинске поступке против запослених. Стога морамо констатовати да се Министарство просвете, уместо да брине о образовном систему, претворило у извор отвореног насиља над наставницима и целокупном српском просветом.

Дођите да сви заједно подржимо наше храбре просветне раднице и раднике!



Позив за националну конференцију Српска археологија између теорије и чињеница XII

Археологија

Поштоване колегинице и колеге,
У прилогу прослеђујемо позив за овогодишњу националну конференцију Српска археологија између теорије и чињеница XII, коју организују Центар за теоријску археологију и Одељење за археологију Филозофског факултета у Београду.


Апстракте излагања (до 300 речи) можете послати на e-mail адресе
ivana.zivaljevic@ff.uns.ac.rs ili djerkovicpredrag@gmail.com


Конференција је заказана за 28. и 29. март 2025. године




Прилози:
AR-2025-1-30-203446.pdf

Упис студената у наредну годину ДОКТОРСКИХ АКАДЕМСКИХ СТУДИЈА за школску 2024/25. годину

Упис студената у наредну годину ДОКТОРСКИХ АКАДЕМСКИХ СТУДИЈА у школској 2024/25. години обавиће се од 10.02. до 21. 02. 2025.* године од 12-14 часова (важи за студенте који се уписују у фебруару месецу, 17.02.2025. године-понедељак је нерадан дан)

Детаљне информације о упису можете погледати у прилогу вести.



Прилози:
Upis_naredne_god_dok_2024_2025_februar.docx

Circle U. podržava studente i akademsku zajednicu Univerziteta u Beogradu

Rektori i predsednici univerziteta u okviru Circle U. i Studentska Unija Circle U. (CUSU) sa velikom pažnjom prate dešavanja na Univerzitetu u Beogradu, kao i na drugim univerzitetima i fakultetima širom Srbije od decembra prošle godine. Pridružujući se predstavnicima Univerziteta u Beogradu, rektori, predsednici i CUSU predstavnici žele da izraze svoju zabrinutost i pruže snažnu podršku studentima i njihovim zahtevima.

Kao što je istaknuto u dokumentu Magna Charta Universitatum 2020, Univerzitet treba da bude prostor za slobodno istraživanje i debatu, prepoznatljiv po svojoj otvorenosti za dijalog i odbacivanju netolerancije. Angažovanje studenata, kao i uključivanje članova šire univerzitetske zajednice, predstavlja ključan uslov za ostvarenje ovog principa. Svaka akcija koja ima za cilj potkopavanje studentskog angažovanja je neprihvatljiva.

Angažovanje studenata je u samom centru Circle U. alijanse od njenog osnivanja. Još u martu 2021. godine, demokratski studentski predstavnici naših univerziteta preuzeli su inicijativu da osnuju Studentsku uniju Circle U. Od tada, CUSU brani interese studenata aktivno učestvujući u svim telima Circle U, kao i u projektima, aktivnostima i inicijativama pokrenutim unutar same alijanse.

Akademska sloboda i institucionalna autonomija su od suštinskog značaja za pružanje visokokvalitetnog, inkluzivnog i društveno relevantnog obrazovanja i istraživanja. Svaki spoljnji uticaj, politički, kulturni ili ekonomski, koji ugrožava navedene principe je neprihvatljiv.

Circle U. je savez devet vodećih univerziteta u Evropi, na kojima se organizuju studije iz svih oblasti i naučno-istraživački rad. Razvili smo viziju za budućnost visokog obrazovanja i istraživanja, za naše univerzitete i za našu alijansu. Isto tako, posvećeni smo ostvarivanju ove vizije na temelju zajedničkih vrednosti u alijansi. Cenimo različitost, promovišemo dijalog i podstičemo pluralizam mišljenja, unutar čitave alijanse, uz poštovanje institucionalne autonomije.

Rektori i predsednici univerziteta u okviru Circle U. i CUSU žele da izraze svoju podršku studentima, profesorima, istraživačima, administrativnim radnicima, a na kraju i rektoru Vladanu Đokiću i njegovom timu na Univerzitetu u Beogradu, koji se nalaze pod velikim pritiskom,koji očigledno predstavlja veliki izazov institucionalnoj autonomiji, akademskim slobodama i, šire gledano, demokratiji u celini.

