Силабуси
Курс: Психологија деце са посебним потребама У оквиру предмета: Психологија деце са посебним потребама Предавачи др Оља Јовановић Милановић, доцент обавезни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: 1. Деца са посебним потребама. Концепцијски приступ, основни појмови. Класификација и учесталост јављања. Психолошке особености појединих категорија деце са посебним потребама. Психолошке основе процене деце са посебним потребама. 2. Развој деце са посебним потребама. О раном развоју. О биолошким и друштвеним факторима развоја. О потребама и правима детета са сметњама у развоју. Игра и развој деце са посебним потребама. О интелектуалном, емоционалном и социјалном развоју деце са посебним потребама. Животни циклус и интеграциони процеси у личности. 3. Дете са посебним потребама и ППС. Дете са посебним потребама и породица. Дете са посебним потребама и вршњаци. Дете са посебним потребама и учитељ (васпитач, наставник). 4. Како припремити школу за децу са посебним потребама. Како припремити дете, родитеља и школу. О праћењу и подстицању адаптације детета на школу. Шта је инклузивни програм и како се спроводи. Како мотивисати дете са посебним потребама за учење. Како адаптирати програме. Како направити индивидуални образовни програм за дете. Циљ изучавања курса: На овом курсу студенти су изложени приликама за упознавање разноврсних потреба деце за различитим облицима подршке, методологије развијања планова подршке у најбољем интересу детета као и критичко промишљање актуелне праксе. App.preduslovi_za_polaganje: За праћење предмета неопходан је положен испит из Развојне психологије, Педагошке психологије и поједине тематске целине из Психологије личности и Социјалне психологије. Облици наставе:
Предавања
Облици рада: Комбинација предавања и метода интерактивне наставе. Илустрације преко филмова, шема и сл., групне дискусије, гостовања и посете институцијама уз организоване тематске разговоре.
Број часова: 2 часа недељно, (13) недеља, укупно 26
Вежбе
Реализују се у групама, зависно од разматране теме. За вежбе које се организују на факултету величина групе: до 20 студената, посете институцијама, не више од 5 студената, пожељне индивидуалне посете (нпр. у институцијама за децу са аутизмом и скл.).
Облици рада на вежбама: различити облици индивидуалног и групног рада. Анализа случајева. Израда индивидуалних образовних програма, планова инклузије, интеграције, начина рада са породицом и сл. одвијају се на факултету (припрема), институцијама (школама, вртићима, дневним боравцима), а када за то постоје услови и кроз посете породицама.
Број часова вежби: 1 час недељно, 13 недеља
Укупно: настава 26, вежбе 13 = 39 часова
Напомена: предмет је претежно практично усмерен, тако да граница између наставе и вежби није прецизно одређена. Практичним вежбама најчешће претходи кратка теоријска припрема, а предавања су илустрована примерима из праксе.
Обавезе студената: a)учешће на предавањима и вежбама, максимално 2 изостанка
б)циљане посете институцијама (или породицама) и кратак писани извештај: 2 посете, извештај од око 2 стране.
в)тематска опсервација понашања детета: 1 кратки извештај до 2 стране
г)по један кратки интервју са родитељем, дететом и учитељем (наставником, васпитачем)
Вођење портфолиа
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Колоквијуми:
Током семестра један обавезни колоквиј
Писмени испит:
На крају курса. Делови обухваћени колоквијем (и положени) се признају као део писменог испита).
Усмени испит
Услов: Положен писмени испит. Састоји се од дискусије о задатој теми (пр. како припремити дете са посебним потребама за полазак у школу и сл.)
Оцена радова и портфолиа
Обавезе студената под а,б,в и г се сабирају и утврђује се просек. Овај просек се укључује у коначну оцену са 40% доприноса.
