Курс: Увод у социологију музике (осн.)
У оквиру предмета: Увод у социологију музике
Предавачи

др Александар Молнар, редовни професор

изборни курс
Број бодова: 6.00
Садржај курса: Курс пружа увид у основне проблеме социологије музике и представља темељ за комплексније бављење социјалним односима који се успостављају у вези са производњом, извођењем, стављањем у промет и слушањем музике.
Циљ изучавања курса: Циљ курса је да студенте подстакне на продубљеније проучавање односа музике и савременог друштва – посебно у Србији.
App.preduslovi_za_polaganje: Потребно је елементарно познавање историјата западне озбиљне и забавне музике. Предност у похађању курса (ако се пријави превелики број) имаће студенти социологије, као и студенти са бољим просеком.
Облици наставе: 15 x 4 часа предавања
План курса:
1. недеља
предавање - Увод
Утврђивање списка студената који похађају предмет. Договор о раду. Представљање материје која ће се у оквиру курса предавати.
2. недеља
предавање - Модерна елитна музика
Осврт на раздвајање елитне од популарне музике у модерној епиохи (од краја 18. века). Преглед главних токова модерне елитне музике у 19. и 20. веку.
3. недеља
предавање - Модерна популарна музика
Преглед главних токова у популарној музици 20. века, са тежиштем на музику у САД.
4. недеља
предавање - Естетика музике и социологија музике
Осврт на утемељеност социолошкомузичких теорија у естетичким теоријама, и то, пре свега, у просветитељској, романтичарској и авангардистичкој теорији.
5. недеља
предавање - Социолошкомузичка теорија Макса Вебера
Веберова теорија рационализације и њена примена на музику.
6. недеља
предавање - Социолошкомузичка теорија Алфреда Шица
Шицова теорија реалности (и омеђених области значења) и њена примена на музику.
7. недеља
предавање - Социолошкомузичка теорија Теодора Адорна
Адорнова критичка теорија и њена примена на музику.
8. недеља
- - Писање есеја
Есеј се пише на задату тему, која студентима неће бити позната пре почетка часа. Оцене есеја саопштавају се на 9. часу.
9. недеља
предавање - Основни социолошкомузички проблеми: музика као средство друштвене репрезантације
Посредна и непосредна друштвена репрезентација: мистерија и химна.
10. недеља
предавање - Основни социолошкомузички проблеми: музика као средство конструисања реалности
Могућности упоребе идеализаторског потенцијала музике у сврхе конструисања реалности.
11. недеља
предавање - Основни социолошкомузички проблеми: музика као средство социјализације
Музика као средство социјализације и социјализација за одговарајуће музичке (под)културе, заједнице или сцене.
12. недеља
предавање - Популарна музика у Србији на преласку из 20. у 21. век: рок музика
Рок музика, идеологија и политика.
13. недеља
предавање - Популарна музика у Србији на преласку из 20. у 21. век: турбо-фолк
Турбо-фолк, идеологија и политика.
14. недеља
- - Припрема за испит
Теме по избору студената. Додатни рок за писање есеја
15. недеља
- - Испит
Испит се полаже писмено.
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Alfred Šic: “O višestrukim stvarnostima”, u Spasić, Ivana (ur.): Interpretativna sociologija, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Carl Dahlhaus: “Muzičko umetničko delo kao predmet sociologije”, Zvuk, br. 2/1974, str. 19–28.
Carl Dahlhaus: Glazba 19. stoljeća, Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo 2007, str. 107–114;
Dragana Jeremić-Molnar i Aleksandar Molnar: Nestajanje uzvišenog i ovladavanje avangardnog u muzici moderne epohe, Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju i Filip Višnj
Dragana Jeremić-Molnar: Rihard Vagner: Konstruktor ‘istinske’ realnosti, Beograd: Fabrika knjiga 2007, str. 48–62 i 161–179
Erik Gordi: Kultura vlasti u Srbiji. Nacionalizam i razaranje alternativa, Beograd, B92, 2001, str. 115–137
Erik Gordi: Kultura vlasti u Srbiji. Nacionalizam i razaranje alternativa, Beograd, B92, 2001, str. 137–175
Teodor Adorno: “O fetišu u muzici i regresiji slušanja”, u: Đorđević, Mira (ur.): Aspekti radija, Sarajevo: Svjetlost 1978, str. 114–148.