Силабуси

Курс: Увод у развојну психологију (Introduction to Developmental Psychology)
У оквиру предмета: Увод у развојну психологију
Предавачи

др Александер Бауцал, редовни професор

др Ксенија Крстић, ванредни професор

др Драган Јанковић, доцент

др Јелена Врањешевић, редовни професор

др Ивана Степановић Илић, ванредни професор

обавезни курс
Број бодова: 6.00
Садржај курса: Појам психичког развоја, важна питања развојне психологије (наслеђе и средина, континуитет и дисконтинуитет...). Лаичка и научна схватања о психичком развоју; Методолошки проблеми истраживања развојно-психолошких феномена, Неурофизиолошки развој, Периодизација развоја; Развојне норме (дефиниција, врсте, порекло, коришћење норми); Пренатални период; Рани развој; Рано детињство; Средње детињство; Адолесценција; Зрело доба и старење; Рани развој и његови развојни ефекти; Развој социјалних односа; Утицај школе и школовања на развој; Развој у периоду адолесценције
Циљ изучавања курса: Након завршетка курса студенти ће стећи основна знања о развојној психологији као научној дисциплини, специфичним методолошким аспектима истраживања развојних промена, развојним нормама, периодизацији развоја и кључним развојним променама у антенаталном периоду, периоду одојчета, раном и средњем детињству, адолесценцији, зрелом добу и током старења. Поред тога, студенти ће стећи основна знања о појединим важним темама развоје психологије као што су формирање симболичке функције, развој социјалних односа, утицај школе и вршњака на развој и формирање идентитета. Предмет ће подржати развој критичког мишљења, способност коришћења научне литературе, развој способности јавног презентовања сопственог схватања и уважавања другачијег становишта, као и способност конструктивног учешћа у групним дискусијама. Студенти ће током рада стећи увид и у могућности примене развојно-психолошких сазнања у психолошкој пракси
App.preduslovi_za_polaganje: Нема
Облици наставе: Предавања Вежбе Групна дискусија Рад у малим групама Испитивање деце Прављење нацрта истраживања Семинарски рад
Обавезе студената: Читање литературе за вежбе и активно учешће на вежбама Испитивање деце Семинарски рад Презентација на часу Полагање писменог и усменог дела испита
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Активност, учешће у дискусијама, групни рад 10% Извештај теренског истраживања 10% Семинарски рад 20% Писмени испит 30% Усмени испит 30%
План курса:
1. недеља
предавање - Упознавање са предметом
Упознавање са предметом Развојне психологије; Историја развојне психологије
1. недеља
вежбе - Самостално истраживање: лаичке теорије развоја
Самостално истраживање од стране студената: лаичке теорије развоја (када се дешавају накрупније развојне промене у животу, колико наслеђе утиче на развој, колико средина утиче на развој, да ли појединац може значајно да обликује сопствени развој итд.)
2. недеља
предавање - Појам психичког развоја
Појам психичког развоја, развојна промена, квалитативне и квантитативне промене, прогресивне и регресивне промене, 2 задаткаразвојне психологије: да опише и објасни развојне промене, чиниоци и механизми развоја
2. недеља
вежбе - Лаичке теорије развоја: дискусија
Студенти презентују налазе до којих су дошли испитујући лаичке теорије о развоју и води се дискусија о лаичким схватањима (где постоји слагање међу лаицима, где постоје различита веровања итд.)
3. недеља
предавање - Важни проблеми развојне психологије
Важни проблеми развојне психологије: Наслеђе и средина, континуитет и дисконтинуитет, почетак и крај развоја, квантитативне промене наспрам квалитативних промена итд.
3. недеља
вежбе - Наслеђе и средина: дискусија
Дискусија о улози наслеђа и средине у развоју појединца (колико је важно наслеђе/средина, да ли су наслеђе и средина једнако важни за различите аспекте развоја итд.)
4. недеља
предавање - Развојне норме и периодизација развоја
Развојне норме (врсте норми, начин како се конструишу норме развоја, како се користе норме у пракси итд.), Периодизације развоја (различите периодизације развоја, различити критеријуми за издвање периода/стадијума развоја, да ли се може направити универзална периодизација развоја итд.)
4. недеља
вежбе - Прекретне тачке у развоју: дискусија
Дискусија о прекретним тачкама развоја (шта су прекретне тачке развоја, илустрација прекретних тачака развоја итд.)
5. недеља
предавање - Пренатални и рани развој
Кључне развојне промене током пренаталног развоја, Кључне развојне промене током раног развоја, Физички и неурофизиолошки развој у пренаталном и раном развоју
5. недеља
вежбе - Методе развојно-психолошких истраживања
