Курс: Увод у социологију музике (осн.) У оквиру предмета: Увод у социологију музике Предавачи др Александар Молнар, редовни професор изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Курс пружа увид у основне проблеме социологије музике и представља темељ за комплексније бављење социјалним односима који се успостављају у вези са производњом, извођењем, стављањем у промет и слушањем музике. Циљ изучавања курса: Циљ курса је да студенте подстакне на продубљеније проучавање односа музике и савременог друштва – посебно у Србији. App.preduslovi_za_polaganje: Потребно је елементарно познавање историјата западне озбиљне и забавне музике. Предност у похађању курса (ако се пријави превелики број) имаће студенти социологије, као и студенти са бољим просеком. Облици наставе:
12 x 3 часа предавања План курса: 1. недеља предавање - Увод Утврђивање списка студената који похађају предмет. Договор о раду. Представљање материје која ће се у оквиру курса предавати. 2. недеља предавање - Модерна елитна музика Осврт на раздвајање елитне од популарне музике у модерној епиохи (од краја 18. века). Преглед главних токова модерне елитне музике у 19. и 20. веку. Литература: Dragana Jeremić-Molnar i Aleksandar Molnar: Nestajanje uzvišenog i ovladavanje avangardnog u muzici moderne epohe, Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju i Filip Višnjić 2009, knjiga 1, str. 9– 11 i knjiga 2, str. 39–72. 3. недеља предавање - Модерна популарна музика Преглед главних токова у популарној музици 20. века, са тежиштем на музику у САД. Литература: Leroa Džouns: Narod bluza, Crnačka muzika u beloj Americi, Beograd: Utopija, 2008, str. 54-387; 3. недеља предавање - Модерна популарна музика Преглед главних токова у популарној музици 20. века, са тежиштем на музику у САД. Литература: Sajmon Frit: Sociologija roka, Beograd: IIC i CIDID, 1987, str. 226-245: 3. недеља предавање - Модерна популарна музика Преглед главних токова у популарној музици 20. века, са тежиштем на музику у САД. Литература: Steven Feld: “Od šizofonije do šizmogeneze: ‘World-Music’ i ‘World-Beat’ kao diskursi i prakse komodifikacije”, Reč, br. 65.11/2001, str. 363-387 4. недеља предавање - Естетика музике и социологија музике Осврт на утемељеност социолошкомузичких теорија у естетичким теоријама, и то, пре свега, у просветитељској, романтичарској и авангардистичкој теорији. Литература: Carl Dahlhaus: “Muzičko umetničko delo kao predmet sociologije”, Zvuk, br. 2/1974, str. 19–28. 5. недеља предавање - Социолошкомузичка теорија Макса Вебера Веберова теорија рационализације и њена примена на музику. Литература: Dragana Jeremić-Molnar i Aleksandar Molnar: Nestajanje uzvišenog i ovladavanje avangardnog u muzici moderne epohe, Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju i Filip Višnjić 2009, knjiga 1, str. 154–171. 6. недеља предавање - Социолошкомузичка теорија Алфреда Шица Шицова теорија реалности (и омеђених области значења) и њена примена на музику. Литература: Alfred Šic: “O višestrukim stvarnostima”, u Spasić, Ivana (ur.): Interpretativna sociologija, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. 7. недеља предавање - Социолошкомузичка теорија Теодора Адорна Адорнова критичка теорија и њена примена на музику. Литература: Teodor Adorno: “O fetišu u muzici i regresiji slušanja”, u: Đorđević, Mira (ur.): Aspekti radija, Sarajevo: Svjetlost 1978, str. 114–148. 