Силабуси
Курс: Евалуација знања и образовних исхода (осн.) У оквиру предмета: Евалуација знања и образовних исхода Предавачи др Александер Бауцал, редовни професор др Драгица Павловић Бабић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 4.00 Садржај курса: Образовање усмерено на исходе образовања (ученичка постигнућа), Појам образовних стандарда, Стандарди образовних постигнућа ученика, Образовне компетенције и садржаји, Национално тестирање ученичких постигнућа, Међународна тестирања образовних постигнућа ученика (PISA и TIMSS), Национални испити, Употреба резултата националних и међународних тестирања за развој образовања, Оцењивање ученика од стране наставника Циљ изучавања курса: Разумети основне појмове у вези са образовних стандардима и компетенцијама, различитим моделима екстерног и интерног праћења ученичких постигнућа, њиховим добрим странама и ограничењима, као и употребом резултата за развој образовне политике App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса нису потребни предуслови Облици наставе:
Предавања: 2 часа недељно (Укупно 26 сати)
Вежбе: 2 часа недељно (Укупно 26 сати)
Самостални рад: 20 сати
Припрема за испит: 48 сати
Укупно: 12 План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање
- Преглед програма курса
- Информација о обавезама студената
- Договор о раду 1. недеља вежбе - Уводне вежбе
- Дискусија о темама које се обрађују у оквиру курса
- Лична искуства студената са оцењивањем током образовања
- Разговор о отвореним питањима студената у вези са израдом самосталног рада 2. недеља предавање - Образовање усмерено на услове наспрам образовања усмереног на исходе
- коперникански обрт у образовању
- услови наспрам исхода
- учење наспрам наставе
- квалитет и праведност образовања
2. недеља вежбе - Образовање усмерено на услове наспрам образовања усмереног на исходе Групна дискусија о образовању које је усмерено на услове и образовању које је усмерено на исходе (карактеристике, добре и слабе стране итд.) 3. недеља предавање - Стандарди ученичких постигнућа (образовни исходи)
- стандарди услова, стандарди процеса, стандарди образовних постигнућа ученика (исходи)
- DeSeCo пројект и процес развоја стандарда ученичких постигнућа (исхода) у земљама ЕУ
- Процес развоја стандарда ученичких постигнућа (исхода) у Србији
3. недеља вежбе - Анализа стандарда образовних постигнућа (исхода) Анализа и дискусија о стандардима образовних постигнућа (исхода) који су развијени у оквиру DeSeCo пројекта и у Србији 4. недеља предавање - Екстерни облици испитивања и праћења образовних постигнућа ученика
- национални испити
- национална тестирања
- међународна тестирања (PISA и TIMSS)
4. недеља вежбе - Национална и међународна тестирања - исходи који се тестирају Анализа и поређење исхода који се тестирају у оквиру Националних тестирања у Србији и међународних тестирања као што су PISA и TIMSS 5. недеља предавање - Национални испити
- Функције националних испита
- Примери националних испита из других земаља
- Квалификациони испит у Србији
- Завршни и матурски испити
5. недеља вежбе - Квалификациони испит у Србији: дискусија Анализа Квалификационог испита и дискусија о унапређењу квалитета Квалификационог испита 6. недеља предавање - Национално тестирање ученика у Србији
- Функције националног тестирања
- Примери националних испита из других земаља
- Национално тестирање ученика у Србији
6. недеља вежбе - Анализа резултата Националног тестирања - Преглед основних налаза добијених у оквиру Националног тестирања
- Анализа резултата Националног тестирања
- Дискусија о добијеним резултатима и начину њиховог коришћења за унапређење квалитета образовања 7. недеља предавање - Међународна тестирања ученика (PISA и TIMSS)
- Функције међународног тестирања
- Процес усаглашавања стандарда
- Поређење две међународне студије: PISA и TIMSS
7. недеља вежбе - Анализа резултата међународних тестирања (PISA и TIMSS)
- Преглед основних налаза добијених у оквиру међународних студија (PISA и TIMSS)
- Анализа резултата добијених у овим студијама
- Дискусија о добијеним резултатима и начину њиховог коришћења за унапређење квалитета образовања 8. недеља предавање - Процедура реализације Националног тестирања I
- Дефинисање области (субдомена)
- Дефинисање дескриптора (кључних знања и вештина)
