Силабуси

Курс: Психологија памћења и мишљења
Предавачи

др Дејан Лаловић, редовни професор

др Вања Ковић, редовни професор

обавезни курс
Број бодова: 6.00
Садржај курса: а. Радна меморија и улоге њених компонената у сазнајним процесима, б. Процеси памћења, в. Однос памћења и других психичких процеса и стања; поремећаји памћења, г. Индивидуалне разлике у процесима памћења и другим сазнајним процесима. д. Мишљење (резоновање, закључивање, методе). ђ. Примене принципа психологије памћења и мишљења. (Исцрпну информацију о садржају сваке наставне јединице, прецизну информацију о ставкама и странама литературе које прате сваку од њих, заједно додатним информацијама о курсу и областима психологије и сродних наука које чине садржај курса, студенти и наставници Филозофског факултета у Београду могу добити путем презентације на http://www.psipim.net, као и од наставника, у форми штампаног информатора. Ставке литературе од 2-8. могу се скинути са исте презентације, а доступне су и у библиотеци Одељења за психологију, у форми "Зборника текстова из психологије памћења и мишљења")
Циљ изучавања курса: Циљ наставе је да се полазници на предавањима упознају са сазнањима из области психологије памћења и психологије мишљења и резоновања, а да се на вежбама упознају са основним методама истраживања и експерименталним обрасцима у поменутим областима, на активан начин, прво у улози испитаника а потом и у улози експериментатора. Посебан нагласак ставља се на примену знања која се стекну овим курсом у другим областима психологије и свакодневним ситуацијама.
App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса нису потребни додатни предуслови, поред оних који су предвиђени Статутом Филозофског факултета у Београду. Полазницима се, с обзиром на карактер и циљеве курса, препоручује да положе Методологију психолошких истраживањa, Статистику у психологији 1 и 2, Когнитивну психологију и Психологију учења пре него што започну похађање Психологије памћења и мишљења. За праћење наставе корисна су знања из Физиологије нервног система и Биолошке психологије.
Облици наставе: а. Предавања: (2 + 2 часа недељно). Укупно 52 часова у семестру. б. Вежбе: (2 часа недељно). Укупно 24 часа у семестру. в. Учествовање у експериментима и другим видовима истраживања. Укупно 4 сата у семестру.
Обавезе студената: а. Обавезно присуствовање настави. б. Обавезно учествовање у експериментима и другим видовима истраживања.
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: а. Колоквијум, у виду писаног теста знања - 40% б. Писани испит - 40% в. Усмени испит - 15% г. Учешће у експериментима и другим видовима истраживања - 5%
План курса:
1. недеља
предавање - 1.Традиционалне и нове теме у психологији памћења 2. Фонолошка петља и когниција
Литература: 1. Алан Бедли: "Људско памћење", Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004. 2. Ауторизована MS Power Point презентација.
1. недеља
вежбе - Нема их у првој недељи
2. недеља
предавање - 1. Визуоспацијална матрица и когниција 2. Централни извршилац и когниција
Литература: 1. Алан Бедли: "Људско памћење", Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004. 2. Ауторизована MS Power Point презентација.
2. недеља
вежбе - Приказивање наставног видео-филма о класичном случају амнезије К.В. Дискусија.
3. недеља
предавање - 1. Чиниоци који утичу на запамћивање 2. Организације материјала и запамћивање
Литература: 1. Алан Бедли: "Људско памћење", Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004. 2. Ауторизована MS Power Point презентација.
3. недеља
вежбе - Деловање ВС матрице: демонстрација варијанти задатка менталне ротације
4. недеља
предавање - 1. Процеси и чиниоци заборављања 2. Извлачење (садржаја меморије)
Литература: 1. Алан Бедли: "Људско памћење", Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004. 2. Ауторизована MS Power Point презентација.
4. недеља
вежбе - Извођењe експеримента Стернберга (1966) са извлачењем; варијанта са КМ и са ДМ
5. недеља
предавање - 1. Аутобиографско памћење и сећање (вољно извлачење) 2. Конекционизам и памћење
Литература: 1. Алан Бедли: "Људско памћење", Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004. 2. Ауторизована MS Power Point презентација.
5. недеља
вежбе - Статистичка обрада и тумачење резултата добијених на претходним вежбама
6. недеља
предавање - 1. Проблем свести и свесности у психологији учења и памћења 2. Имплицитно учење
Литература: 1. Алан Бедли: "Људско памћење", Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004. 2. Ауторизована MS Power Point презентација.
6. недеља