Nastavićemo da pažljivo pratimo dešavanja u Srbiji. U dijalogu sa rukovodstvom Univerziteta u Beogradu, razmotrićemo svaku akciju koja ima za cilj aktivnu podršku široj univerzitetskoj zajednici.



Универзитет у Београду стоји уз професоре Грађевинског факултета

Поводом најновијих медијских објава, Грађевински факултет обавештава јавност, да је као научно-образовна и друштвено одговорна државна институција, ставила на располагање државним органима све своје стручне и научне ресурсе у циљу помоћи објективном утврђивању узрока трагедије која се догодила у Новом Саду, како се и наводи у првом јавном саопштењу Грађевинског факултета од 5. новембра 2024. године. По објави документације, професори Грађевинског факултета су детаљно прегледали и анализирали сву расположиву и јавно доступну документацију у складу са Законом о планирању и изградњи, као и прописима донетим на основу овог закона. Након тога, на интернет страници Факултета објављена су саопштења у којима је наведена документација која недостаје. Иза свих ових саопштења стоје сви професори и сарадници Грађевинског факултета.

С тим у вези, осуђујемо таргетирање појединих професора Грађевинског факултета, као и чланова њихових породица. Посебно и најоштрије осуђујемо медијски прогон и етикетирање студената Грађевинског факултета, као и свих студената.



Захвалност и подршка појединцима који одолевају притисцима

Драге просветне инспекторке и инспектори,

Драге директорке и директори вртића, основних и средњих школа,

Драге директорке и директори установа културе,

Драги запослени у овим установама,

Сви они који ових дана успевате да одолите притисцима и одбијате да својим деловањем учествујете у угрожавању ученика, студената, просветних радника и других запослених у школама, вртићима, музејима, галеријама и другим просветним установама и установама културе који иступају у одбрану елементарних права и цивилизацијских вредности,

Хвала вам што истрајавате у професионалном деловању! Ваша подршка је непроцењива свима који су спремни да јавно искажу своје ставове и пруже отпор нарушавању вредности на којима почивају и образовање и култура, а нарочито онима који се у томе још увек осећају несигурно. Ваше деловање не показује само етичност, емпатију и спремност да професионалне и цивилизацијске вредности ставите испред притисака политичких моћника, већ представља чин којим се бране и лични и професионални интегритет. Зато се надамо да ће ваше понашање представљати додатну мотивацију оним вашим колегама којима је још увек тешко да одоле притисцима и пронађу начин да стану на страну образовања и културе.

Очекујемо да притисци, уцене, застрашивања и претње одмах престану.

У супротном ћемо наставити заједно да делујемо ка циљу који нас је ујединио!

Наставници, сарадници и истраживачи Филозофског факултета у Београду.



Универзитет у Београду против претњи просветним радницима

Ми, чланови Проширеног ректорског колегијума Универзитета у Београду, изражавамо оштро противљење и незадовољство због претњи које су од стране Министарства просвете упућене запосленима у школама у допису послатом рано ујутру у петак, 24. јануара 2025, као и путем медија.

Министарство просвете износи неаргументоване правне оцене и најављује санкције, и то унапред, путем дописа, не помињући по закону обавезно спровођење поступака, право на правно средство и судско преиспитивање решења. Дужност ресорног министарства је да прописе тумачи и примењује објективно, непристрасно и уз поштовање права гарантованих Уставом, а никако да се обраћа претећи, уз прејудицирање правног исхода и непримерен тон, вршећи тиме нови притисак на наставнике који користе своја уставна права.

Сматрамо да су претње наставницима део сада већ уобичајено понижавајућег односа према запосленима у систему образовања, посебно у школама, у којима су наставници изложени бројним врстама притисака, чак и физички угрожавани и финансијски потцењивани. Њихова обустава наставних активности је израз бунта против оваквог стања и захтев за враћање достојанства професији од виталног друштвеног и националног значаја.

Подсећамо да је Сенат УБ, који чине ректор, проректори, декани свих факултета, председници већа групација наука и директори свих института, узео активну улогу у решавању проблема у образовању предлогом Платформе, која је достављена Министарству просвете, али на коју до данас нисмо добили адекватан одговор.