- Писање задатака, типови задатака и »лична карта« задатка
- Основне карактеристике доброг задатка
8. недеља вежбе - Дефинисање области, дескриптора и писање задатака (тренинг) Тренинг за дефинисање области, дескриптора и писање задатака 9. недеља предавање - Процедура реализације Националног тестирања II
- Композиција тестова
- Некомплетни дизајн
- Линковање тестова
- Дистрибуција тестова у одељењу
- Конструкција узорка
9. недеља вежбе - Писање задатака и контрола квалитета (тренинг) Тренинг за писање задатака и контролу квалитета задатака 10. недеља предавање - Процедура реализације Националног тестирања III
- Планирање теренског рада
- Селекција и припрема администратора и координатора
- Процедура рада у школи
10. недеља вежбе - Организација тестирања у школи (тренинг) Тренинг за организацију тестирања у школи 11. недеља предавање - Процедура реализације Националног тестирања IV
- Кодирање и оцењивање
- Обрада података (IRT)
11. недеља вежбе - Формулисање предлога за унпређење квалитета образовања (дискусија) Формулисање предлога за унапређење образовне политике на основу резултата националног и међународног тестирања (дискусија резултата) 12. недеља предавање - Школско оцењивање усмерено на развој ученика I
- Основне функције оцењивања
- Принципи оцењивања
- Оцењивање ученика засновано на стандардима образовних постигнућа (исходима)
12. недеља вежбе - Школско оцењивање (тренинг) Тренинг за школско оцењивање које је усмерено на праћење напредовања ученика у односу на дефинисане стандарде ученичких постигнућа 13. недеља предавање - Школско оцењивање усмерено на развој ученика II
- Формативно и сумативно оцењивање
- Оцењивање као интегрални део наставног процеса (планирање, праћење, регистровање, извештавање о напредовању, евалуација квалитета и ефикасности наставе)
- Описно оцењивање и описне оцене
13. недеља вежбе - Школско оцењивање (тренинг) Тренинг за школско оцењивање умерено на развој ученика (формативно оцењивање) 14. недеља - - Припрема за испит Консултације са студентима о питањима која су им остала отворена током курса 15. недеља - - Испит Студенти полажу испит
Литература и извори података: Општа обавезна Литература ------ (2004). Learning for Tommorrow’s World – First Results from PISA 2003. OECD, Paris (www.oecd.org/pisa) – одабрани делови Baucal, A. (2013). Ne samo za tržište. Reč, 83, 177-188. Baucal, A., Pavlović-Babić, D. (2011). Nauči me da mislim, nauči me da učim. PISA 2009 u Srbiji, Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, Centar za primenjenu psihologiju, Beograd Martin, M.O., Mullis, I.V.S., Gonzales, E.J., & Chrostowski, S.J. (2004). TIMSS 2003 International Science Report. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College, Chestnut Hill, MA (isc.bc.e Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Gonzales, E.J., & Chrostowski, S.J. (2004). TIMSS 2003 International Mathematics Report. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College, Chestnut Hill, MA (isc. Pavlović Babić, D. & Baucal, A. (2012). Mogućnosti i prepreke u kreiranju obrazovne politike zasnovane na rezultatima pisa testiranja – iskustva u srbiji, regionu i svetu (str. 27-40). D. Trivić, D. B Pavlović Babić, D., Baucal, A. (2011): The Big Improvement in PISA 2009 Reading Achievements in Serbia. CEPS Journal, 2011, 1(3), 31-52 Rychen, D.S., & Salganik, L.H. (2001). Defining and Selecting Key Competencies. Hogrefe & Huber Publishers, Gottingen (www.portal-stat.admin.ch/deseco/index.html) – одабрани делови Хавелка, Н., Бауцал, А., Плут, Д., Матовић, Н., Павловић-Бабић, Д. (2002). Систем за праћење и вредновање квалитета образовања: предлог промена и иновација. У: Т. Ковач-Церовић, Л. Левков (Едс), Квали Хавелка, Н., Хебиб, Е., Бауцал, А. (2003). Оцењивање за развој ученика. Министарство за просвету и спорта Републике Србије и Центар за евалуацију, Београд Општа допунска Литература ----- (2001). Common European Framework of Reference for Language: Learning, teaching, assessment. Cambridge University Press, Cambridge, UK Kellaghan, T., & Greaney, V. (2001). The Globalisation of Assessment in the 20th Century. Assessment in Education, Vol. 8, No. 1, 87-102 Lowe, J. (2000). International Examinations: the new credentialism and reproduction of advantage in a globalising world. Assessment in Education, Vol. 7, No. 3, 363-377 |