Силабуси

Курс: Руски језик 2
У оквиру предмета: Руски језик 2
Предавачи

др Мирјана Адамовић, доцент

обавезни курс
Број бодова: 8.00
Садржај курса: Садржај наставе страног језика одређен je постављеним циљевима, а повезан je са општим и ужестручним темама у оквиру научних области које се изучавају на Филозофском факултету. У настави Страног језика 2 обрађују се ужестручне теме кроз рад на текстовима, који омогућава студентима да овладају стручном терминологојим, као и да стекну увид у различите језичке регистре и стилове. Критеријуми за избор текстова су аутентичност и поузданост извора, а кад је то могуће и актуелност. При избору тема и врста текстова води се рачуна о чињеници да су групе студената које уче страни језик дисциплинарно хетерогене и да њих чине студенти различитих одељења Филозофског факултета.
Циљ изучавања курса: Основни циљ наставе из курса Страни језик 2 на Филозофском факултету је овладавање стручним страним језиком у областима које се изучавају на Факултету. Овај циљ подразумева овладавање структуром језика, као и стилским одликама општенаучног и језика ужих научних области, и то развијањем следећих вештина: - читањa и разумевањa стручне литературе; - писменoг и усменoг изражавања; - превођења стручне литературе; У процесу остваривања наведених циљева студенти се оспособљавају за коришћење речника, терминолошких лексикона и енциклопедија. Студенти по окончању наставе из овог курса и положеног испита треба да буду у стању да се у различитим стручним и професионалним ситуацијама изразе садржински диференцирано и примерено датој комуникативној ситуацији. Методичко знање које студенти стекну током учења страног језика на Филозофском факултету треба да их оспособи за даље самостално изучавање страног језика.
App.preduslovi_za_polaganje: Предуслов за похађање курса Страни језик 2 је одслушани курс Страни језик 1.
Облици наставе: Настава страних језика остварује се предавањима, вежбама, групним и индивидуалним консултацијама, и одржава се недељно.
Обавезе студената: Студент је обавезан да редовно похађа наставу и активно у њој учествује, припрема се за предавања и вежбе, ради домаће радове и презентације, испуњава предиспитне обавезе и положи испит.
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Начин оцењивања рада и резултата Рад и резултати рада студената оцењују се у току наставе и на испитима. Коначна оцена се формира на основу броја поена које је студент остварио на основу предиспитних обавеза и резултата писменог и усменог испита. Предиспитне обавезе учествују са 30 поена (усмено изражавање 10 поена, састављање резимеа 10 поена, превод текста 10 поена) Писмени испит носи 30 поена, усмени 40.
План курса:
1. недеља
предавање - 1. Информативно читање текста
1. Информативно читање текста Информативно (брзо) читање текста, тражење одређене (задате) информације у тексту. Уочавање основних и потпорних информација текста. Формулација основне информације текста.
2. недеља
предавање - Анализа реченице: одређивање информативног центра реченице.
2. Анализа реченице: одређивање информативног центра реченице. Информативно читање текста. Уочавање основних и потпорних информација текста. Анализа реченице: одређивање информативног центра реченице.
3. недеља
предавање - 3. Организација и композиција наративног функционално-семантичког типа текста.
3. Организација и композиција наративног функционално-семантичког типа текста. Организација и композиција наративног текста. Праћење хронологије излагања етимологије, настанка и развоја одређене појаве. Структура пасуса и текста у целини. Уочавање логичких веза међу смисаоним деловима текста и текста у целини.
4. недеља
предавање - Организација и композиција дескриптивног функционално-семантичког типа текста
4. Организација и композиција дескриптивног функционално-семантичког типа текста. Организација и композиција дескриптивног функционално-семантичког типа текста. Опис квалитативних, квантитативних, структурних и функционалних особина објекта дескрипције. Карактеристике дескриптивних текстова: релативно слободан редослед смењивања делова текста, један временски план, атрибутивне конструкције за изражавање поређења, аналогије, супротности, истоветности, разлика и сл.
5. недеља
предавање - Организација и композиција аргументативног функционално-семантичког типа текста.
5. Организација и композиција аргументативног функционално-семантичког типа текста. Организација и композиција аргументативног функционално-семантичког типа текста. Уочавање логичких операција на којима се темељи аргументативни тип текста: доказивање, расуђивање, разјашњење. Уочавање структуре овог типа текста подразумева: издвајање прецизне формулације основне поставке, аргументације и логичког закључка.
6. недеља
предавање - 6. Текстуални конектори
6. Текстуални конектори Лексичка, граматичка и семантичка средства повезивања и организације реченица, делова текста и целог текста. Ред речи, конгруенција, анафора, катафора, елипса, везници и везничке речи, заменице, бројевни прилози, тема/рема.
7. недеља
предавање - 7. Дефиниција. Карактеристике дефиниција. Начини дефинисања појмова.
7. Дефиниција. Карактеристике дефиниција. Начини дефинисања појмова. Студиозно читање текста. Дефиниција. Карактеристике дефиниција. Начини дефинисања појмова.
8. недеља
предавање - 8. Најпродуктивнији типови творбе речи у научном стилу
8. Најпродуктивнији типови творбе речи у научном стилу Најпродуктивнији типови творбе речи у научном стилу: суфиксација, префиксација, постфиксација, супстантивизација придева и партиципа. Скраћенице и абревијатуре у стручној литератури.
9. недеља
предавање - 9. Беспреводно читање текста. Наслућивање и предвиђање значења речи
