Силабуси

Курс: Психолошке основе образовне политике
Предавачи
обавезни курс
Број бодова: 4.00
Садржај курса: 1 Циљеви образовања и васпитања 2. Елементи система образовања 3. Извори података о образовним системима 4. Међународне и међудржавне организације које се баве образовањем 5. Компаративни преглед система образовања у Европи 6. Образовне реформе у Европи 7. Психолошке димензије промена у образовању 8. Завршни прглед димензија квалитета образовања.
Циљ изучавања курса: Психолошке основе образовне политике је курс који оспособљава студенте психологије да разумеју сложеност образовног система, природу узајамних дејстава различитих елемената система образовања, развој система образовања и процесе његове промене са посебним нагласком на психолoшке аспекте промене система образовања. Курс ће оспосoбити студенте да из шире системске перспективе сагледају своју професионалну улогу.
App.preduslovi_za_polaganje: Положени испити из предмета Увод у психологију образовања и Психологија учења и наставе.
Облици наставе: Предавања: 2 часа недељно (укупно 26 сати) Вежбе: блок настава 6 x 5 часова (укупно 30 сати) Напомена: Вежбе су интерактивне, на њима студенти пролазе кроз 2 од три понуђена модула - програма за развој наставничких вештина намењених за подстицање активне конструкције знања и критичког мишљења код ученика. Израда студије случаја: 34 сата
Обавезе студената: a) Учешће на предавањима и вежбама: максимално 2 изостанка b) Студија случаја и презентација рада
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: а) Колоквијуми: Током курса организује се један колоквијум. б) Писмени испит: На крају курса организује се писмени испит. Студенти који положе колоквијум не полажу те делове на писменом испиту. ц) Усмени испит: Усмени испит полажу студенти који су положили писмени испит. Испит се полаже пред наставником и асистентом. д) Оцена са семинарског рада: Семинарски рад – студија случаја се оцењује у деловима и у целини. Коначна оцена се формира на следећи начин: 40% оцена са рада 40% писмени или просек колоквијума и писменог 20% усмени испит
План курса:
1. недеља
предавање - Циљеви образовања и васпитања
I ЦИЉЕВИ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА 1. Начини одређивања циљева образовања и васпитања 2. Компаративни преглед циљева образовања и васпитања 3. Погледи различитих интересних група на циљеве образовања 3. Типичне дилеме и правци развоја
2. недеља
предавање - Елементи система образовања: курикулум и уџбеници
II ЕЛЕМЕНТИ СИСТЕМА ОБРАЗОВАЊА 1. Курикулум: различите концепције 2. Уџбеници и наставни материјали
2. недеља
вежбе - Студија случаја
Студија индивидуалног случаја (сваки студент бира једно образовно окружење по сопственом избору) кроз (1.). процену потреба и анализу стања (2.). акционо истраживање и (3.). припрему концепције образовно-политичког решења
3. недеља
предавање - Вредновање, улога и компетенције наставника
3. Вредновање: различити облици 4. Улога и компетенције наставника
4. недеља
предавање - Управљање системом образовања
5. Управљање системом образовања 6. Финансирање образовања
5. недеља
предавање - Извори података о образовању
III ИЗВОРИ ПОДАТАКА О ОБРАЗОВАЊУ 1. Образовна статистика 2. Процене потреба у образовању 3. Процена квалитета образовања
6. недеља
предавање - Међународне и међудржавне организације у области образовања
IV МЕЂУНАРОДНЕ И МЕЂУДРЖАВНЕ ОРГАНИЗАЦИЈЕ У ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАЊА 1.OECD 2.Савет Европе и Европска Комисија 3.UNESCO 4.Регионална сарадња у образовању 5.Приоритети, стратегије и синергије
7. недеља
предавање - Компаративни преглед система образовања
V КОМПАРАТИВНИ ПРЕГЛЕД СИСТЕМА ОБРАЗОВАЊА 1. Употреба релевантних извора информација (Eurydice, Education at a glance) 2. Компаративни преглед по димензијама образовања
8. недеља
предавање - Образовне реформе у Европи
VI ОБРАЗОВНЕ РЕФОРМЕ У ЕВРОПИ 1.Системске реформе 90-их 2.Школске промене 3.Реформа високог образовања
9. недеља
предавање - Психолошке димензије промена у образовању
VII ПСИХОЛОШКЕ ДИМЕНЗИЈЕ ПРОМЕНА У ОБРАЗОВАЊУ 1. Интересне групе и конфликти у образовању 2. Наставници: стицање нових компетенција и страх од промене
10. недеља
предавање - Култура школе и руковођење променом на школском нивоу
3. Култура школе и руковођење променом на школском нивоу 4. Културне разлике и образовање мањина
11. недеља
предавање - Руковођење променама у образовању
5. Руковођење променама у образовању на школском и системском нивоу
12. недеља
предавање - Завршни преглед: димензије квалитета у образовању
IX ЗАВРШНИ ПРЕГЛЕД: ДИМЕНЗИЈЕ КВАЛИТЕТА ОБРАЗОВАЊА 1. отвореност за промене и сарадња са интересним групама 2. мерљивост и одговорност
13. недеља
предавање - Димензије квалитета у образовању (наставак)
3. праведност 4. ефикасност и ефективност 5. регулисаност
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
1. Ковач-Церовиц, Т. и др. (2002) Квалитетно образовање за све – пут ка развијенијем друству, Министарство просвете и спорта Републике Србије 2. Fullan, M. (2005): Силе промене 3. избор чланака