Чланице Универзитета у Београду, односно сви факултети и институти, пружају пуну подршку запосленима у основним и средњим школама и захтевају моралну, правну и политичку одговорност свих који се служе претњама и притисцима, и својим поступањем доприносе урушавању положаја и угледа наставника и система образовања у Србији.



Отворено писмо Министарки просвете проф. др Славици Ђукић Дејановић

Министарки просвете проф. др Славици Ђукић Дејановић

Обраћамо вам се као група наставника и истраживача Филозофског факултета Универзитета у Београду који се дуги низ година баве образовањем и који су веома забринути због стања у коме се оно налази већ дужи период, а поготово од тренутка када су почели студентски протести. Апелујемо да уважите тренутне политичке догађаје у земљи, и да ставите систематско бављење својим ресором испред политичких интереса власти које тренутно једино заступате. Претње отказима, умањењем плата, као и слање просветних инспектора у школе, у којима после дужег времена постоји заједништво родитеља и наставника, видимо као израз притиска и неспремности да се сагледају околности које су довеле до протеста студената и просветних радника.

Просветни радници су истрајавањем у протестима, упркос обећаном повећању плата, јасно показали да су протести начин да се укаже на горуће проблеме у образовању и друштву, који се дуже од деценије пренебрегавају. Те проблеме као своје доживљавају и родитељи, и зато су спремни да не шаљу своју децу у школе и да на тај начин подрже њихове наставнике. Листа проблема у образовању је дугачка, те ћемо се кратко осврнути само на најкрупније. Преобимни и застарели школски програми и инсистирање на администрирању наставе уместо на њеном квалитету ученике стављају у други план, а њихове наставнике терају да пребрзо “прелазе” градиво, чиме се онемогућава смислено учење. Ученицима је школа организована на овај начин незанимљива, а родитељи знатан део свог времена посвећују подучавању или плаћају приватне часове јер наставници не стижу да свој посао обаве на часу упркос великом броју часова. Оваквим стањем у просвети су највише погођени ученици из најнижих економских слојева чији родитељи немају средства да финансирају приватне часове нити компетенције да помогну својој деци. Овим се продубљују разлике у друштву, упркос прокламовању инклузивности и једнаких прилика за учење у законским актима. Школе и факултети су изузетно лоше опремљени како у погледу учила, тако и у погледу хигијенских услова и услова за боравак у тим установама. Политизација управљања школама и факултетима нарушава демократичност процеса образовања и ниподаштава учеснике у њему чинећи овај контекст коруптивним, као и остале делатности у земљи. Недоношење закона о финансирању високог образовања, непрестани атаци на његову аутономију, пренебрегавање одлука акредитациониих тела за дозволу рада високошколским установама, као и недавне иницијативе за отварањем непроверених франшиза страних универзитета јасно указују да је високо образовање од стране Министарства и Владе опажено као непријатељско и непотребно.

Имајући у виду да сте спровођењем одлуке Владе скратили прво полугодиште у основним и средњим школама и тиме нарушили предвидљивост образовног процеса по други пут, сматрамо циничним представљање штрајка као кршења ученичког права на образовање и позивање на закон. Додатно је поражавајуће што Министарство уместо да јача колективе и негује сарадничке односе злоупотребљава директоре школа и инспекторе стављајући их у улогу џелата и доводећи их у конфликт са наставницима од којих очекује ћутање и некритичку послушност. Овим поступцима Министарство настоји да шири страх међу запосленим у школама, доводећи до подела и конфликата који даље урушавају образовање. Креирајући атмосферу страха и неповерења у школама, Министарство ученике ставља у други план и негативно утиче на њихову мотивисаност за учење. Образовне институције треба да буду место учења и критичког разматрања стварности.

Надамо се да ће овај апел, за разлику од свих претходних сличних иницијатива, наићи на Ваш одзив као и да ћете реално сагледати ситуацију у образовању, а као члан Владе почети да заступате интересе учесника у њему и тиме омогућити прогрес овог друштва. Уколико на ово нисте спремни позивамо вас да поднесете оставку!




