Силабуси
Курс: Развојна психологија (осн.) У оквиру предмета: Развојна психологија Предавачи др Александер Бауцал, редовни професор др Ксенија Крстић, ванредни професор др Драган Јанковић, доцент др Ивана Степановић Илић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Генетске основе развоја; Конструктивистички (пијажетански) приступ; Ко-конструктивистички (виготскијански) приступ; Психометријски приступ; Наследје и средина; Учење и развој; Рани развој говора и семантички развој; Говор и мишљење, Развој моралног мишљења; Социо-афективни развој; Социјализација; Утицај културе на развој Циљ изучавања курса: Стећи основна знања о развоју у оквиру појединих домена, разумети основне претпоставке важних теоријско-методолошких приступа, као и разумевање важних тема у оквиру развоје психологије (нпр. наслеђе и средина, говор и мишљење, учење и развој итд.) App.preduslovi_za_polaganje: Увод у развојну психологију Облици наставе:
Предавања
Вежбе
Групна дискусија
Рад у малим групама
Испитивање деце (интервју, тестирање)
План курса: 1. недеља предавање - Пијажеова теорија Основне претпоставке Пијажеове теорије (теорија стадијума, билогистичка, конструктивистичка, универзалистичка, активистичка итд.), основни појмови теорије (когнитивна структура, акционе схеме итд.), Развојне промене током сензомоторног стадијума 1. недеља вежбе - Пијажеова теорија: Основни појмови; сензомоторни период Основне претпоставке Пијажеове теорије (теорија стадијума, билогистичка, конструктивистичка, универзалистичка, активистичка итд.), основни појмови теорије (когнитивна структура, акционе схеме итд.), Развојне промене током сензомоторног стадијума 2. недеља предавање - Пијажеова теорија: преоперациони период, конкретне и формалне операције Прелазак са сензомоторног на симболичке форме интелигенције, основне карактеристике мишљења деце на преоперационалном стадијуму, основне карактеристике мишљења деце на конкретно-операционалном стадијуму, основне карактеристике мишљења деце на формално-операционалном стадијуму
2. недеља вежбе - Теренско испитивање Студенти обављају теренско испитивање деце 3. недеља предавање - Теорија Виготског Основне претпоставке теорије Виготског (значај социо-културног контекста за развој појединца, однос између биолошког и културолошког развоја, ниже и више менталне функције итд.), општи генетички закон, основни појмови итд. 3. недеља вежбе - Теренско испитивање Студенти реализују теренско испитивање 4. недеља предавање - Језички развој – рани развој говора Језички развој – рани развој говора (појава првих пресемиотичких речи, појава првих правих речи, холофразе, појава првих двочланих конструкција, појава граматике итд.) 4. недеља вежбе - Теорија Виготског: Експериментално испитивање развоја појмова Дискусија о налазима које су студенти добили применом експерименталног испитивања развоја појмова
5. недеља предавање - Језички развој – Семантички развој Развој значења речи, Теорија Виготског и развој значења речи, теорија Еве Кларк о развоју значења речи 5. недеља вежбе - Терија Виготског: Спонтани и научни појмови Дискусија о спонтаним и научним појмовима (дефиниција спонтаних и научних појмова, примери спонтаних и научних појмова, развојни односи између спонтаних и научних појмова) 6. недеља предавање - Афективно везивање Примарна социјализација као претпоставка афективног везивања, фазе формирања афективне везаности, типови афективног везивања и њихове карактеристике, да ли су образци афективне везаности трајни током целог живота? 