Курс: Теорије и методе истраживања друштва У оквиру предмета: Теорије и методе истраживања друштва Предавачи изборни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: Уводи студенте у међузависност теоријско методолошког оквира истраживања и истраживаних друштвених појава. Обухвата широк спектар тема из разних области и облика друштвеног деловања и организовања као што су социјализација и индивидуација, полни, породични, етнички, расни, класни, генерацијски односи и идентитети, локална и глобална друштвена подела рада, друштвена неједнакост и сиромаштво, (не)моћ и образовање, масовни медији и култура, религија, “нормалност”, злочин и казна… Циљ изучавања курса: Оспособљава студенте да кроз електронски подржано истраживање одабране теме из угла различитих теоријско-методолошких перспектива и саопштавање његових резултата, праве неопходне везе између теорије, метода и искуства, разумеју импликације различитих истраживачких стратегија, унапреде своју способност критичког мишљења и тумачења стручне литературе, операционализације појмова и спровођења властитог истраживања, креативног писања и вођења аргументоване дебате. App.preduslovi_za_polaganje: Основна средњошколска знања из филозофије, историје, социологије, психологије, као и природних наука, посебно биологије и математике. Ниво наставе ће бити прилагођен предзнањима најмање десет и највише онолико студената колико може да стане у компјутерску учионицу. Потребно је основно познавање страног језика и коришћења интернета. Облици наставе:
Електронски подржана комбинација предавања и семинара 4 сата недељно - детаље видети на адреси http://lms.f.bg.ac.yu/course/view.php?id=12 Обавезе студената: Редовно читање задане и шире литературе документовано учешћем у дискусији уживо и на електронским форумима, у састављању речника, учешћу у тиму за писање и дебату о једном истраживачком семинарском раду на одабрану тему, полагање кратких квизова, колоквијума и завршног испита nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Семинарски рад, коликвијум и квизови учествују са по 20% у израчунавању коначне оцене, активност у настави са 10% и завршни писмени испит са 30%. План курса: 1. недеља - - Упознавање с начином рада и уводно предавање Када и како је настала, шта је и чему служи друштвена наука? Литература: Bauman , Zygmunt , „Социолошко размишљање“, Berger , Peter , „Социологија – повлачење позива“, у Ђорђевић, Драгољуб, 1996: Социологија forever , Ниш, 15-27 1. недеља - - Упознавање с начином рада и уводно предавање Када и како је настала, шта је и чему служи друштвена наука? Литература: Dahrendorf , Ralf , 1989: Homo sociologicus , Academus , Градина; 199-225 1. недеља - - Упознавање с начином рада и уводно предавање Када и како је настала, шта је и чему служи друштвена наука? Литература: Mills , W : Социолошка имагинација , 1964: Савремена школа, Београд, 9-15 1. недеља - - Упознавање с начином рада и уводно предавање Када и како је настала, шта је и чему служи друштвена наука? Литература: Вера Вратуша(-Ж), 2002: „ Шта је социологија? “, Зборник Филозофског факултета – Споменица Михајла Поповића, X VII, ФФ-Плато, Београд, 127-143 2. недеља - - Међусобан однос различитих теоријско-методолошких приступа истраживању? основне поставке теорије и метода код функционалиста, марксиста и феноменолога, феминисткиња, постструктуралиста Литература: Милић, В., Социолошки метод Нолит, Београд, 1978 или 1996 – уводна поглавља; Хараламбос,2002: 2-21,965-1030 и 1031-1079; релевантна изворна литература ѕа семинарски 3. недеља - - Различитости/неједнакости идентитета и статуса наслеђени или/и стечени? како на друштвену структуру, сиромаштво и идентитет гледају социобиолози, функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постмодернисти? Литература: Гиденс , 1998 : Социјализација 31-45 ; Хараламбос, 2002: Пол и род, 127-139 , пожељно и о патријархату, 150-156 ; Култура и идентитет 884-891; Семиологија, субкултура, вредности 906 -933; Сиромаштво 291-303 . Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе. 4. недеља - - Подела рада је извор сарадње или/и сукоба, осиромашења или/и обогаћења...? веза између поделе рада с једне стране и класне борбе и отуђења код Маркса, односно солидарности и аномије код Диркема, с друге Литература: Хараламбос, 2002 : Рад и подела рада 685-699 ; Дру ш твено раслојавање, класна структурација , вредности, савремени трендови, 23-41; 111-125 , 701-717 , пожељно целокупно поглавље . Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе. 5. недеља - - Политичка моћ је стратешка игра “нулте суме” или/и “променљивог збира”? како на моћ, власт и државу гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постструктуралисти? Литература: Хараламбос, 2002 : Моћ, политика, елите и држава 588-604; 615-620, савремене теорије 633-639, пожељно читаво поглавље. Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе. 6. недеља - - Да ли промене садржаја свести одређују настајање нових облика друштвених односа? како на настанак капитализма гледају Вебер и Маркс? Литература: Хараламбос, 2002 : 431-446. Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе, као нпр. Marx , "Тајна првобитне акумулације" у Капитал, т.1, гл.24 (или у ТЕОРИЈЕ О ДРУШТВУ, т.2, 1164-1185); Weber , О протестантизму и капитализму, у ТЕОРИЈЕ О ДРУШТВУ, т.2, 1185-1196 (или ЂУРИЋ, Социологија Maxa Webera 1964: 272-302 ... 7. недеља - - Религија је израз потребе/интереса друштва, слоја/класе или/и појединца? како на религију гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постмодернисти? Литература: Гиденс: 447 -453 , пожељно и одговарајуће поглавље из Хараламбоса Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.
8. недеља - - Колоквијум 9. недеља - - Породица је спроводитељ друштвене контроле кроз социјализацију или/и ...? како на породицу гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постмодернисти? Литература: Гиденс , 1998 : 108-123 ; пожељно и одговарајуће поглавље из Хараламбоса Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.
10. недеља - - Да ли систем школовања учвршћује или/и смањује неједнакости животних шанси? како на обраѕовање гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постмодернисти? Који је ваш одговор на питање из наслова теме?
Литература: Гиденс , 1998 : 254-269 ; пожељно и одговарајуће поглавље из Хараламбоса Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе 11. недеља - - Ко, како, зашто бира одређену дефиницију “нормалности”...лечеља и кажњавања? како на нормалност, девијантност и криминал гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти, феминисткиње, постструктуралисти? Литература: Гиденс 1998: 124-148 ;Хараламбос: 401-407, пожељно и остатак одговарајућег поглавља. Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.
12. недеља - - Масовни медији и култура су у служби комуникације или/и манипулације? како на «масовне медије» гледају функционалисти, марксисти, интеракционисти и постмодернисти? Литература: Гиденс, 1998: 236-253 ; пожељно и одговарајуће поглавље из Хараламбоса Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.
13. недеља - - Тенденције развоја природе и културе људских друштава ? глобализација, транзиција, трансформација, загађење, реколонизација , нови покрети … Литература: Хараламбос, 2002 : 264-265; 624 -6 33; 643-647. Писци семинара треба да прочитају и избор из одговарајуће изворне литературе.
14. недеља - - Припрема за испит 15. недеља - - Испит
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Поглавља о односу социолошке теорије и методе из Хараламбос, Холборн, 2002: Социологија- теме и перспективе , Голден Маркетинг, Загреб; Mилић, 1996: Социолошки метод Нолит, Београд, и уџбеника према властитом избору до укупно 350 страна |