Курс: Увод у социологију музике
У оквиру предмета: Увод у социологију музике
Предавачи

др Александар Молнар, редовни професор

изборни курс
Број бодова: 4.00
Садржај курса: Курс пружа увид у основне проблеме социологије музике и представља темељ за комплексније бављење социјалним односима који се успостављају у вези са производњом, изводјењем, стављањем у промет и слушањем музике.
Циљ изучавања курса: Циљ курса је да студенте подстакне на продубљеније проучавање односа музике и савременог друштва – посебно у Србији.
App.preduslovi_za_polaganje: Потребно је елементарно познавање историјата западне озбиљне и забавне музике; музичка писменост није нужна. Настава ће се одржавати у групи од 10-30 студената. Настава се неће одржавати ако се пријави мање од 10 полазника; ако се пријави више од 30 полазника, првенство ће имати: 1) студенти социологије и 2) студенти дипломских студија и 3) студенти са највишом просечном оценом у моменту започињања наставе.
Облици наставе: 12 x 3 часa предавања
Обавезе студената: Студенти су дужни да редовно похађају наставу (могу се толерисати само два оправдана изостанка), да напишу, изложе и одбране семинарски рад, да се припремају и да активно учествују у дискусијама на семинарској настави.
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Студент за активности на предмету добија бодове на следећи начин: (a) 1-20 бодова – активност на часу (б) 1-30 бодова – писање и одбрана семинарског рада (в) 1-20 бодова – есеј (г) 1-30 бодова – писмени испит Студент не може приступити испиту (г) ако током семестра не прикупи барем 38 бодова, и то 11 бодова за активност (а), 16 бодова за активност (б) и 11 бодова за активност (в).
План курса:
1. недеља
семинар - Увод
Утврђивање списка студената који похађају предмет. У случају селекције сваки студент мора саопштити своју студијску групу, годину студирања и просечну оцену у дотадашњем току студирања. Договор о раду на семинарској настави. Сваки студент саопштава наставнику већ припремљен предлог за израду семинарског рада, који мора бити повезан са неком од 12 тематских целина у оквиру предмета. Усвајање списка семинарских радова.
Литература: Дејан Деспић: Теорија музике, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 1997, стр. 11-18
2. недеља
семинар - Социолошки приступ музици
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Ханс Егебрехт и Карл Далхаус: “Садржај музике”, Музички талас, бр. 30-31/2002, стр. 62-67; Dahlhaus, Carl: “Музичко уметничко дело као предмет социологије”, Звук, бр. 2/1974, стр. 19-28
3. недеља
семинар - Комуникативност музичког садржаја
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Kneif, Tibor: “Што је то семиотика глазбе. Критички преглед”, Звук, бр. 4/1974, стр. 33-38; Kneif, Tibor: “Још једанпут о ‘значењу’ у глазби”, бр. 4/1974, стр. 39-43; Kneif, Tibor: “Неки некомуникацијски аспекти у глазби”, Звук, бр. 4/1974, стр. 47-53; Nattiez, Jean-Jacques: “О односима социологије и семиологије музике”, Звук, бр. 4/1974, стр. 54-63
4. недеља
семинар - Дејство музике
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Жилбер Руже: Музика и транс. Нацрт једне опште теорије односа музике и опседнутости, Сремски Карловци и Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића 1994, стр. 84-102 и 128-152
5. недеља
семинар - Музика и друштвена репрезентација
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Драгана Јеремић-Молнар и Александар Молнар: Мит, идеологија и мистерија у тетралогији Рихарда Вагнера, Београд: Завод за уџенике и наставна средства, 2004, стр. 267-303
6. недеља
семинар - Музика и друштвене групе
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Beant, Paul: “Музика маса, мањина и периферних група”, Звук, бр. 2/1974, стр. 123-131; Dahlhaus, Carl: Nineteenth-Century Music, Berkeley, Los Angeles i London: University of California Press 1989, стр. 41-51
7. недеља
- - Писање есеја
Есеј се пише на задату тему, која студентима неће бити позната пре почетка часа. Понављање писања есеја није могуће. Оцене есеја саопштавају се на 8. часу.
8. недеља
семинар - Музика и род
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Kallberg, Jeffrey: “The Harmony of the Tea Table: gender and ideology in the piano nocturne”, Representations, 39, бр. 1/1992: 102-133; Драгана Јеремић-Молнар: “Музички прилог модернизацији: клавир и грађанство у Србији 19. века”, Социологија, год. 43, бр. 2/2001, стр. 153-170
9. недеља
семинар - Савремена и историјска музика
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Карл Далхаус: “Деветнаести век данас”, Трећи програм Радио Београда, год. 2, бр. 4, стр. 417-427
10. недеља
семинар - Музика и тржиште
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Жак Атали: Бука. Оглед о економији музике, Београд, Вук Караџић 1983, стр. 76-122
11. недеља
семинар - Музика и технологија
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Жак Атали: Бука. Оглед о економији музике, Београд, Вук Караџић 1983, стр. 123-163
12. недеља
предавање - Музика и идеологија
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Теодор Адорно: “О фетишу у музици и регресији слушања”, у: Ђорђевић, Мира (ур.): Аспекти радија, Сарајево: Свјетлост 1978, стр. 114-148
13. недеља
семинар - Новокомпонована “народна музика” Србије: турбофолк
Семинарски радови по избору студената.
Литература: Радмила Петровић: “Народна музика источне Југославије – процес акултурације”, Звук, 2/1974, стр. 155-160; Милена Драгићевић-Шешић: Неофолк култура, Сремски Карловци и Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића 1994, стр. 29-61
14. недеља
- - Припрема за испит
Припреме се обављају у индивидуалној форми у кабинету 381 у термину предвиђеном за консултације и у термину након њега.
15. недеља
- - Испит
Испит се полаже писмено.