Силабуси
Курс: Психологија уметности (мастер) У оквиру предмета: Психологија уметности Предавачи др Слободан Марковић, редовни професор изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: а. Фактори естетске преференције и аспекти доживљаја лепог. б. Естетска комуникација (перцептивна, семантичка и емоционална обрада уметничких дела). ц. Естетски доживљај и психолошка функција уметности. Циљ изучавања курса: 1. Стицање знања о психолошким, биолошким, неуралним и културним аспектима естетских феномена. 2. Упознавања са теоријским приступима естетским феноменима. 3. Овладавање специфичним методама испитивања естетских феномена. App.preduslovi_za_polaganje: Нема посебних предуслова. Корисна су знања из Физиологије нервног система, Психологије опажања, Когнитивне психологије, Мотивације и емоција, Психологије индивидуалних разлика, Методологије психолошких истраживања и статистике. Облици наставе:
а. Предавања: (2 сата недељно). Укупно 26 сати у семестру. б. Вежбе: (2 сата недељно). Укупно 26 сати у семестру. nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: а. Истраживачки рад: 50 % оцене б. Писмени део испита: 50 % оцене План курса: 1. недеља предавање - Увод у курс Упознавање са обавезама и структуром курса 1. недеља вежбе - Упознавање са обавезама и договор о раду 2. недеља предавање - Златни пресек Експериментална естетика (Фехнер): златни пресек. 2. недеља вежбе - Мерење префернције златног пресека 3. недеља предавање - Естетски канони Естетска атрактивност лица и тела. Преференција просека, стилизација и наднормални стимулуси. 3. недеља вежбе - Метода репродукције: подешавање идеалних пропорција 4. недеља предавање - Гешталтистичка теорија естетске перцепције Композиција, равнотежа, динамика, тежина. Арнхајмова теорија. 4. недеља вежбе - Феноменолошка анализа уметничких слика 5. недеља предавање - Објективна својства естетске преференције Комплексност, регуларност, боја, облина. Огњеновићев модел естетске преференције. 5. недеља вежбе - Квантификација естетске информације 6. недеља предавање - Фактори естетске преференције Стимулусна својства, побуђеност (Берлајн), когнитивна процена, биолошка функција, искуство. 6. недеља вежбе - Демострације налаза студија неуроосликавања 7. недеља предавање - Значење уметничких дела Проблем односа тема – стил. Иконичка симболика. Конотативно значење, метафора. Дебата: Арнхајм – Гомбрих. Улога знања и експертизе. 7. недеља вежбе - Семантички диференцијал 8. недеља предавање - Естетски доживљај Изузетно стање свести. Аспекти естетског доживљаја. Однос: естетски доживљај – доживљај уметности. 8. недеља вежбе - Студентске презентације и групна дискусија. 9. недеља предавање - Естетске емоције Примарне и секундарне естетске емоције. Ментална задовољства. 9. недеља вежбе - Студентске презентације и групна дискусија. 10. недеља предавање - Психолошка функција уметности Психодинамски, социокултурни и биолошки приступ. Теорија динамичких компетенци. 10. недеља вежбе - Студентске презентације и групна дискусија. 11. недеља предавање - Савремени модели естетског суђења Ледеров кибернетски модел, Модел флуентности процесирања, Палмеров еколошки модел, Мартиндејлов модел прототипичности, Рамачандранов психобиолошки модел. 11. недеља вежбе - Студентске презентације и групна дискусија. 12. недеља предавање - Неуроестетика Савремене студије неуроосликавања при обављању естетких задатака. 12. недеља вежбе - Студентске презентације и групна дискусија. 13. недеља предавање - Рекапитулација градива 13. недеља вежбе - Групни разговор и консултације
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Предраг Огњеновић (1997). Психологија уметности. Београд: Институт за психологију. Општа допунска Литература Слободан Марковић (2007). Опажање добре форме. Београд: Филозофски факултет, Универзитет у Београду. |