Појам дизајна, нацрта и техника; Два основна дизајна у развојно-психолошким истраживањима (лонгитудинални наспрам трансверзалног); Експериментални нацрт наспрам неексперименталног нацрта; Преглед техника за прикупљање података (посматрање, интервју, упитници, тестови итд.)
6. недеља
предавање - Рани развој
Зашто је важан рани развој? Преглед различитих схватања о важности раног развоја; Да ли су негативни ефекти неповољних услова током раног развоја трајни или могу бити неутралисани каснијим повољним условима развоја? Емпиријска истраживања која указују на ефекте неповољног раног развоја
6. недеља
вежбе - Самостално теренско испитивање
Самостално теренско испитивање судената.
7. недеља
предавање - Развој у раном детињству 1
Кључне развојне промене у периоду од 2 до 6 године (формирање симболичке функције, развој говора, социјални развој итд.)
7. недеља
вежбе - Рано искуство
Зашто је важан рани развој? Преглед различитих схватања о важности раног развоја; Да ли су негативни ефекти неповољних услова током раног развоја трајни или могу бити неутралисани каснијим повољним условима развоја? Емпиријска истраживања која указују на ефекте неповољног раног развоја
8. недеља
предавање - Развој у раном детињству 2
Кључне развојне промене у периоду од 2 до 6 године (формирање симболичке функције, развој говора, социјални развој итд.)
8. недеља
вежбе - Дечије игре
Дечије игре; Улога дечије игре у развоју; Традиционалне и модерне дечије игре;
9. недеља
предавање - Развој у средњем детињству
Кључне развојне промене у периоду од 7 до 11 године (когнитивни развој, полазак у школу и утицај на развој деце, социјалне промене, однос са вршњацима итд.)
9. недеља
вежбе - Медији и дете
Значај медија за развој деце; Како телевизија утиче на развој деце; Да ли цртани филмови утичу на агресивност деце; Да ли компјутерске игрице утичу негативно на развој деце;
10. недеља
предавање - Развој у преиоду младалаштва 1
Кључне развојне промене у периоду младалаштва (биолошке промене и њихов утицај на понашање, когнитивни развој, афективни развој, формирање идентитета, однос према родитељима, однос према вршњацима итд.)
10. недеља
вежбе - Школовање и развој
Значај образовања за развој деце и младих, Утицај институционалне културе у оквиру школе на развој деце, однос са наставником као фактор развоја, садрђај онога о чему се учи и утицај на развој, школа као преносилац и стваралац културолошких образаца понашања итд.
11. недеља
предавање - Развој у периоду младалаштва 2
Кључне развојне промене у периоду младалаштва (биолошке промене и њихов утицај на понашање, когнитивни развој, афективни развој, формирање идентитета, однос према родитељима, однос према вршњацима итд.)
11. недеља
вежбе - Самостални радови студената
Самостални радови студената
12. недеља
предавање - Зрело доба и старење
Кључне развојне промене у зрелом добу и старењу (биолошке промене и њихов утицај на понашање, когнитивни развој, афективни развој, формирање породице и родитељство као фактори развоја итд.)
12. недеља
вежбе - Самостални радови студената
Самостални радови студената
13. недеља
предавање - Интеграција
Интеграција знања из развојне психологије, примери из праксе
13. недеља
вежбе - Самостални радови студената, интеграција знања, примери из праксе
Самостални радови студената, интеграција знања, разговор о развојно-психолошким истраживањима, примери из праксе.
14. недеља
- - Припрема за испит
Студенти се припремају за испит
15. недеља
- - Испит
Студенти полажу испит
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
•Cole, M. & Cole, S. (1993): Развој детета; Sciefintic American Books, New York, одабрана поглавља
•Виготски, Л.С. (1977): Мишљење и говор; Нолит, Београд
•Група аутора (1983): Когнитивни развој детета (Зборник 3); Савез друштва психолога Србије, Београд. текстови
•Ељкоњин, Д.Б. (1981): Психологија дечје игре, Завод за уџбенике и наставна средства (одабрани делови)
•Ивић, И и сар. (1976) Развој и мерење интелигенције, том И; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд; стр: 44-76; 106-115
•Ивић, И. (1987); Човек као animal symbolicum; Нолит, Београд
•Ивић, И., Игњатовић-Савић, Н. и Росандић, Р.: Приручник за вежбе из Развојне психологије
•Кларк,А.М и Кларк,А.Д. (19 ) Рано искуство; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд; текстови: Кларк и Кларк, Ј.Колухова, М.Ратер
•Кораћ, Н. (1992): Визуелни медији и сазнајни развој детета, Завод за уџбенике и наставна средства (одабрани делови)
•Пијаже, Ж. & Инхелдер, Б. (1978): Интелектуални развој детета; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд
•Пијаже, Ж. & Инхелдер, Б. (1990): Психологија детета; Издавачка књижница Зорана Стојановића, Срем. Карловци
•Смиљанић, В. (1989): Развојна психологија; Савез друштва психолога Србије, Београд
•Штампани материјали са предавања и вежби