6. недеља вежбе - Симболичка функција: дискусија Дефиниција симболичке функције, значај социјалне интеракције за формирање симболичке функције, значај развоја сензо-моторне интелигенције за формирање симболичке функције, прве манифестације симболичке функције итд. 7. недеља предавање - Социјализација Различите дефиниције социјализације, однос између појма социјализације и појма развој (примери феномена који спадају у социјализацију, а нису развојни феномени и обрнуто), преглед теорија које говоре о агенсима и механизмима социјализације итд. 7. недеља вежбе - Говор и мишљење – егоцентрични говор Дефиниција егоцентричног говора, Теорија Пијажеа и егоцентрични говор (природа, структура, функција и развој), Схватање Виготског о егоцентричном говору (природа, структура, функција и развој), преглед емпиријских истраживања о егоцентричном говору 8. недеља предавање - Развој моралног мишљења Развој моралног мишљења 8. недеља вежбе - Говор и мишљење – когнитивистичка теза Когнитивистичка теза о развојним односима између мишљења и говора (тврђа и блажа верзија), истраживања која иду у прилог когнитивстичке тезе, истраживања која не могу да се уклопе у когнитивистичку тезу 9. недеља предавање - Култура и развој Шта је култура? Како култура утиче на различите аспекте развоја? Да ли култура може да делује формативно на развој? Однос између билошког развоја и културе? 9. недеља вежбе - Учење и развој: дискусија Схватање Пијажеа о односу између учења и развоја (како Пијаже схвата учење, а како схвата развој), Схватање Виготсог о односу између учења и развоја (шта Виготски подразумева под учењем и развојем), Емпиријска истраживања која се тичу односа између учења и развоја 10. недеља предавање - Генетске основе развоја Генетске основе развоја 10. недеља вежбе - Психометријски приступ, детерминанте развоја интелигенције: дискусија Основне карактеристике психомтеирјског приступа, први облици интелигентног понашања, развојне промене у интелектуалним способностима (диференцијација интелектуалних способности), достизање платоа у развоју интелектуалних способности, опадање интелетуалних способности у старењу, принципи мерења интелегенције у развоју, наслеђе и средина као детерминантне развоја
11. недеља предавање - Специфична питања развојне психологије Дискусија о специфичним отвореним питањима из савремене развојне психологије 11. недеља вежбе - Самостални радови студената Самостални радови студената 12. недеља предавање - Специфична питања развојне психологије Дискусија о специфичним отвореним питањима из савремене развојне психологије 12. недеља вежбе - Самостални радови студената Самостални радови студената 13. недеља предавање - Интеграција знања из развојне психологије, примери из праксе. Интеграција знања из развојне психологије, примери из праксе. 13. недеља вежбе - Самостални радови студената, разговор о развојно-психолошким истраживањима Самостални радови студената, интеграција знања, разговор о развојно-психолошким истраживањима, примери из праксе. 14. недеља - - Припрема за испит Студенти се припремају за испит 15. недеља - - Испит Студенти полажу испит
Литература и извори података: Општа обавезна Литература •Cole, M. & Cole, S. (1993): Развој детета; Sciefintic American Books, New York, одабрана поглавља •Виготски, Л.С. (1977): Мишљење и говор; Нолит, Београд •Група аутора (1983): Когнитивни развој детета (Зборник 3); Савез друштва психолога Србије, Београд •Доналдсон, М. (1998): Ум детета; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд •Зазо,Р. (19 ) Порекло човекове осећајности; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд; текстови: Р.Зазо, Џ.Болби, Х.Харлов •Ивић, И и сар. (1976) Развој и мерење интелигенције, том И; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд •Ивић, И. (1977): Дечије мишљење; Издавачко предузеће Рад, Београд •Ивић, И. (1987); Човек као animal symbolicum; Нолит, Београд; Ивић,И. и Хавелка,Н. (Урд.) Процес социјализације код деце; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд; чланци: Р.Нилсен, А.Бандура, •Ивић, И., Игњатовић-Савић, Н. и Росандић, Р.: Приручник за вежбе из Развојне психологије •Игњатовић-Савић, Н. (1985) (Ур.) Развој говора код детета; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд •Пијаже, Ж. & Инхелдер, Б. (1978): Интелектуални развој детета; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд •Пијаже, Ж. & Инхелдер, Б. (1990): Психологија детета; Издавачка књижница Зорана Стојановића, Срем. Карловци •Туцић, Н. и Матић, Г. (2002) О генима и људима; Центар за примењену психологију, Београд |