Силабуси
Курс: Политика и системи образовања одраслих (осн.) У оквиру предмета: Политика и системи образовања одраслих Предавачи др Јован Миљковић, ванредни професор Вукашин Гроздић, истраживач-сарадник Бранка Радовановић, асистент изборни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: Теоријска настава
-Функције и инструменти образовних политика;
-Социјално партнерство у креирању политика образовања одраслих;
-Релације између концепције образовања, стратегија, система и образовних политика;
-Теорије организације рада и могућност њихове примене у области образовања одраслих;
-Детерминанте развоја и структурални елементи система образовања одраслих;
-Приступи проучавању система образовања одраслих (системски, економски, емпиријски, историјски, компаративни, менаџмент приступи);
-Систем образовања одраслих као образовно тржиште;
-Управљање променама/реформама у систему образовања одраслих;
-Модели и облици образовних активности одраслих и њихове организационе карактеристике (модели континуираног образовања и усавршавања – Ин сервис модел, предавање, семинар, симпозијум, конференција, саветовање, радионица, тренинг, инструктажа, консултације, самообразовање,...) .
Практична настава
-Друштвени контекст и социјално партнерство као детерминанта развоја политика и система образовања одраслих;
- Функције и инструменти образовних политика на макро и микро нивоу (закони, стратегије, правилници);
-Проучавање (под)система образовања одраслих;
-Организациони модели и облици у образовању одраслих;
-Стручне посете и њихова анализа.
Циљ изучавања курса: Разумевањеполитика и система образовања одраслих као комплексног друштвеног и организационог феномена. Разумевање могућности примене теорија организације рада у области организације образовања одраслих. App.preduslovi_za_polaganje: положен испит из предмета Општа андрагогија Облици наставе:
предавања, вежбе, радионице, консултације, стручне посете / сусрети с праксом, истраживачки рад. План курса: 1. недеља предавање - Организационa андрагогијa и Политикa образовања одраслих као научне дисциплине Представљање курса, предиспитних обавеза.
Развој “Организационе андрагогије” (или “Андрагогије организације”) и “Политике образовања одраслих” као младих научних дисциплина. 2. недеља предавање - Теорије организације - Касичне теорије организације.
- Неокласична теорија организације.
- Модерна теорија организације.
- Теорија система.
- Контигенцијска теорија организације.
3. недеља предавање - Систем и политике образовања одраслих између теорије и праксе - Односи у организационој тријади: образовна концепција – стратегије – систем.
- Систем образовања одраслих као теоријска конструкција (детерминанте, принципи, подсистеми).
4. недеља предавање - Организација система образовања одраслих - Приступ проучавању система образовања одраслих са основа теорије система (систем образовања одраслих као систем и подсистем).
- Структурални елементи система обаразовања одраслих (с посебним освртом на институционализацију система).
- Систем образовања одраслих као “образовно тржиште”.
5. недеља предавање - Развој система образовања одраслих - Одређивање фаза развоја система образовања одраслих – историјске карактеристике фаза.
- Сагледавање (фаза) развоја система кроз развој следећих домена: концепција, циљеви и принципи; организација и структура система; трендови у развоју система).
6. недеља предавање - Образовне политике – функције и инструменти - Појам и значај политике образовања одраслих.
- Однос политике образовања и других политика.
- Инструменти политике образовања одраслих и социјално партнерство.
7. недеља предавање - Кључни актери у креирању образовних политика - национални ниво.
- европски ниво.
- светски ниво.
8. недеља предавање - Промена парадигме у образовању – рефлексије на систем образовања одраслих - Систем образовања одраслих у друштву учење и друштву знања.
- Статус формалног и неформалног образовања у систему образовања одраслих.
9. недеља предавање - Управљање системом образовања одраслих - Управљање променама/реформама система образовања одраслих.
- Централизација / децентрализација образовања одраслих.
10. недеља предавање - Основе и инструменти управљања системом образовања одраслих - Стратешки документи који се директно односе на образовање одраслих.
- Стратешки документи који се индиректно односе на образовање одраслих.
- Закон о образовању одраслих као механизам/инструмент управљања системом образовања одраслих.
11. недеља предавање - Организовање и организација у образовању одраслих - Организовање као фаза управљања системом образовања одраслих.
- Организација окружења за учење и образовање одраслих.
12. недеља предавање - Систем организационих облика образовања одраслих I - Типологије и класификације.
- Карактеристике организационих облика (школа, курс, семинар, саветовање,
конференција, конгрес, симпозијум, радионица, тимбилдинг…).
- Облици дифузије културе у систему организационих облика образовања одраслих.
13. недеља предавање - Систем организационих облика образовања одраслих II - Прилагођеност организационих облика циљевима образовања и циљним групама.
- Прилагођеност организационих облика ресурсима који су на располагању.
14. недеља предавање - Стручна посета с циљем сагледавања организације образовања одраслих 15. недеља предавање - Рефлексије нових технологија и образовних ресурса на организацију образовања
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Алибабић, Ш., (2002), Теорија организације образовања одраслих, ИПА Филозофског факултета, Београд Алибабић, Ш., (2007), Менаџмент променама у образовању, Зборник: Европске димензије реформе системе образовања и васпитања, Универзитет у Новом Саду, Нови Сад Алибабић, Ш., Миљковић, Ј., Овесни, К. (2012): Образовање одраслих у регионалним образовним политикама, у: Вујисић-Живковић, Н., Митровић, М., Овесни. К. (ур.), Посебна питања квалитета у образовању (стр. 9-24). Београд: ИПА Алибабић, Ш., Шегрт, Б., (2010), Образовна „понуда и потражња“ у (под)систему усавршавања наставника, Педагогија, бр. 2, Београд, стр.280-294 Богдановић, С., (2004), Организациони дискурс образовања, Образовање одраслих бр.1, БКЦ и ИИЗ/ДВВ, Сарајево. Група аутора (2009), Међународне организације о образовању одраслих, Агенција за образовање одраслих, Загреб. Миљковић, Ј., (2005), Носиоци идеје о доживотном учењу у Европи – документи, иницијативе, програми, Образовање одраслих бр.3, БКЦ и ИИЗ/ДВВ, Сарајево Пастуовић, Н., (1999), Едукологија, Знамен, Загреб Радо, П. (2002), Транзиција у образовању, ПЗ, Бихаћ Савићевић, Д., (2000), Пут ка друштву учења, Београд |