Силабуси
Курс: Језик и индивидуалне разлике (мастер) У оквиру предмета: Језик и индивидуалне разлике Предавачи др Дејан Лаловић, редовни професор изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: а) Психометријски приступ истраживању способности у домену језика. б) Експериментални приступ истраживању индивидуалних разлика у домену језика. в) Улога меморије и процеса памћења у испољавању индивидуалних разлика у домену језика. г) Старосне и полне разлике у памћењу и способностима у домену језика. д) Примена неурофизиолошких метода и техника и метода и техника неуроосликавања у истраживањима индивидуалних разлика у домену језика. ђ) Примене мера способности домену језика у такозваним примењеним областима психологије. Циљ изучавања курса: Пружање информацију о садржају и процени когнитивних потенцијала на којима почива коришћење језиком и начинима процене способности у домену језика. App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса нису потребни додатни формални предуслови, поред оних који су предвиђени Статутом Филозофског факултета у Београду. Облици наставе:
Предавања: 3 часа недељно.
Индивидуалне консултације. 3 часa укупно.
План курса: 1. недеља предавање - 1. Факторско корелациона истраживања способности у домену језика 1.1 Положај и место језичких у факторским теоријама и моделима интелектуалних способности
1.2 Језичке способности у склопу Gf – Gc теорије и Теорије о три стратума интелигенције (језичке способности и фактори вишег реда)
1.3 Домаћа истраживања језичких способности
2. недеља предавање - 2. Однос језичких са осталим интелектуалним способностима 2.1 Језичке и способности у области памћења и учења
2.2 Језичке и способности резоновања
2.3 Језичке способности и фактори знања и постигнућа
3. недеља предавање - 3. Приступ којим се наглашава улога елементарних вербалних процеса. 3.1 Однос језичких способности и елементарних вербалних процеса гледишта водећих истраживача.
3.2 Језичка способност и процеси когнитивне обраде сублексичких елемената језика
3.3 Језичка способност и процеси когнитивне обраде лексичких елемената језика
3.4 Језичка способност и процеси когнитивн обраде реченица и дискурса.
4. недеља предавање - 4. Приступ којим се наглашава улога свесних стратегија и знања. 4.1 Истраживања индивидуалних стратегија коришћења интерног, односно екстерног језичког контекста.
4.2 Истраживања ефеката индивидуалних разлика у лексичком и схематизованом знању на језичке способности.
5. недеља предавање - 5. Индивидуалне разлике у радној меморији и језичим способностима 5.1 Ефикасност радне меморије и вербална способност – класичне и новије мере
5.2 Улога знања; интеракција знања и радне меморије у испољавању вербалне способности
3.4 Новије концепције о односу индивидуалних разлика у памћењу и вербалној способности
6. недеља предавање - 6. Новије концепције односа индивидуалних разлика у памћењу и језичким спос. 6.1 Концепција Дугорочне радне меморије Ериксона и Кинча (1995) преглед и критике
6.2 Има ли више врста радне меморије, или је она јединствена и независна од садржаја?
7. недеља предавање - 7. Старење, памћење и способности у домену језика. 8. недеља предавање - 8. Разлике међу половима у погледу способности у домену језика. 9. недеља предавање - 9. Резултати примене електрофизиолошких метода и техника. 9.1 Основне чињенице о основним неурофизиолошким методама
9.2 Електрофизиолошке студије индивидуалних разлика у језичким способностима (мерење електричних евоцираних потенцијала ERP, мерење магнетних евоцираних потенцијала ERF).
10. недеља предавање - 10. Резултати примене хемодинамичких метода и техника. 10.1 Хемодинамичке студије индивидуалних разлика у језичким способностима (позитронска томографија PET, функционална магнетна резонанца fMRI) 11. недеља предавање - 11. Области примене мера језичких способности 11.1 Мере језичких способности у селекцији за школовање
11.2 Мере језичких способности као један од диференцијалних индикатора у неуропсихологији
11.3 Језичка способност као предиктор успешности у учењу и обуци.
12. недеља предавање - СТАНДАРДИ И ТЕХНИКЕ ПИСАЊА ПРЕГЛЕДНИХ РАДОВА: УПУТСТВА СА ПРИМЕРИМА 13. недеља предавање - ЗАВРШНЕ ИНДИВИДУАЛНЕ КОНСУЛТАЦИЈЕ
Литература и извори података: Општа обавезна Литература C. M. Brown and P. Hagoort (1999): The Neurocognition of Language. Oxford University Press. (одабрани делови) D. Halpern (2000): Sex Differences in Cognitive Abilities. Lawrence Erlbaum Associates. (одабрани делови) D. J. Herrman (2005): Applied Cognitive Psychology: A Textbook. LEA (одабрани делови) J. B. Carroll (1993): Human Cognitive Abilities: A Survey of Factor-Analytic Studies. Cambridge University Press. (одабрани делови) L.L. Light and D. M. Burke (1993): Language, Memory, and Aging. Cambridge University Press. (одабрани делови) R. Cabeza and Alan Kingstone (2006): Handbook of Functional Neuroimaging of Cognition. The MIT Press. (одабрани делови) Дејан Лаловић (2008): "Језик и индивидуалне разлике", Завод за уџбенике и наставна средства, Београд. |