вежбе - Предавање гостујућег предавача са Одељења за филозофију o проблему свести
7. недеља
предавање - 1. Имплицитно памћење и сећање-прво 2. Имплицитно памћење и сећање-друго
Литература: 1. Алан Бедли: "Људско памћење", Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004. 2. Ауторизована MS Power Point презентација.
7. недеља
вежбе - Колоквијум
8. недеља
предавање - 1. Улога некогнитивних фактора у процесима памћења 2. Поремећаји памћења
Литература: 1. Алан Бедли: "Људско памћење", Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004. 2. Ауторизована MS Power Point презентација.
8. недеља
вежбе - Приказивање наставних филмова о Алцхајмеровој болести, и старењу и памћењу
9. недеља
предавање - 1.Начела процене и третмана поремећаја памћења 2. РМ и ефикасност више когниције
Литература: 1. Алан Бедли: "Људско памћење" 2. Дејвид Хембрик, Мајкл Кејн и Рендал Енгл: „Улога радне меморије у когницији вишег реда“, у Р. Стернберг и Џ. Прец: „Когниција и интелигенција“, Cambridge University Press, 2005. 3. Ауторизована MS Power Point презентација
9. недеља
вежбе - Демонстрација мера опсега РМ и новијих мера ефикасности извршне пажње
10. недеља
предавање - 1. Меморија, памћење и језик 2. Дедуктивно резоновање
Литература: 1. Дејан Лаловић: „Улога меморије и процеса памћења у вербалној способности“, 2005. 2. Даглас Медин и Брајан Рос: „Резоновање“ у „Когнитивна психологија“, Harcourt Brace Jovanovich, Teксас, 1992. 3. Ауторизована MS Power Point презентација
10. недеља
вежбе - Различите варијанте задатака читања са разумевањем за рачунарску примену-демо
11. недеља
предавање - 1.Индуктивно закључивање; психопатологија мишљења 2.Методе за испитивање мишљења
Литература: 1. К. А. Ериксон и В. Оливер: „Методологија лабораторијског истраживања мишљења: избор задатака, прикупљање опсервација и обрада података“ у Р. Стернберг и Е. Смит: „Психологија људске мисли“, Cambridge University Press, Њујорк, 1988. 2. Ауторизована MS Power Point презентација.
11. недеља
вежбе - Приказивање наставног филма о експерименталним корелатима душевних поремећаја
12. недеља
предавање - 1. Методе за испитивање мишљења-2; 2. Психологија памћења и мишљења у маркетингу
Литература: 1. Ериксон и Оливер: „Методологија лабораторијског истраживања мишљења: избор задатака, прикупљање опсервација и обрада података“. 2. Ауторизована MS Power Point презентација.
12. недеља
вежбе - Приказивање наставног филма о идентификовању лажних сећања уз помоћ ПЕТ
13. недеља
предавање - 1.П. памћења и мишљења у маркетингу-2; 2.Психологија памћења у психотерапији
Литература: 1. Ајра Хајман и Елизабет Лофтус: „Грешке у аутобиографском памћењу“, у Clinical Psychology Review, No. 8, 1998. 2. Елизабет Лофтус и Данијел Бернстин: „Богата лажна сећања: краљевски пут до успеха“, у А. Хили: „Експериментална когнитивна психологија и њене примене“, American Psychological Association Press, 2005. 3. Ауторизована MS Power Point презентација
13. недеља
вежбе - Излагање и тумачење резултата истраживања изведених у текућој школској години
Излагање и тумачење резултата истраживања у којима су полазници Психологије памћења и мишљења у текућој школског години (и ранијим годинама) учествовали као испитаници. Дискусија и појашњавање елемената поступака са којима полазници нису могли бити упознати док су се налазили у улози испитаника.
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
1. Алан Бедли: "Људско памћење", Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2004.
2. Даглас Медин и Брајан Рос: „Резоновање“ у „Когнитивна психологија“, Harcourt Brace Jovanovich, Teксас, 1992.
3. Карл Андерс Ериксон и Вилијем Оливер: „Методологија лабораторијског истраживања мишљења: избор задатака, прикупљање опсервација и обрада података“ у Р. Стернберг и Е. Смит: „Психологија људске мисли“, Cambridge University Press, Њујорк, 1988.
4. Дејан Лаловић: „Улога меморије и процеса памћења у вербалној способности“, 2005.
5. Ајра Хајман и Елизабет Лофтус: „Грешке у аутобиографском памћењу“, у Clinical Psychology Review, No. 8, 1998.
6. Дејвид Хембрик, Мајкл Кејн и Рендал Енгл: „Улога радне меморије у когницији вишег реда“, у Р. Стернберг и Џ. Прец: „Когниција и интелигенција“, Cambridge University Press, 2005.
7. Елизабет Лофтус и Данијел Бернстин: „Богата лажна сећања: краљевски пут до успеха“, у А. Хили: „Експериментална когнитивна психологија и њене примене“, American Psychological Association Press, 2005.
8. Ауторизоване MS Power Point презентације и остали материјали коришћени на часовима. (Доступни на: http//www.psipim.net/sazeci.html)