Саопштење проширеног Ректорског колегијума поводом данашњег инцидента током протеста

”Поводом најновијег инцидента у којем је возач намерно угрозио животе окупљених грађана, међу којима је повређена студенткиња Пољопривредног факултета, Универзитет у Београду најоштрије осуђује овај чин насиља и захтева хитну реакцију надлежних органа.

Управа Универзитета већ месецима упозорава на растући тренд насиља и угрожавања безбедности наших студената и запослених, нарочито у контексту мирних окупљања и протеста. Наша досадашња, релативно умерена реакција, била је заснована на уверењу да су мир и разум могући, али сада је јасно да је потребан далеко оштрији одговор.

Захтевамо од државе да хитно обезбеди сталну полицијску заштиту за учеснике окупљања. Безбедност свих грађана мора бити апсолутни приоритет, а безбедносне службе, које се финансирају новцем свих нас, имају обавезу да гарантују сигурност свима, нарочито онима који се мирно залажу за своја права.

Универзитет више неће толерисати пасивност и недостатак реакције. Бићемо приморани да предузмемо озбиљније мере, како бисмо заштитили наше студенте и академску заједницу.”



Подршка просветним радницима и апел просветним инспекторима - наставници, истраживачи и сарадници Филозофског факултета у Београду

Наставници, истраживачи и сарадници Филозофског факултета Универзитета у Београду већ два месеца активно подржавају студенте у блокади. Сада осећамо моралну обавезу да пружимо пуну подршку и колегама запосленим у просвети, својим бившим студентима, којима последњих дана највиши државни функционери прете инспекцијским надзором и отказима.

Као научници који се баве проучавањем друштва из десет научних дисциплина, препознајемо актуелну ситуацију као угрожавање права детета, ученика, одраслих и људског достојанства уз недостатак “отворености, сарадње, толеранције, свести о културној и цивилизацијској повезаности у свету, посвећености основним моралним вредностима, вредностима правде, истине, солидарности, слободе, поштења и одговорности” (Закон о основама система образовања и васпитања, члан 7, став 3).

Стога смо у среду 22. јануара упутили писмо свим просветним инспекторима лично, апелујући на њих да одбију да учествују у прогону школских установа и наставника који су, у знак протеста, одлучили да обуставе рад. Прогоном сматрамо ограничавање рада инспекције искључиво на обавезе установа и запослених без узимања у обзир права деце, родитеља и запослених у установи која су уграђена у основне принципе система образовања и васпитања.

Сматрамо да просветни инспектори једино одбијањем да изврше налоге могу заштитити достојанство професије и свој лични интегритет, као што су то поједине њихове колеге учиниле. У писму смо их подсетили да су декани осам факултета Универзитета у Београду који образују наставнике у свом саопштењу од 20. јануара позвали Министарство просвете да одмах прекине прогон просветних радника. Министарство не сме игнорисати ни снажну подршку великог броја родитеља наставницима који су одлучили да наставе штрајк, не прихватајући споразум постигнут између Владе и синдиката запослених у просвети.

Законом је прописана обавеза да се у установи негују односи међусобног разумевања и уважавања личности деце, ученика, одраслих, запослених и родитеља (Закон о основама система образовања и васпитања, члан 109). Будући да просветне власти упорно игноришу ставове универзитетских професора, просветних радника, ученика и родитеља, грађанска непослушност је једино што нам преостаје.

У Београду, дана 22.01.2025.

Наставници, истраживачи и сарадници
Филозофског факултета Универзитета у Београду



Саопштење проширеног Ректорског колегијума

Проширени ректорски колегијум Универзитета у Београду позива запослене у свим чланицама Универзитета да 24. 01. 2025. године, пруже подршку студентима обуставом рада у току дана. Овим чином поново апелујемо на надлежне органе да у потпуности испуне легитимне захтеве студената и осуде говор мржње у јавном простору, као и све облике насиља према члановима академске заједнице. Вербални и физички напади и нетрпељивост према студентима морају да престану, а учиниоци противправних дела треба да буду санкционисани у складу са законом.



Календар догађаja

Одељења


Андрагогија

Студијска група за андрагогију настала је из истоименог смера на Одељењу за педагогију 1979. године. На Групи за андрагогију постоје основне, мастер и докторске студије засноване на изучавању већег броја андрaгошких дисциплина које се баве општим и специфичним проблемима учења и образовања одраслих.