8. недеља - - Писање есеја Есеј се пише на задату тему, која студентима неће бити позната пре почетка часа. Оцене есеја саопштавају се на 9. часу. 9. недеља предавање - Основни социолошкомузички проблеми: музика као средство друштвене репрезантације Посредна и непосредна друштвена репрезентација: мистерија и химна. Литература: Carl Dahlhaus: Glazba 19. stoljeća, Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo 2007, str. 107–114; 9. недеља предавање - Основни социолошкомузички проблеми: музика као средство друштвене репрезантације Посредна и непосредна друштвена репрезентација: мистерија и химна. Литература: Dragana Jeremić-Molnar i Aleksandar Molnar: Mit, ideologija i misterija u tetralogiji Riharda Vagnera, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sred-stva, 2004, str. 267–303; 10. недеља предавање - Основни социолошкомузички проблеми: музика као средство конструисања реалности Могућности упоребе идеализаторског потенцијала музике у сврхе конструисања реалности. Литература: Dragana Jeremić-Molnar: Rihard Vagner: Konstruktor ‘istinske’ realnosti, Beograd: Fabrika knjiga 2007, str. 209–270; 10. недеља предавање - Основни социолошкомузички проблеми: музика као средство конструисања реалности Могућности упоребе идеализаторског потенцијала музике у сврхе конструисања реалности. Литература: Dragana Jeremić-Molnar: Rihard Vagner: Konstruktor ‘istinske’ realnosti, Beograd: Fabrika knjiga 2007, str. 48–62 i 161–179 11. недеља предавање - Основни социолошкомузички проблеми: музика као средство социјализације Музика као средство социјализације и социјализација за одговарајуће музичке (под)културе, заједнице или сцене. Литература: Dragana Jeremić-Molnar: “Muzički prilog modernizaciji: klavir i građanstvo u Srbiji 19. veka”, Sociologija, god. 43, br. 2/2001, str. 153–170; 11. недеља предавање - Основни социолошкомузички проблеми: музика као средство социјализације Музика као средство социјализације и социјализација за одговарајуће музичке (под)културе, заједнице или сцене. Литература: Sajmon Frit: Sociologija roka, Beograd: IIC i CIDID, 1987, str. 21–31 i 44–74 11. недеља предавање - Основни социолошкомузички проблеми: музика као средство социјализације Музика као средство социјализације и социјализација за одговарајуће музичке (под)културе, заједнице или сцене. Литература: Sajmon Frit: Sociologija roka, Beograd: IIC i CIDID, 1987, str. 21–37, 81–88 i 224–225. 12. недеља предавање - Популарна музика у Србији на преласку из 20. у 21. век: рок музика Рок музика, идеологија и политика. Литература: Erik Gordi: Kultura vlasti u Srbiji. Nacionalizam i razaranje alternativa, Beograd, B92, 2001, str. 115–137 12. недеља предавање - Популарна музика у Србији на преласку из 20. у 21. век: рок музика Рок музика, идеологија и политика. Литература: Ivana Vuksanović: “Popularna muzika”, u: Istorija srpske muzike. Srpska muzika i evropsko muzičko nasleđe, Beograd: Zavod za udžbenike, 2007, str. 581–600; 12. недеља предавање - Популарна музика у Србији на преласку из 20. у 21. век: рок музика Рок музика, идеологија и политика. Литература: Ivana Vuksanović: “Rok muzika i mučki spot: slučaj Ramba Amadeusa”, u: Mikić, Vesna i Marković, Tatjana (ur.): Muzika i mediji, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2004, str. 74–80. 13. недеља предавање - Популарна музика у Србији на преласку из 20. у 21. век: турбо-фолк Турбо-фолк, идеологија и политика. Литература: Erik Gordi: Kultura vlasti u Srbiji. Nacionalizam i razaranje alternativa, Beograd, B92, 2001, str. 137–175 13. недеља предавање - Популарна музика у Србији на преласку из 20. у 21. век: турбо-фолк Турбо-фолк, идеологија и политика. Литература: Iva Nenić: “Politka turbo-folka”, Sveske, br. 77/2005, str. 89–99 13. недеља предавање - Популарна музика у Србији на преласку из 20. у 21. век: турбо-фолк Турбо-фолк, идеологија и политика. Литература: Milena Dragičević-Šešić: Neofolk kultura. Publika i njene zvezde, Sremski Karlovci i Novi Sad, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, 1994, str. 183–207; 14. недеља - - Припрема за испит Теме по избору студената. Додатни рок за писање есеја 15. недеља - - Испит Испит се полаже писмено. |