Силабуси
Курс: Когнитивни развој (мастер) (мастер) У оквиру предмета: Когнитивни развој (мастер) Предавачи др Александер Бауцал, редовни професор др Ксенија Крстић, ванредни професор др Драган Јанковић, доцент изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Кључна отворена питања когнитивног развоја, Развој мозга и когнитивни развој, Еволуциона психологија и когнитивни развој, Пијажеов конструктивистички приступ, Неопијажетанске теорије когнитивног развоја, Когнитивно-информациони приступ (Развојна когнитивна обрада информација - Information processing approach), Конекционизам и когнитивни развој, Приступ динамичких система, Социо-културни приступ Виготског, Неовиготскијански приступи когнитивном развоју, Дискурс психологија и когнитивни развој, Социјална интеракција и социо-културно окружење као фактори когнитивног развоја, Психометријски приступ когнитивном развоју Циљ изучавања курса: Разумети кључна отворена питања когнитивног развоја, разумети основне претпоставке савремених приступа и теорија у истраживању когнитивног развоја, формирати и разумети кључне појмове савремених приступа и теорија App.preduslovi_za_polaganje: nema Облици наставе:
Предавања: 2 часа недељно (Укупно 26 сати)
Вежбе: 2 часа недељно (Укупно 26 сати)
Семинарски рад: 20 сати
Рецензирање радова: 8 сати
Излагање и д План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање: Кључна отворена питања когнитивног развоја
- Отворена питања у вези са когнитивном развоју
- Која су отворена питања?
- Који одговори се нуде на кључна отворена питања когнитивног развоја
1. недеља вежбе - Кључна отворена питања когнитивног развоја (групна дискусија)
Групна дискусија о кључним отвореним питањима у области истраживања когнитивног развоја 2. недеља предавање - Развој мозга и когнитивни развој
- Кључне промене у развоју мозга (структуралне и функционалне промене)
- МRI и fMRI као методе истраживања развоја мозга
- Како развојне промене на нивоу мозга утичу на развојне промене на когнитивном плану
- Кључна истраживања о односу развоја мозга и когнитивног развоја
2. недеља вежбе - Избор теме за семинарски рад и избор релевантне литературе
(групна дискусија и демонстрација)
- Упознавање са неким актуелним теоријским и истраживачким проблемима у области когнитивног развоја
- Упознавање са електронским базама чланака из области когнитивног развоја и раду са њима
- Демонстрација претраживања електронских база чланака из области когнитивног развоја
- Дискусија о могућим темама за семинарски рад, инструкције за израду рада и рокови
3. недеља предавање - Конструктивистички приступ когнитивном развоју: Пијажеова теорија
- Основне претпоставке
- Основни појмови
- Основне карактеристике стадијума когнитивног развоја
3. недеља вежбе - Испитивање деце (теренско истраживање)
Студенти су обавезни да обаве испитивање једног детета (узраст 5-6 или 8-9 година) користећи »Дечија слика света« и батерију за испитивање конкретно-операционалног мишљења и да напишу извештај о испитивању у складу са задатом формом 4. недеља предавање - Конструктивистички приступ когнитивном развоју: Пијажеова теорија
- Основна истраживачка питања и кључна истраживања (са анализом метода коришћених у овим истраживањима)
- Најважније критике Пијажеове теорије
- Јаке и слабе стране Пијажеове теорије
4. недеља вежбе - Израда семинарског рада (менторски рад)
- Студенти су обавезни да на састанак са ментором дођу са предлогом теме за семинарски рад и предлогом чланака који ће се користити за писање семинарског рада
- Заједно са ментором се утврђује тема и избор чланака
- Заједно са ментором се утврђује структура семинарског рада 5. недеља предавање - Конструктивистички приступ когнитивном развоју: Неопијажетанске теорије
- Које су претпоставке Пијажеове теорије задржане у оквиру неопијажетанских теорија
- Преглед најутицајнијих неопијажетанских теорија
- Типична истраживања у оквиру неопијажетанских теорија
- Типичне методе које се примењују у оквиру неопијажетанских теорија
- Јаке и слабе стране неопијажетанских теорија
5. недеља вежбе - Израда семинарског рада (менторски рад)
- Студенти су обавезни да на састанак са ментором дођу са предлогом теме за семинарски рад и предлогом чланака који ће се користити за писање семинарског рада
- Заједно са ментором се утврђује тема и избор чланака
- Заједно са ментором се утврђује структура семинарског рада
6. недеља предавање - Когнитивно-информациони приступ (Information processing approach)
- Основне претпоставке когнитивно-информационог приступа
- Основни појмови
- Типична питања која се истражују у оквиру когнитивно-информационог приступа
- Типична истраживања у оквиру когнитивно-информационог приступа
- Типична методе које се примењују у оквиру когнитивно-информационог приступа
- Јаке и слабе стране когнитивно-информационог приступа
6. недеља вежбе - Израда семинарског рада (менторски рад)
- Студенти су обавезни да на састанак са ментором дођу са предлогом теме за семинарски рад и предлогом чланака који ће се користити за писање семинарског рада
- Заједно са ментором се утврђује тема и избор чланака
- Заједно са ментором се утврђује структура семинарског рада
7. недеља предавање - Социо-културни приступ когнитивном развоју: Теоријски оквир Виготског
