Силабуси
Курс: Неуропсихологија (осн.) 2021 У оквиру предмета: Неуропсихологија (осн.) 2021 Предавачи др Александра Павловић, доцент обавезни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Обухвата основне принципе функционалне организације мозга, неуропсихолошки метод у анализи повезаности мозга и понашања, когнитивне секвеле најчешћих неуролошких и психијатријских болести, когнитивну неуропсихологију и бихевиоралну неурологију. Циљ изучавања курса: Упознавање са физиолошким и патолошким когнитивним процесима. Преглед основних неуропсихолошких функција и њихова мождана основа. Анализа типичних испада когнитивних функција и повезаност истих са церебралним лезијама и основним болестима мозга. App.preduslovi_za_polaganje: Дат услов за упис у семестар. Облици наставе:
Теоријско излагање са практичним примерима и дискусијом са студентима. План курса: 1. недеља предавање - Увод у неуропсихологију Кроз примере открића у неуропсихологији анализирамо неке од најилустративних синдрома и случајева (случај Финеаса Гејџа, Брокина афазија, Вернике-Корсаковљев синдром, настанак Пенфилдовог хомункулуса, Капграсов синдром, и др.). Обнављамо основе релевантне неуроанатомије. Сумирамо модел функционалне организације мозга према Лурији и aнатомску и функционалну асиметрију хемисфера. 2. недеља предавање - Фронтални и темпорални режањ Бавимо се структуром и функцијама фронталних и темпоралних режњева, анализирајући улоге најважнијих Бродмановох поља. Проучавамо феномене који су последица оштећења фронталних режњева: префронтални синдроми (дорзолатерални, медијални и орбитофронтални синдром), лезија СМА арее, Брокина афазија. Потом говоримо о последица оштећења темпоралних режњева, поремећајима обраде аудитивних (укључујући Верникеову афазију и кортикалну глувоћу) и визуелних информација, као и поремећајима памћења. 3. недеља предавање - Паријетални и окципитални режањ Анализирамо структуру и функције паријеталних и окципиталних режњева. Бвимо се поремећајима соматосензорне коре, феноменима занемаривања и визуоспацијалним поремећајима код оштећења паријеталног режња. Посебно дискутујемо улоге гируса ангулариса (арее 39) и гируса супрамаргиналиса (арее 40), као и Герстманов синдром. Код лезија окципиталног режња, проучавамо феномене визуелних сметњи, визуелне агнозије, Балинтов синдром и прозопагнозију. 4. недеља предавање - Лимбички систем Након што сумирамо основне анатомске детаље лимбичког режња, цингуларне коре и инсуле, бавимо се функцијама главних делова лимбичког система: хипокампусом, амигдалама, предњом и задњом цингуларном кором и инсулом. Дискутијемо феноменологију Кливер-Бјуси синдрома, Вернике-Корсаковљевог синдрома, лимбичког енцефалитиса. Потом се посвећујемо супкортикалним сивим масама и њиховим улогама у когницији. 5. недеља предавање - Функционални системи. Развој мозга. Неуропластицитет. Анализирамо савремене модели функције мозга засноване на неуронским мрежама (фронтопаријетални систем контроле, дорзални и вентрални систем пажње, визуелне неуронска мрежа, моторна неуронска мрежа, неуронска мрежа мировања). Пролазимо кроз основе развоја мозга пре- и постнатално. Бавимо се потом основним механизмима неуропластичности мозга. 6. недеља предавање - Мождане основе језика и рачунања Резимирамо неуролошке основе говора и језика. Анализирамо потом основне облике пери- и екстраперисилвијских афазија, алексије и аграфије. На крају се бавимо функцијом калкулије и њеним поремећајима. 7. недеља предавање - Мождане основе егзекутивних функција и пажње. Мождане основе памћења Мождана основа пажња, врсте пажње и поремећаји. Неуробиолошке основе памћења и поремећаји - амнестички синдроми. Поремећаји егзекутивних функција. Анализирамо примере из литературе, праксе и уметности. 8. недеља предавање - Мождане основе: гнозија; праксија; визуопросторне функције Бавимо се можданим основама гнозије, праксије и визуопросторних функција. Изучавамо агнозије (аудитивна, тактилна, поремећаји телесне шеме, визуелна). Анализирамо апраксије (моторна, идеомоторна, идеациона; конструкциона; букофацијална; апраксија облачења. Анализирамо видне системе и поремећаје визуопросторних функција (илузије, халуцинације, објектну агнозију, симултанагнозију и прозопагнозију). 9. недеља предавање - Развојни и стечени неурокогнитивни поремећаји у детињству Почињемо са прегледом типичног моторног и когнитивног развоја детета. Потом анализирамо специфичне развојне поремећаје говора и језика, развојне поремећаје школских вештина. Бавимо се неуропсихолошким профилом особа са дечјом церебралном парализом, поремећајима из спректра аутизма и АДХД. 10. недеља предавање - Неуропсихологија неуролошких и психијатријских обољења Дискутујемо неуропсихолошки статус код разних облика деменција, епилепсије, болести базалних ганглија, тумора мозга, цереброваскуларних болести, мултипле склерозе, депресије и схизофреније. 11. недеља предавање - Основни принципи неуропсихолошке процене. Неуробихевиорална процена Пролазимо кроз принципе неуропсихолошког тестирања и неуробихевиорална процене. Дискутујемо изабране тестове: МоCA, MMSE, тест цртања сата, TMT A и B, WCST, Rey-ов тест вербалног учења и памћења (RAVLT), Rey-Osterrieth тест визуелног памћења, IADLs. Разматрамо принципе писања неуропсихолошког извештаја. 12. недеља предавање - Анализа случајева Дискутујемо типичне примере класичних случајева из домена неуропсихологије.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература 1. Павловић, Д.М., Павловић, А.М. (2018). Неуропсихологија Од структуре до функције мозга. Београд, Орион Арт. 332 стр. ISBN 978-86-6389-069-5.
2. Павловић, Д.М., Павловић, А.М. (2016). Више кортикалне функције. Орион Арт, Београд. 512 страна. ISBN 978-86-6389-051-0. (одабрана поглавља) Општа допунска Литература 3. Stirling, J., Elliott, R. (2010). Introducing neuropsychology. 2nd ed. New York, Psychology Press. 409 pages. ISBN 978-1-84169-654-6 (одабрана поглавља). |