Археологија

Катедра за археологију на Великој школи у Београду формирана је 1881. године избором Михајла Валтровића за првог професора археологије у Србији. Семинар за археологију издвојен је као самостална наставна и научна јединица 1920. године, док се од 1962. настава на Филозофском факултету одвија у оквиру Одељења за археологију.

Етнологија и Антропологија

Одељење за етнологију и антропологију обележило је 2006. године 125 година од увођења етнологије у наставу на Великој школи и 100 година од оснивања Етнолошког семинара на Филозофском факултету.

Историја

Настава из Опште историје почела је на Лицеју 1838. и наставила се на Филозофском Факултету Велике школе у Београду од 1863. и Универзитету од 1905. године. Одељење за историју основано је статутом Филозофског факултета из 1963. године.

Историја уметности

Катедра за историју уметности основана је 1905. Године 1927. катедра је прерасла у део посебне студијске групе са историјом уметности као главним предметом а реформом из 1963. формирано је Одељење за историју уметности.

Класичне науке

Настава класичних језика има своју предисторију у устаничкој Великој школи и Лицеју од почетка XIX века. Године 1875. основана је Катедра за класичне језике и књижевност, а 1900. је класична филологија издвојена у посебну групу.

Педагогија

Изучавање педагогије као академске дисциплине почиње у Лицеју (основан 1838. године), наставља се на Великој школи (основана 1863. године) и Универзитету у Београду (основан 1905. године).

Психологија

Настава психологије у Србији започиње на Лицеју, 1854. године, и наставља се за време Велике школе и Универзитета од 1905. године. Избором др Борислава Стевановића за доцента и формирањем Семинара за експерименталну психологију, Група за психологију почиње са радом 1928. године.

Социологија

Настава социологије у Србији започиње на Правном факултету у Београду, где је 1935. основана Катедра за социологију. Након Другог светског рата та катедра се, из политичких разлога, гаси, да би се 1959. године дозволило образовање Катедре за социологију на Филозофском факултету у Београду.

Филозофија

Настава филозофије у Србији започиње на Лицеју 1853. године, и континуирано се одвија на Великој школи и Универзитету од 1905. године. Данас је Одељење за филозофију Филозофског факултета у Београду организовано у три семинира: Семинар за историју филозофије, Семинар за етику, естетику и филозофију политике и Семинар за логику, епистемологију и филозофију науке.

Центар за образовање наставника

Педагошко, психолошко и методичко образовање студената - будућих наставника има дугу традицију на Филозофском факултету. Катедра Гимназијске педагогике основана је још 1892. године, када је професор Војислав Бакић изабран за професора ове катедре, а зачеци педагошког, психолошког и методичког образовања на Факултету јављају се и раније. Као засебна наставна јединица Филозофског факултета, Центар за педагошко, психолошко и методичко образовање студената је формиран 1971. године. Године 2008. овај центар мења назив и постаје Центар за образовање наставника (ЦОН).

Кабинет за стране језике

Кабинет за стране језике Филозофског факултета основан је 1961. године, када се од тадашњег Филозофског факултета одвојио Филолошки факултет. Филозофски факултет је одувек сагледавао значај изучавања страних језика како за потребе студирања тако и за бављење стручним и научним радом. По свом ангажованом односу према учењу и настави страних језика, као и по броју и избору страних језика који се на њему изучавају, Филозофски факултет се може сматрати предводником међу нефилолошким факултетима Универзитета у Београду.

Филозофски факултет

Филозофски факултет је најстарији факултет Универзитета у Београду, чији почеци сежу у 1838. годину када је актом кнеза Милоша у Крагујевцу основан Лицеј. Данас је Филозофски факултет модерна школа која прати све савремене токове европског академског простора. Филозофски факултет има 255 сарадника у настави, а на њему студира око 6000 студената на свим нивоима, од основних до докторских студија. Настава се одвија у оквиру десет студијских група - филозофија, социологија, психологија, педагогија, андрагогија, етнологија и антропологија, историја, историја уметности, археологија и класичне науке. Неке од студијских група имају традицију дужу од једног века и познате су и признате у свету.

ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

0
0
0
0