Силабуси
Курс: Психолошке основе образовне политике У оквиру предмета: Психолошке основе образовне политике Предавачи обавезни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: 1 Циљеви образовања и васпитања 2. Елементи система образовања 3. Извори података о образовним системима 4. Међународне и међудржавне организације које се баве образовањем 5. Компаративни преглед система образовања у Европи 6. Образовне реформе у Европи 7. Психолошке димензије промена у образовању 8. Завршни прглед димензија квалитета образовања. Циљ изучавања курса: Психолошке основе образовне политике је курс који оспособљава студенте психологије да разумеју сложеност образовног система, природу узајамних дејстава различитих елемената система образовања, развој система образовања и процесе његове промене са посебним нагласком на психолoшке аспекте промене система образовања. Курс ће оспосoбити студенте да из шире системске перспективе сагледају своју професионалну улогу. App.preduslovi_za_polaganje: Положени испити из предмета Увод у психологију образовања и Психологија учења и наставе. Облици наставе:
Предавања: 2 часа недељно (укупно 26 сати)
Вежбе: блок настава 6 x 5 часова (укупно 30 сати)
Напомена: Вежбе су интерактивне, на њима студенти пролазе кроз 2 од три понуђена модула - програма за развој наставничких вештина намењених за подстицање активне конструкције знања и критичког мишљења код ученика.
Израда студије случаја: 34 сата
Обавезе студената: a) Учешће на предавањима и вежбама: максимално 2 изостанка
b) Студија случаја и презентација рада
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: а) Колоквијуми:
Током курса организује се један колоквијум.
б) Писмени испит:
На крају курса организује се писмени испит. Студенти који положе колоквијум не полажу те делове на писменом испиту.
ц) Усмени испит:
Усмени испит полажу студенти који су положили писмени испит. Испит се полаже пред наставником и асистентом.
д) Оцена са семинарског рада:
Семинарски рад – студија случаја се оцењује у деловима и у целини.
Коначна оцена се формира на следећи начин:
40% оцена са рада
40% писмени или просек колоквијума и писменог
20% усмени испит
План курса: 1. недеља предавање - Циљеви образовања и васпитања I ЦИЉЕВИ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА
1. Начини одређивања циљева образовања и васпитања
2. Компаративни преглед циљева образовања и васпитања
3. Погледи различитих интересних група на циљеве образовања
3. Типичне дилеме и правци развоја
2. недеља предавање - Елементи система образовања: курикулум и уџбеници II ЕЛЕМЕНТИ СИСТЕМА ОБРАЗОВАЊА
1. Курикулум: различите концепције
2. Уџбеници и наставни материјали
2. недеља вежбе - Студија случаја Студија индивидуалног случаја (сваки студент бира једно образовно окружење по сопственом избору) кроз (1.). процену потреба и анализу стања (2.). акционо истраживање и (3.). припрему концепције образовно-политичког решења 3. недеља предавање - Вредновање, улога и компетенције наставника 3. Вредновање: различити облици
4. Улога и компетенције наставника
4. недеља предавање - Управљање системом образовања 5. Управљање системом образовања
6. Финансирање образовања
5. недеља предавање - Извори података о образовању III ИЗВОРИ ПОДАТАКА О ОБРАЗОВАЊУ
1. Образовна статистика
2. Процене потреба у образовању
3. Процена квалитета образовања
6. недеља предавање - Међународне и међудржавне организације у области образовања IV МЕЂУНАРОДНЕ И МЕЂУДРЖАВНЕ ОРГАНИЗАЦИЈЕ У ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАЊА
1.OECD
2.Савет Европе и Европска Комисија
3.UNESCO
4.Регионална сарадња у образовању
5.Приоритети, стратегије и синергије
7. недеља предавање - Компаративни преглед система образовања V КОМПАРАТИВНИ ПРЕГЛЕД СИСТЕМА ОБРАЗОВАЊА
1. Употреба релевантних извора информација (Eurydice, Education at a glance)
2. Компаративни преглед по димензијама образовања
8. недеља предавање - Образовне реформе у Европи VI ОБРАЗОВНЕ РЕФОРМЕ У ЕВРОПИ
1.Системске реформе 90-их
2.Школске промене
3.Реформа високог образовања
9. недеља предавање - Психолошке димензије промена у образовању VII ПСИХОЛОШКЕ ДИМЕНЗИЈЕ ПРОМЕНА У ОБРАЗОВАЊУ
1. Интересне групе и конфликти у образовању
2. Наставници: стицање нових компетенција и страх од промене
10. недеља предавање - Култура школе и руковођење променом на школском нивоу 3. Култура школе и руковођење променом на школском нивоу
4. Културне разлике и образовање мањина
11. недеља предавање - Руковођење променама у образовању 5. Руковођење променама у образовању на школском и системском нивоу 12. недеља предавање - Завршни преглед: димензије квалитета у образовању IX ЗАВРШНИ ПРЕГЛЕД: ДИМЕНЗИЈЕ КВАЛИТЕТА ОБРАЗОВАЊА
1. отвореност за промене и сарадња са интересним групама
2. мерљивост и одговорност
13. недеља предавање - Димензије квалитета у образовању (наставак) 3. праведност
4. ефикасност и ефективност
5. регулисаност
Литература и извори података: Општа обавезна Литература 1. Ковач-Церовиц, Т. и др. (2002) Квалитетно образовање за све – пут ка развијенијем друству, Министарство просвете и спорта Републике Србије
2. Fullan, M. (2005): Силе промене
3. избор чланака
|