9. Беспреводно читање текста. Наслућивање и предвиђање значења речи Беспреводно читање текста; наслућивање и предвиђање значења речи, синтагме, реченице. Значење најпродуктивнијих у научном стилу творбених средстава: суфикса код именица и придева, префикса код глагола и придева; постфикса –ся код глагола, -то, -либо, -нибудь код неодређених заменица; префиксоида: еже-, полу-, взаимо-, сверх-; суфиксоида: -вед, -ведение, -вер, -вод, -воз, -дел, -образный, -творный и других.
10. недеља
предавање - 10. Превођење стручног текста
10. Превођење стручног текста Превођење стручног текста: основни принципи превођења. Целовит приступ семантици и језичкој структури текста, важност екстралингвистичких фактора и комуникативне ситуације. Потенцијално и контекстуално значење речи. Рад са речником: компоненте речничког чланка.
11. недеља
предавање - 11. Граматички проблеми превођења
11. Граматички проблеми превођења Превођење партиципских конструкција. Пасивне конструкције у научном тексту и њихово превођење на српски језик. Превођење реченица са значењем потпуног или делимичног одрицања. Рад са речником: компоненте речничког чланка.
12. недеља
предавање - 12. Основни извори грешака у превођењу
12. Основни извори грешака у превођењу Основни извори грешака у превођењу. Критеријуми вредности превода: верност оргиналу и језичким нормама матерњег језика. Карактеристике усменог и писменог превођења. Рад са речником: компоненте речничког чланка.
13. недеља
предавање - Систематизација
Писмена вежба: превод текста
14. недеља
предавање - Систематизација: анализа грешака у превођењу
Анализа грешака различитог типа које се јављају приликом превођења научног и стручног текста.
15. недеља
предавање - 1. Механизми трансформације писаног стручног и научног текста у усмени исказ.
1. Механизми трансформације писаног стручног и научног текста у усмени исказ. Специфичности организације усменог исказа и разлике у односу на писани научни текст. Механизми трансформације писаног стручног и научног текста у усмени исказ.
16. недеља
предавање - 2. Механизми трансформације писаног стручног и научног текста у усмени исказ.
2. Механизми трансформације писаног стручног и научног текста у усмени исказ. Специфичности организације усменог исказа и разлике у односу на писани научни текст. Механизми трансформације писаног стручног и научног текста у усмени исказ. Цитат и парафраза. Термини и терминолошке синтагме. Хијерархија термина у терминолошком систему појединих наука.
17. недеља
предавање - 3. Интерпретација наративног текста
3. Интерпретација наративног текста Детаљно и сажето излагање садржаја текста, постављање питања,одговори на питања, издвајање основне информације, исказивање личног става према информацији. Карактеристике дијалога и монолога.
18. недеља
предавање - 4. Интерпретација дескриптивног текста
4. Интерпретација дескриптивног текста Детаљно и сажето излагање садржаја текста, постављање питања,одговори на питања, издвајање основне информације, исказивање личног става према информацији.
19. недеља
предавање - 5. Интерпретација аргументативног текста
5. Интерпретација аргументативног текста Детаљно и сажето излагање садржаја текста, постављање питања,одговори на питања, издвајање основне информације, исказивање личног става према информацији.
20. недеља
предавање - 6. Састављање плана текста. Различите врсте плана текста
6. Састављање плана текста. Различите врсте плана текста Састављање плана излагања садржаја прочитаног текста. Излагање текста према плану по тезама. Идентификација структуре текста: увод, разрада, закључак, оцена. Дискусија.
21. недеља
предавање - 7. Прегруписање информација из прочитаног текста.
7. Прегруписање информација из прочитаног текста. Прегруписање информација текста, преформулација, алтернативни начин исказивања одређеног значења.
22. недеља
предавање - Систематизација
Усмена презентација и интерпретација прочитаног текста.
23. недеља
предавање - Резиме: лингвистичке и информативне карактеристике резимеа
9. Резиме: лингвистичке и информативне карактеристике резимеа. Резиме: лингвистичке и информативне карактеристике резимеа. Састављање резимеа прочитаног текста. Писање резимеа. Анализа.
24. недеља
предавање - 12. Приказ прочитане књиге или чланка
12. Приказ прочитане књиге или чланка Студент приказује књигу или чланак који је одабрао за практични део испита.
25. недеља
предавање - 11. Структурне и језичке карактеристике приказа књиге или чланка.
11. Структурне и језичке карактеристике приказа књиге или чланка. Приказ књиге: структурне и језичке карактеристике приказа књиге или чланка. Језички клишеи и фразе потребне за састављање приказа.
26. недеља
предавање - Усмена излагања студената
Интерпретација прочитаног текста, дискусија
27. недеља
предавање - 10. Концепт: структурне и језичке карактеристике концепта.
10. Концепт: структурне и језичке карактеристике концепта. Структурне и језичке карактеристике концепта. Састављање концепта. Вођење бележака: тема, основна информација, потпорне информације.
28. недеља
предавање - 8. Резиме: лингвистичке и информативне карактеристике резимеа.
8. Резиме: лингвистичке и информативне карактеристике резимеа. Резиме: лингвистичке и информативне карактеристике резимеа. Састављање резимеа прочитаног текста.
29. недеља
предавање - Писање резимеа
Усмено и писмено састављање резимеа.
30. недеља
предавање - Систематизација
Систематизација
30. недеља
предавање - Систематизација
Систематизација
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Обавезна: Д.Дамљановић: Русский яѕык для студентов второго курса. Белград. 2005. (скрипта) П.Пипер, М.Стојнић, Руски језик, Београд, 2002. Д.Дамљановић, Збирка текстова (скрипта) Допунска С.A.Вишнков: Русский язык как иностранный.- Moсквa, 2001. В. М. Соловьeв: Слово o России. - Moсквa, 2003. Руско-српски речник.- Ред. Б. Станковић, Нови Сад, 2001.