Портфолио - 20%
План курса: 1. недеља предавање - Деца са посебним потребама - концепцијски приступи I. ДЕЦА СА ПОСЕБНИМ ПОТРЕБАМА – концепцијски приступ
Концепцијски приступи и модели, међународна перспектива
Основни појмови
Класификација и учесталост јављања ометености у развоју
2. недеља предавање - Ка социјално-инклузивном моделу Препоруке међународне заједнице за рад са децом са п.п.
Инклузија у вртић
Инклузија у школу
3. недеља предавање - Развој деце са посебним потребама О потребама и правима детета са текоћама у развоју
О класама људских потреба у развојном периоду
О мотивацији за образовање детета са п.п.
4. недеља предавање - Игра Игра и развој деце са посебним потребама
Игра као облик подстицања развоја детета са п.п.
Врсте стимулативних игара
5. недеља предавање - Развој индивидуалних функција 2.7. Интелектуални развој детета са п.п.
2.8. Емоционални развој детета са п.п.
2.9. Социјални развој детета са п.п.
6. недеља предавање - Развој личности особе са п.п. Особености животног циклуса особе са п.п.
Развојни период животног циклуса особе са п.п.
Интеграциони процеси у личности (самосвест, идентитет, зрелост)
7. недеља предавање - ДЕТЕ СА ПОСЕБНИМ ПОТРЕБАМА И ПСИХОЛОШКИ ПОТПОРНИ СИСТЕМИ - 1 3. ДЕТЕ СА ПОСЕБНИМ ПОТРЕБАМА И ПСИХОЛОШКИ ПОТПОРНИ СИСТЕМИ
Породица и развој детета са посебним потребама
Особености у у динамици породичних односа
Откривање очуваних потенцијала детета са п.п.
8. недеља предавање - ДЕТЕ СА ПОСЕБНИМ ПОТРЕБАМА И ПСИХОЛОШКИ ПОТПОРНИ СИСТЕМИ - 2 Однос детета са п.п. са браћом и сестрама
Дете са посебним потребама и вршњаци
Дете са посебним потребама и учитељ (васпитач, наставник)
9. недеља предавање - ДЕТЕ СА ПОСЕБНИМ ПОТРЕБАМА У ВРТИЋУ, ШКОЛИ Готовост детета са посебним потребама за полазак у школу
Припрема детета, родитеља и учитеља пре поласка у школу
Период адаптације детета на школу
10. недеља предавање - Индивидуални образовни план за дете са п.п. Израда и функција индивидуалног образовног плана
Развојне и педагошке индикације за израду ИОП-а
Улога учитеља (васпитача), родитеља и педагога/психолога у тиму
11. недеља предавање - Рад са породицом детета са п.п. Родитељи као партнери школе
Принципи и припрема родитеља за партнерски однос
Учешће родитеља у подстицању детета за школу
12. недеља предавање - Сарадња са наставницима у инклузивном процесу Припрема учитеља за инклузивни процес
Развијање и одржавање позитивних ставова према детету са п.п.
Улога учитеља у подстицању детета са п.п. и вршњака за сарадњу
13. недеља предавање - Инклузија као тип културе школе Опремање школе за децу са п.п.
Индекс припремљености школе за децу са п.п
Функционално повезивање школе (вртића) и локалне заједнице
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Виготски Л.: Основи дефектологије, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1987. Рајовић В.: Психосоцијалне детерминанте учења и развоја ментално ретардиране деце, Институт за психологију, Београд 2004 Хрњица и сар.: Ометено дете, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1990 (одабрана поглавља) Хрњица С. Дете са развојним сметњама у редовној школи, Учитељски факултет,Београд, 1997 Шекспир Р. Психологија ометених у развоју, Нолит, Београд, 1979 Општа допунска Литература Различите књиге и чланци, извори са интернета - на сугестију наставника или по избору студента. С. Хрњица и аутори: Школа по мери детета –Приручник за рад са ученицима редовне школе који имају тешкоће у развоју Х. Дејвис: Саветодавни рад са родитељима хронично оболеле и деце ометене у развоју |