Силабуси
Курс: Психологија даровитости У оквиру предмета: Психологија даровитости Предавачи др Ана Алтарас Димитријевић, редовни професор др Зорана Јолић Марјановић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: A. КОНЦЕПЦИЈЕ И ФЕНОМЕН ДАРОВИТОСТИ
• Концепције даровитости
• Истраживања даровитости: проблеми и методолошка решења
• Биолошке и срединске основе, развој и исходи даровитости
• Социо-емоционални развој и личност даровитих особа
• Посебни типови даровитости и разлике међу даровитом децом
Б. ПРАКТИЧНА ПИТАЊА У ПСИХОЛОГИЈИ ДАРОВИТОСТИ
• Идентификација даровитости
• Васпитавање даровите деце
• Школовање и образовање даровитих: спорна питања, начелна решења, специфични проблеми у школовању даровитих ученика и начини њиховог превазилажења
Циљ изучавања курса: Студент треба да овлада основним појмовима и формализованом терминологијом из области психологије даровитости; упозна теоријска тумачења и емпиријске налазе о феномену даровитости и разуме њихове практичне импликације; упозна могуће начине за решавање практичних проблема у вези са идентификацијом, васпитањем и образовањем даровитих особа. App.preduslovi_za_polaganje: Увод у психологију образовања, Психологија интелигенције Облици наставе:
а. Предавања. Укупно 26 часова у семестру.
б. Вежбе. Укупно 26 часова у семестру.
Обавезе студената: а. Похађање предавања и вежби
б. Припрема за наставу: читање литературе
в. Припрема за испит
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: а. На основу учешћа у дискусијама на часу (40%) и усменог испита (60%)
ИЛИ
б. На основу писменог испита који се састоји из 4 есејска питања (100%)
Напомена: Професор задржава право да по потреби позове студента и на усмени испит, а студент има право да добије прилику да оцену са писменог испита поправи усменим одговарањем.
План курса: 1. недеља предавање - Концепције даровитости: традиционалне концепције Историјски увод: Прве научне концептуализације и операционализације даровитости; Голтоново и Терманово схватање и истраживање даровитости
Литература: • Sternberg, R. J. (ur.) (2004). Definitions and conceptions of giftedness. Thousand Oaks, California: Corwin Press & National Association for Gifted Children.
1. недеља вежбе - Концепције даровитости: имплицитне теорије и митови о даровитости Анализа лаичких и „експертских“ уверења о даровитости
2. недеља предавање - Концепције даровитости: савремене концепције Мултидимензионалне концепције даровитости: Рензули, Таненбаум, Чиксентмихаљи, ...
Теорије интелигенције као теорије даровитости: Стернберг, Гарднер
Литература: • Sternberg, R. J. (ur.) (2004). Definitions and conceptions of giftedness. Thousand Oaks, California: Corwin Press & National Association for Gifted Children.
2. недеља вежбе - Концепције даровитости: савремене концепције Анализа и евалуација мултидимензионалних концепција даровитости
Друге савремене концепције даровитости: Елен Винер, Гање
Литература: • Sternberg, R. J. & Davidson, J. E. (ur.) (2005). Conceptions of giftedness (drugo izdanje)(odabrana poglavlja). Cambridge University Press.
3. недеља предавање - Истраживања даровитости Најчешће истраживани проблеми у психологији даровитости
3. недеља вежбе - Истраживања даровитости Методолошке специфичности и методолошка решења (квантитативна и квалитативна) у истраживању даровитости 4. недеља предавање - Феномен даровитости: природа и развој Биолошки извори и средински чиниоци даровитости; Исходи даровитости 4. недеља предавање - Феномен даровитости: природа и развој Даровитост: генерална или доменоспецифична? Типови даровитости Литература: • Winner, E. (1996). Gifted children. Myths and realities (odabrana poglavlja). New York: Basic Books. 5. недеља предавање - Феномен даровитости: природа и развој Социо-афективни развој и личност даровитих особа; Типови даровитих особа 5. недеља предавање - Феномен даровитости: природа и развој Даровитост, креативност и експертиза 6. недеља предавање - Посебни типови даровитости Интелектуална даровитост: когнитивне компоненте; подврсте интелектуалне даровитости 6. недеља предавање - Посебни типови даровитости Интелектуална даровитост: персонални корелати Литература: • Winner, E. (1996). Gifted children. Myths and realities (odabrana poglavlja). New York: Basic Books. 7. недеља предавање - Посебни типови даровитости Остали видови даровитости: ликовна, телесно-кинестетичка 7. недеља предавање - Посебни типови даровитости Музичка даровитост: природа, развој и проблеми у процени Литература: • Radoš, K. (1996). Psihologija muzike (odabrana poglavlja). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. 8. недеља вежбе - Идентификација даровитости Идентификација интелектуалне даровитости
8. недеља вежбе - Идентификација даровитости Идентификација даровитости у уметничким и другим доменима 9. недеља вежбе - Васпитавање даровитог детета Специфичности породице са даровитим дететом; проблеми у васпитавању даровите деце
9. недеља вежбе - Васпитавање даровитог детета Практичне препоруке за подстицање развоја даровите деце 10. недеља предавање - Школовање даровитих ученика Специфични проблеми у школовању даровитих: Академско подбацивање: појам, узроци и корелати 10. недеља предавање - Школовање даровитих ученика Начелни проблеми и решења у школовању даровитих
Литература: • Maksić, S. B. (1998). Darovito dete u školi (odabrana poglavlja). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja. 10. недеља предавање - Школовање даровитих ученика Начелни проблеми и решења у школовању даровитих
Литература: • Winner, E. (1996). Gifted children. Myths and realities (odabrana poglavlja). New York: Basic Books. 11. недеља вежбе - Школовање даровитих ученика Анализа и евалуација појединих решења за школовање даровите деце 11. недеља вежбе - Школовање даровитих ученика Анализа и евалуација појединих решења за школовање даровите деце 12. недеља вежбе - Школовање даровитих ученика Модели успешног подучавања и школовања даровитих 12. недеља вежбе - Школовање даровитих ученика Модели успешног подучавања и школовања даровитих 13. недеља вежбе - Синтеза Завршни преглед кључних сазнања о концепцијама и феномену даровитости 13. недеља вежбе - Синтеза Завршна дискусија о кључним практичним питањима у психологији даровитости |