Силабуси
Курс: Људски фактор и безбедност на раду (осн.) У оквиру предмета: Људски фактор и безбедност на раду Предавачи др Миланко Чабаркапа, редовни професор у пензији др Милица Вукелић, доцент обавезни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Циљеви и задаци курса, кључна теоријска и практична питања; обликовање послова и организација рада; специфичности рада човека у савременим системима и у условима информационе технологије; систем човек - машина и расподела функција у систему човек – машина; комуникација у систему човек – машина, кодирање информација, управљање и контрола; ефикасност система човек – машина; динамика радне способности човека у систему, монотонија, позорност, циракадијални ритмови и рад; стрес и чиниоци стреса у раду у савременим системима; професионалне штетности, отежани услови рада и опасаности на раду; радни простор, радно место, просторни односи на раду, радни простор и ефикасност у савременом радном контексту, добробит на раду. Циљ изучавања курса: Овладавање психолошким принципима и закономерностима рада човека у савременим техничким системима и начинима примене психолошких знања у пројектовању и одржавању безбедног радног процеса који треба да омогући добробит појединца и радне организације. App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса потребно је да је студент положио курсеве: Когнитивна психологија, Основе психологије рада. Облици наставе:
Предавања, презентовање и разматрање видео-материјала, дискусије, вежбе, групно истраживање, припрема и презентација извештаја, писање и презентација План курса: 1. недеља предавање - Рад у савременим техничким системима Улога, задаци и циљеви, методе и технике Инжењерске психологије и ергономије Инжењерска психологија - примењена или самостална научна дисциплина.
1. недеља вежбе - Рад у савременим техничким системима Излагање и дискусија о односу примењених и базичних дисциплина; односу Инжењерске психологије и ергономије и других области психологије рада и других научних дисциплина. 2. недеља предавање - Обликовање и дизајнирање послова Приступи у обликовању послова:
Традиционални приступ - уситњавање послова
Системи обогаћивања рада, аутономија радника, тимски рад
Нове технологије и нови облици рада 2. недеља вежбе - Дизајн посла и мотивисање запослених Дискусија о проблемима повезаности карактеристика послова и мотивације радника, продуктивности и задовољства
Задатак - анализа посла оператора и анализа мотивационог потенцијала радника (рад у практичној ситуацији). 3. недеља предавање - Систем човек – машина Врсте система
Карактеристике система и системског приступа (полисистемског, интерсистемског)
Могућности и функције човека и технике у системима човек-машина
Расподела функција у СЧМ-приступи и принципи 3. недеља вежбе - Прокрустовски и ергономски приступ Дискусија и задатак анализе оба приступа на практичним примерима. 4. недеља предавање - Комуникација у систему човек- машина и пропусна способност оператора
Структура процеса комуникације
Уређаји за излагање и преношење информација. Кодирање информација Токови информација у СЧМ. Управљачки и контролни уређаји у СЧМ. Популацијски стереотипи и компатибилност у систему човек-машина
4. недеља вежбе - Пропусна способност оператора Презентација експерименталних истраживања кодирања информација (врста кода, димензионалност кодирања). Студенти су обавезни да на основу самосталног проучавања литертуре и консултација са ментором израде семинарски рада из области пропусне способности оператора (информационо оптерећење и информационо сиромаштво, кодирање информација, популацијски стереотипи и сл 5. недеља предавање - Ефикасност човека у системима човек-машина
Тачност, поузданост, време циклуса регулације у СЧМ
5. недеља вежбе - Дискусија о чиниоцима ефикасности у СЧМ
Презентација истраживања, дискусија о повезивању резултата истраживања са практичним ситуацијама.
6. недеља предавање - Људска грешка
Појам људске грешке. Природа, врсте грешака. Методе проучавања људске грешке. Теоријски приступи анализе грешака (незгода). Модели заштите, превенције и предикције грешака.
6. недеља вежбе - Људска грешка Анализа различитих случајева људске грешке (на припремљеним задацима)
Разматрање дефинисања узрока грешака, могућности превенције и улоге људског фактора. Повезивање са теоријским концепцијама. Дискусија.
7. недеља предавање - Радни простор и обликовање радног места
Персонални простор. Територијалност. Радно мести и радни простор. Просторни односи као односи статуса и моћи. Радни простор и ефикасност оператора.
7. недеља вежбе - Радни простор и обликовање радног места Радне активности и радни простор. Анализа различитих врста радног простора (презентација) и повезивање врсте простора са врстом посла и обележјима корисника. (Рад по групама). 8. недеља предавање - Динамика способности за рад
Умор, монотонија и позорност у раду оператора. Врсте и дефиниције појмова. Теоријске концепције. 8. недеља вежбе - Презентација истраживања позорности, умора и монотоније
Мероде за процену функционалних стања. 9. недеља предавање - Динамика способности за рад
Истраживања у радној средини. Практичне импликације и закључци. Јаке и слабе стране истраживања.
9. недеља вежбе - Истраживања позорности, умора и монотоније
Јаке и слабе стране експерименталних и теренских истраживања. Дискусија.
10. недеља предавање - Стрес и напрезање у раду оператора
Савремени начин рада, стрес и напрезање. Теорије стреса. Индивидуалне разлике у реаговању на стрес. Чиниоци стреса на раду. Стрес и функционална стања оператора. Проблем »оштрог« стреса у раду оператора.
10. недеља вежбе - Истраживачки пројекат Студенти предлажу истраживачки пројекат из једне од области: стрес на раду, циркадијални ритмови и временска организација рада, професионалне штетности и отежани услови радне средине. Заједно са ментором и уз сугестије и питања колега излажу скицу проблема, циљеве и задатке, план, структуру и технике истраживања. 11. недеља предавање - Циркадијални ритмови и организација рада (рад у сменама) Дефиниције и врсте циркадијалних и других биолошких ритмова. Истраживања циркадијалног ритма - дневна, дведесетчетворочасовна, експериментална, теренска. Трансмеридијални летови, десинхроноза и ефикасност оператора.
Индивидуалне разлике и циркадијални ритам. Циркадијални ритмови и рад – Примена резултата и препоруке за праксу.
11. недеља вежбе - Пројекат Израда пројекта. Менторски рад. 12. недеља предавање - Професионалне штетности и опасности на раду
Физичко – климатски и микроклиматски фактори и рад оператора
Ефикасност оператора у отежаним условима и ризик од професионалних обољења (бука, вибрације, темпертаура, атмосферски притисак, висина, зрачења).
12. недеља пројекат - Презентације пројеката Студенти презентују финалне верзије пројеката. Питања, дискусија. 13. недеља предавање - Закључно предавање Перспективе, развој инжењерске психологије. Изазови информационих технологија. Правци развоја дисциплине (акценат на проблемима безбедности, поузданости рада и безбедносној култури у савременим системима). Мултидисциолинарност области. Дискусија.
13. недеља пројекат - Презентације пројеката Студенти излажу своје пројекте.
Презентација. Питања, дискусија (други део).
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Desler, G. (2007). Osnovi menadžmenta ljudskim resursima. Data status. (str. 315-345)
Ковачевић, И. (2016). Психолошки чиниоци успешне пословне примене рачунара. Београд: Задужбина Андрејевић Чизмић, С (2006). Људски фактор - Основи инжењерске психологије. Београд: Институт за психологију. Чизмић, С. и Петровић, И. (2015). Технологија, место и људи: Будућност психологије рада. У М. Ђуришић Бојановић (Ур.), Нови погледи и перспективе у психологији рада и организације (стр. 77- 97). |