Курс: Увод у социологију образовања (осн.) У оквиру предмета: Увод у социологију образовања Предавачи др Исидора Јарић, редовни професор обавезни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: У овом курсу се не тежи свеобухватном историографском приказу развоја социологије образованја као науке, већ је пажнја поклонјена пре свега:(а)анализи најзначајнијих теоријских и методолошких парадигми кроз које социолози промишљају феномен образовања унутар социолошке традиције и савремених социолошких токова. (б)испитивању неколико најзначајнијих теоријских тема и проблема којима се бави савремена социологија образованја и (ц)распознавању њиховог теоријског и методолошког утицаја на друге социолошке поддисциплине и, мање или више сродне, социјалне науке. Циљ изучавања курса: Циљ курса је да студенти социологије стекну увид у дисциплински поглед социологије на тему образовања. App.preduslovi_za_polaganje: За похађање курса потребно је да је студент већ успошно савладао неколико обавезних социолошких курсева, пре свега општетеоријских и историјских, способност служења страним језиком и рачунаром. Облици наставе:
Један семестар, 15X2 часа предавања, 15X2 часа вежби. План курса: 1. недеља предавање - 1. Упознавање са планом и програмом 2. недеља предавање - 2. Друштвени и историјски контекст у коме се одвија образовање 3. недеља предавање - 3. Шта је предмет социологије образовања? 4. недеља предавање - 4. Главне теоријске парадигме у социологији образовање 4. Главне теоријске парадигме у социологији образовање
a) Функционализам
b) Марксизам
5. недеља предавање - 4. Главне теоријске парадигме у социологији образовање 5. Главне теоријске парадигме у социологији образовање (ИВ и В час)
c) Интеракционизам
d) Нова социологија образовање
6. недеља предавање - 5. Социологија образовања и њен развој у Србији 7. недеља предавање - 6. Образовање и друштвено-политички контекст 8. недеља предавање - Образовање и друштвене неједнакости Образовање и социјална стратификација 9. недеља предавање - Образовање и друштвене неједнакости Образованје и род 10. недеља предавање - Школски контекст, курикулум, уџбеници, наставници 11. недеља предавање - Реформе у образовање или Шта је неопходно реформисати? Реформа образовног система 12. недеља предавање - Реформе у образовање или Шта је неопходно реформисати? Средња школа 13. недеља предавање - Реформе у образовање или Шта је неопходно реформисати? Високо образовање: Преболоњски универзитет 14. недеља предавање - Реформе у образовање или Шта је неопходно реформисати? Високо образовање: Болоњски универзитет
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Apple M. W. (2012): “O analizi hegemonije”, u Apple, Ideologija i kurikulum, Beograd: Fabrika knjiga, str.50-94. Bernstajn B. (2012): “Klasa i pedagogije: vidljive i nevidljive”, u Reč: Časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, broj 82/2012, str. 123-152. Burdije P. i Paseron Ž.-K. (2012): “Reprodukcija u obrazovanje, društvu i kulturi”, u Reč: Časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, broj 82/2012, str. 67-122 Filipović M. (2013): “Bipolarnost školskih mreža”, u Filipović M., Škola i društvene nejednakosti, Beograd: Hesperia.edu, str. 63-122. Gevirc Š. i Krib A. (2012): “Razumevanje obrazovanja: uloga sociologije”, u Gevirc Š. i Krib A., Razumevanje obrazovanje: Sociološka perspektiva, Beograd: Fabrika knjiga, str.19-54 Jarić I. (2010): Bolonjska reforma visokog školstva u Srbiji: Problemi, dileme, očekivanja i strahovi nastavnog osoblja na Beogradskom univerzitetu, Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju i IP “Filip Višnjić” a.d. Jarić I. i Vukasović M., (2009): „Faktori slabe efikasnosti studiranja u uslovima bolonjske transformacije visokog školstva u Srbiji“, Filozofija i društvo, broj 2/2009, str. 119-151. Liessmann K.P (2008): Teorija neobrazovanosti: Zablude društva znanja, Zagreb: Jasenski i Turk, str.63-74 i 89-106. Флере С., Образовање за све? (Р/КДА) Општа допунска Литература Георгиевски П., Војин Милић и проучавање образовања као канала друштвене покретљивости (Р/ЧДА) Георгиевски П., Културна функција наставног програма (Р/ЧДА) Јарић И., Зачарани круг представа о мушком и женском (Р/ЧПН) Јарић И., Школа (Р/ЧПН) Марков С., Један поглед на Милићево проучавање образовања (Р/ЧДА) Миладиновић С., Обрасци формирања и репродукције владајућих елита у бившој Југославији II: Канали вертикалне покретљивости-образовање и политичка активност (Р/ЧДА) Милић А., Идеја васпитања и историјска стварност породице (Р/ЧДА) |