Силабуси
Курс: ПСИХОМЕТРИЈА У оквиру предмета: Психометрија Предавачи др Горан Опачић, ванредни професор др Данка Пурић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Одређење психометрије и основе психометријског приступа мерењу, индивидуалне разлике као предмет интересовања психологијеТеорија, конструкт, латентне и манифестне варијабле, индикатор, податак Основне метријске карактеристике Основе Класичне теорије теста и Теорије латентних црта /Теорије одговора на ставке-ТОС Дискриминативна моћ Објективност (међусобна сагласност процењивача) Поузданост, генерализабилност, Репрезентативност, Хомогеност Стандардна грешка мерењаВаљаност Усклађеност са теоријским поставкама (конструктна ваљаност) Несводивост – (дискриминативна и конкурентна ваљаност)Предвиђање успеха у критеријумској активности (предиктивна валјаност)Предвиђање припадности групи (дијагностичка и прогностичка употребљивост)Принципи конструкције психолошког тестапринципи прављења ставкипринципи одабира ставки: приступ усмерен на анализу ставки и факторску анализу наспрам приступа ослоњеног на спољни критеријум; приступ заснован на Теорији одговора на ставкама (ТОС)принципи анализе почетне верзије теста/упитника и конструкције финалне верзијеСтандардизација теста/прављење норми:појам и улога норми у психолошком тестирањунорме као статистичке оцене популацијских параметара-чиниоци њиховог квалитетапринципи избора нормативног узорка: обезбеђивање репрезентативности узорка, принципи стратификације популације и одређивање величине нормативног узорка Употреба тестова у психологији:критеријумски тестови и тестови ослоњени на норме употреба тестова у индивидуалној дијагностичкој процени и групној селекцији: најчешћи проблеми и кључни принципиСтандарди психолошког тестирања: основна правила Циљ изучавања курса: да оспособи студенте да: 1. операционализују неки проблем (конструкт) 2. прикупе ваљане и поуздане информације, 3. сажму их и интерпретирају, 4. те клијенту предложе одлуку тако да грешка у одлуци коју овај донесе на основу тих информација буде минимална.Те да1. разумеју новија емпиријска истраживања2. умеју да изаберу релевантну и веродостојну литературу· На нивоу вештина студент треба да уме:1. Да користи статистички пакет СПСС2. Да израчуна грешку мерења и прави скор3. Да утвриди релативну позицију појединца у односу на популацију с обзиром на мерену особину4. Да из датог скупа особа, водећи симултано рачуна о већем броју елемената изабере оне чија је вероватноћа успеха у некој активности највећа5. Да имајући у виду више елемената одреди приближну вероватноћу да испитаник припада некој нозолошкој категорији.6. Да направи накнадну ,тј. постхоц класификацију феномена (ентитета) користећи различите мере повезаности односно удаљености међу њима. App.preduslovi_za_polaganje: 2. Математика – базични средњошколски ниво3. Рачунари – WИНДОWС ОС, СПСС –базични ниво4. Статистика - савладане униваријатне технике, регресиона анализа, 5. Методологија Облици наставе:
3 часа предавања седмично3 часа вежби у зимском и 2 у летњем семеструПројекат који се ради у малим групама у летњем семестру Обавезе студената: Предавањa и вежбе су обавезни! nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Студенти се током вежби оцењују што чини 40% оценеКолоквијум на крају зимског семестра чини 20% оценеПисмени испит на крају чини 40% оцене План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање Договор око обавеза и начина оцењивање 1. недеља вежбе - Примена једне батерије тестова. Зпознавање са различитим врстама тестова 2. недеља предавање - Основе психометријског приступа - метријске карактеристике и релације међу њима На предаванју се дефинишу специфичности психометријског приступа, дају се дефиниције метријских карактеристика и релације међу нјима 2. недеља вежбе - Понављање основних статистичких појмова Понавлјају се појмови Нормална расподела,Хи квадрат те Смирнов Колмогоров тест.