- Основне претпоставке концепције Виготског
- Основни појмови
7. недеља вежбе - Испитивање деце (теренско истраживање) Студенти су обавезни да обаве испитивање једног детета (узраста 9-10 или 14-15 година) користећи методу двојне стимулације и да напишу извештај о испитивању у складу са задатом формом 8. недеља предавање - Социо-културни приступ когнитивном развоју: Теоријски оквир Виготског
- Типична питања о когнитивном развоју којима се бави теорија Виготског
- Преглед критика упућених теорији Виготског
- Јаке и слабе стране теорије Виготског
8. недеља вежбе - Израда нацрта истраживања – избор проблема и методологије (менторски рад) - Студенти су обавезни да на састанак са ментором дођу са предлогом истраживачких питања која би предмет истраживања за које се развија нацрт заједно са образложењем
- Заједно са ментором се утврђују истраживачка питања
- Заједно са ментором се утврђује елементи нацрта које студент треба да развије
9. недеља предавање - Социо-културни приступ когнитивном развоју: неовиготскијанске теорије
- Које су претпоставке теорије Виготског задржане у оквиру неопијажетанских теорија
- Преглед најутицајнијих неовиготскијанских теорија
- Типична истраживања у оквиру неовиготскијанских теорија
- Типичне методе које се примењују у оквиру неовиготскијанских теорија
- Јаке и слабе стране неовиготскијанских теорија
9. недеља вежбе - Израда нацрта истраживања – избор проблема и методологије (менторски рад) - Студенти су обавезни да на састанак са ментором дођу са предлогом истраживачких питања која би предмет истраживања за које се развија нацрт заједно са образложењем
- Заједно са ментором се утврђују истраживачка питања
- Заједно са ментором се утврђује елементи нацрта које студент треба да развије
10. недеља предавање - Социјална интеракција и социо-културно окружење као фактори когнитивног развоја
- Основна истраживачка питања
- Истраживања повезаности између социо-демографских карактеристика и когнитивног развоја
- Утицај асиметричне и симетричне face to face интеракције на когнитивни развој
- Утицај институционалног оквира на когнитивни развој
- Утицај социо-културног окружења на когнитивни развој (крос-културална истраживања)
- Отворена питања и дилеме у вези са утицајем социо-културног окружења и когнитивног развоја
10. недеља вежбе - Семинарски радови студената: Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Power point презентација обавезна) у оквиру 15 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника (5 минута) 11. недеља предавање - Психометријски приступ когнитивном развоју
- Основне претпоставке и основни појмови
- Компаративна анализа психометријског приступа са другим приступима
- Принципи конструкције инструмената за мерење интелигенције у развоју и принципи мерења
- Основна сазнања о развоју интелектуалних способности
- Утицај наслеђа и средине
- Јаке и слабе стране психометријског приступа
11. недеља вежбе - Семинарски радови студената: Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Power point презентација обавезна) у оквиру 15 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника (5 минута) 12. недеља предавање - Преглед нових приступа, истраживања и значајних отворених питања
- Конекционистички приступ
- Приступ динамичких система
12. недеља вежбе - Семинарски радови студената: Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Power point презентација обавезна) у оквиру 15 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника (5 минута) 13. недеља предавање - Преглед нових приступа, истраживања и значајних отворених питања
- Еволуциона психологија и когнитивни развој
- Дискурс психологија и когнитивни развој
13. недеља вежбе - Семинарски радови студената: Излагање и дискусија Студенти излажу своје семинарске радове (Power point презентација обавезна) у оквиру 15 минута, а затим одговарају на питања колега и наставника (5 минута) 14. недеља - - Припрема за испит Припрема за испит (консултације са наставником) 15. недеља - - Испит Студенти полажу испит
Литература и извори података: Општа обавезна Литература - 5 изворних чланака из научних часописа изабраних од стране студента у зависности од избора теме за семинарски рад и излагање и дискусију
2 књиге или 10 чланака по избору студената (у договору са наставником) који добро репрезентују два приступа когнитивног развоја које студент треба да припреми за усмени испит Baucal, A. (2013). Two instead of one ZPD: Individual and joint construction in the ZPD. In S. Phillipson, K. Ku, & S. Phillipson (Eds.), Constructing educational achievement: A sociocultural perspect Baucal, A., & Buđevac, N. (2012). Discussion on social interaction from two perspectives: explanatory vs. Analytic view. In: Baucal, A. & Radišić, J. (Eds.), Patchwork. Learning Diversities Baucal, A., Arcidiacono, F. & Budjevac, N. (2011) (Eds.). Studying interaction in different contexts: A qualitative view. Institute of Psychology, Belgrade Baucal, A., Arcidiacono, F.,& Budjevac, N. (2013). “Is there an equal (amount of) juice?” Exploring the repeated question effect in conservation through conversation. European Journal of Psychology of Goswami, U. (Ed.) (2004). Blackwell Handbook of Childhood Cognitive Development. London: Blackwell. |