Силабуси
Курс: Когнитивно процењивање 1 (осн.) У оквиру предмета: Когнитивно процењивање 1 Предавачи др Ана Алтарас Димитријевић, редовни професор др Зорана Јолић Марјановић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 3.00 Садржај курса: A.Основне поставке и начела (психолошка, психометријска и етичка) когнитивног процењивања
Б.Теоријске основе, метријске карактеристике и начин примене (задавање, оцењивање и интерпретација резултата) а. Равенових прогресивних матрица б. Харис-Гудинаф теста цртања људске фигуре в. Бендер-Гешталт теста (ГТПО ИИ) г. Кос-Голдштајновог теста д. батерије КОГ3
В.Посебна питања у когнитивном процењивању: а. Процењивање путем невербалних тестова интелигенције б. Динамичко процењивање в. Мултикултуралност у когнитивном процењивању и процена когнитивних способности у посебним популацијама г. Рано когнитивно процењивање
Циљ изучавања курса: Студент треба да се упозна са основним принципима когнитивног процењивања, репертоаром и својствима невербалних инструмената за процену когнитивних способности; овлада практичном применом невербалних тестова способности. App.preduslovi_za_polaganje: Психологија интелигенције Облици наставе:
а. Предавања. Укупно 18 часова у семестру.
б. Вежбе: Укупно 21 час у семестру.
План курса: 1. недеља предавање - Историја развоја тестова интелигенције и интерпретације резултата Интелигенција и тестови интелигенције: Историја развоја тестова интелигенције и интерпретације резултата; Шта мере тестови интелигенције? Литература: Ittenbach, R. F., Esters, I. G. & Wainer, H. (1997). The History of Test Development. U: P.D. Flanagan, J. L. Genshaft & P.L. Harrison (ur.). Contemporary Intellectual Assessment (str. 17-31) 1. недеља предавање - Историја развоја тестова интелигенције и интерпретације резултата Интелигенција и тестови интелигенције: Историја развоја тестова интелигенције и интерпретације резултата; Шта мере тестови интелигенције? Литература: Kamphaus, R. W., Petoskey, M. D. & Walters Morgan, A. (1997). A History of Intelligence Test Interpretation. U: P.D. Flanagan, J. L. Genshaft & P.L. Harrison (ur.). Contemporary Intellectual Assessm 1. недеља предавање - Историја развоја тестова интелигенције и интерпретације резултата Интелигенција и тестови интелигенције: Историја развоја тестова интелигенције и интерпретације резултата; Шта мере тестови интелигенције? Литература: Thorndike, R. M. (1997). The Early History of Intelligence Testing. U: P.D. Flanagan, J. L. Genshaft & P.L. Harrison (ur.). Contemporary Intellectual Assessment (str. 3-16), New York: The Guilford P 2. недеља предавање - Основне поставке и начела когнитивног процењивања Кључна питања у обучавању професионалаца за когнитивно процењивање
Етичка начела у когнитивном процењивању
Литература: Alfonso, V. Č. & Prat, S. J. (2000). Sporna pitanja i predlozi za obučavanje profesionalaca u procenjivanju inteligencije. Psihologija u svetu 5(1), str.33-46. 2. недеља предавање - Основне поставке и начела когнитивног процењивања Кључна питања у обучавању професионалаца за когнитивно процењивање
Етичка начела у когнитивном процењивању
Литература: APA (1997). Etički principi psihologa i kodeks ponašanja; Kodeks nepristrasnog testiranja u obrazovanju; Kodeks profesionalnih odgovornosti u merenju u obrazovanju. (prevedeno poglavlje iz 3. недеља предавање - Невербални тестови способности Невербални тестови интелигенције: опште карактеристике
4. недеља вежбе - Равенове прогресивне матрице Равенове прогресивне матрице: теоријске основе, метријске карактеристике и примена инструмента Литература: Интерни материјал: приручник за тест и скица за писање извештаја са тестирања 5. недеља вежбе - Бендер-гешталт тест Бендер-гешталт тест (варијанта ГТПО II): теоријске основе, метријске карактеристике и задавање теста Литература: Интерни материјал: приручник за тест и скица за писање извештаја са тестирања 6. недеља вежбе - Бендер-гешталт тест Бендер-гешталт тест: оцењивање и интерпретација резултата; писање извештаја са тестирања 7. недеља вежбе - Кос-Голдштајнов тест састављања коцки Кос-Голдштајнов тест састављања коцки: теоријске основе, метријске карактеристике и примена инструмента Литература: Интерни материјал: приручник за тест и скица за писање извештаја са тестирања 8. недеља вежбе - Харис-Гудинаф тест цртања људске фигуре Харис-Гудинаф тест цртања људске фигуре: теоријске основе, метријске карактеристике и примена инструмента Литература: Игњатовић, Т.и сарадници (1991). Приручник з Харис-Гудинаф тест цртања људске фигуре. Београд:Центар за примењену психологију. 9. недеља вежбе - Батерија тестова КОГ 3 Батерија тестова способности КОГ 3: теоријске основе, метријске карактеристике и примена инструмента 10. недеља предавање - Посебна питања у когнитивном процењивању: Динамичко процењивање ПОСЕБНА ПИТАЊА У КОГНИТИВНОМ ПРОЦЕЊИВАЊУ
Динамичко процењивање
Литература: Lidz, K. S. (1997). Pristupi dinamičkog procenjivanja. (prevedeno poglavlje iz: P.D. Flanagan, J. L. Genshaft & P.L. Harrison (ur.). Contemporary Intellectual Assessment, str. 281-297. New York 11. недеља предавање - Посебна питања у когнитивном процењивању: Културална еквивалентност тестова Мултикултуралност у когнитивном процењивању
Процена когнитивних способности у посебним популацијама (деца из интелектуално депривираних средина, деца са телесним хендикепима...)
Литература: Helms, J. E. (1997). The Triple Quandary of Race, Culture, and Social Class in Standardized Cognitive Ability Testing. U: P.D. Flanagan, J. L. Genshaft & P.L. Harrison (ur.). Contemporary Intellectu 12. недеља предавање - Посебна питања у когнитивном процењивању: Рано когнитивно процењивање Рано когнитивно процењивање Литература: Bracken, B. & Walker, K. C. (1997). The Utility of Intelligence Tests for Preschool Children. U: P.D. Flanagan, J. L. Genshaft & P.L. Harrison (ur.). Contemporary Intellectual Assessment (str. 484-5 13. недеља вежбе - Синтеза Завршно разматрање кључних питања везаних за когнитивно процењивање и примену невербалних тестова способности
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Болф, Б., Момировић, К., Џамоња, З. (1992). КОГ 3:батериј тестова интелигенције.Београд:Центар за примењену психологију. |