Графички приказ расподеле резултата. Одређиванје пропорције случајева испод нормалне криве. 3. недеља предавање - Дискриминативност Обрађује се нормална расподела, поремећаји дискриминативности и њихово отклањање. 3. недеља вежбе - Понављање основних статистичких појмова Хи квадрат-тест
Смирнов Колмогоров-тест 4. недеља предавање - Објективност са уводом у поузданост Недостаци различитих техника, објективност као интерсубјективна сагласност, постизанје објективности кроз стандардизацију поступка меренја.
Различите методе и технике за утврђивање поузданости
-тест ретест метода (доследност)
-дељенје теста на два дела (Рулонов, Спирманов, Гутманов поступак)
4. недеља вежбе - Спирман Браун, Рулон, Гутман Утврђиванје поузданости Спирман Брауновим, Рулоновим и Гутмановим поступком 5. недеља предавање - Различите методе за оцену поузданости - анализа ставки Кудер-Ричардсонов поступак
Кромбах Алфа
Свођенје свих поступака на један
5. недеља вежбе - Анализа ставки Рачунање поузданости Кромбаховом алфом (Кудер ричардсоновим методом)
Рачунање ваљаности и поузданости ставки,
Критеријуми за избор ставки 6. недеља предавање - Ваљаност - увод О односима различитих облика валјаности 6. недеља вежбе - Примена једног теста и дискусија о очигледној ваљаности Употреба тестова личности у селекцији, проблем социјалне пожелјности 7. недеља предавање - Ваљаност конструкта – Факторска ваљаност Увод у анализу главних компонената и факторску анализу 7. недеља вежбе - Факторска анализа 1 8. недеља предавање - Факторска анализа – проблеми метода екстракције,броја фактора и ротације фактора Различити критеријуми за процену потребног броја фактора, нјихове добре и лоше стране; понашање у различитим условима
Примери различитих метода факторске и разлике међу њима
Примери ортогоналних и косих ротација
8. недеља вежбе - Факторска анализа 2 9. недеља предавање - Прогностичка ваљаност Предвиђање једноставног критеријума - примена регресионе анализе. 9. недеља вежбе - Регресиона анализа Ефикасност једне батерије тестова у предвиђању успеха из математике 10. недеља предавање - Увод у канонички корелациону анализу Услови
Основне матрице и њихов утицај на величину повезаности
Главни параметри и њихово тумаченје
Недостаци и проблеми 10. недеља вежбе - Каноничка корелациона анализа 11. недеља предавање - Дијагностичка ваљаност Предвиђање припадности групи - случај две групе. Дискриминациона анализа 11. недеља вежбе - Каноничка дискриминациона анализа са две групе 12. недеља предавање - Дијагностичка ваљаност (предвиђање припадности групи - случај више група) 12. недеља вежбе - Каноничка дискриминативна анализа - случај више група 13. недеља предавање - Таксономска ваљаност – проблеми пост хоцк класификације Различите методе рачунамја дистанце,
Различите методе одређивања припадности групи,
Хиерархијске и нехиерархијске методе 13. недеља вежбе - Анализа груписања 14. недеља предавање - Основе ИРТ - поузданост и дискриминативност из позиције ИРТ Специфичности приступа, полазне хипотезе, поузданост и дискриминативност из позиције ИРТ 14. недеља вежбе - Графичко представљање односа између различитих параметара ИРТ Графички приказ ставке вариранјем различитих параметара 15. недеља предавање - испит 15. недеља - - Консултације пред испит
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Буквић, А. (1982): Начела израде психолошких тестова, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд
Тењовић, Л. (2002): Статистика у психологији – приручник, Центар за примењену психологију, Београд
Општа допунска Литература Фајгељ, С. (2003): Психометрија, Центар за примењену психологију, Београд
Фулгоси, А. (1981) Факторска анализа, Школска књига, Загреб
Момировић, К., Wолф, Б., Поповић Д. (1999) Увод у теорију мерења и метријске карактеристика композитних мерних инструмената, Универзитет у Приштини, Приштина
Момировић, К Ед. (1998) Реалност психолошких Конструката, Симпозиум 1, Институт за психологију и лабораторија за експерименталну психологију, Београд
|