Курс: Педагогија аутономије (мас.) 2021
Предавачи

др Александар Тадић, ванредни професор

изборни курс
Број бодова: 7.00
Садржај курса: Програм предавања: Друштвене структуре и концепције васпитања. Васпитање на темељима етичких и тржишних вредности. Васпитање за еманципацију – предмет проучавања критичких концепција васпитања. Значења еманципације као циља васпитања (импликације за педагошку праксу). Педагогија Паула Фреиреа. Еманципаторско и егалитаристичко начело једнакости интелигенција и метод аутодидактике – становиште Жака Рансијера. Еманципација, вера у еманципацију и поступци за вредновање педагошких поступака – становиште Филипа Меријеа. Конструктивизам и концепције васпитања. Теоријски оквир и практичне импликације теорије самоодређења, теорије избора Вилијема Гласера и прогресивне педагогије Алфија Кона. Програм вежби: Дискусије о различитим савременим концепцијама васпитања. Теоријски образложена студентска излагања на часу о савременим проблемима васпитања. Презентације извештаја о обављеном истраживању.
Циљ изучавања курса: Стицање знања о оријентацијама у проучавању педагошких процеса усмерених на развој аутономне личности. Разумевање настанка друштвених патологија у функцији јачања еманципаторске компоненте васпитног рада и подржавања друштвеног активизма педагога.
App.preduslovi_za_polaganje: /
Облици наставе: Предавања, групни рад, дискусије, израда пројеката, прикази прочитане литературе, презентације на часу и индивидуалне консултације.
План курса:
1. недеља
предавање - Васпитање и друштво. О васпитању из угла теорије Луја Алтисера.
Друштвене структуре, односи моћи, интереси и потчињавање у васпитању / Школа као идеолошки државни апарат и механизам интерпелације (Алтисер)
Литература: Kohlberg, L. & Mayer, R. (1972). Development as the Aim of Education. Harvard Educational Review. 42 (4),449-496.
1. недеља
предавање - Васпитање и друштво. О васпитању из угла теорије Луја Алтисера.
Друштвене структуре, односи моћи, интереси и потчињавање у васпитању / Школа као идеолошки државни апарат и механизам интерпелације (Алтисер)
Литература: Алтисер, Л. (2009). Идеологија и државни идеолошки апарати. Лозница: Карпос. (24-49, 64-81)
1. недеља
предавање - Васпитање и друштво. О васпитању из угла теорије Луја Алтисера.
Друштвене структуре, односи моћи, интереси и потчињавање у васпитању / Школа као идеолошки државни апарат и механизам интерпелације (Алтисер)
Литература: Поткоњак, Н. (1996). ’Трећа педагогија’ - утопија или стварност. Настава и васпитање, 45(2), 228-240.
2. недеља
предавање - О васпитању из угла теорија Мишела Фукоа и Пјера Бурдијеа
Структуре и средства владања и контроле у пракси дисциплиновања / Културна репродукција и симболичка доминација
Литература: Бурдије, П. и Пасерон, Ж. К. (2012). Репродукција у образовању, друштву и култури. Реч, 82/28, 67-121.
2. недеља
предавање - О васпитању из угла теорија Мишела Фукоа и Пјера Бурдијеа
Структуре и средства владања и контроле у пракси дисциплиновања / Културна репродукција и симболичка доминација
Литература: Тадић, А., Малешевић, Н. и Радовановић, И. (2013). Симболичка доминација и антиидеолошка деловања – репресивни механизми идеолошких институција и Толстојев покушај слободног васпитања.
2. недеља
предавање - О васпитању из угла теорија Мишела Фукоа и Пјера Бурдијеа
Структуре и средства владања и контроле у пракси дисциплиновања / Културна репродукција и симболичка доминација
Литература: Фуко, М. (1997). Надзирати и кажњавати. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижница Зорана Стојановића. (19-32, 71-100, 131-189, 203-220)
3. недеља
предавање - Критичка теорија васпитања
О изградњи друштвене свести усмерене ка променама и друштвеној трансформацији.
Литература: Konig, E. i Zedler, P. (2001). Teorije znanosti o odgoju. Zagreb: Educa. (122-151)
3. недеља
предавање - Критичка теорија васпитања
О изградњи друштвене свести усмерене ка променама и друштвеној трансформацији.
Литература: Адорно, Т. (2006). Васпитање после Аушвица. Педагогија, LXI (1), 5-16.
4. недеља
предавање - Васпитање као одговор на изазове савременог доба
Васпитање на темељима етичких и тржишних вредности.
Литература: Varufakis, J. (2015). Ovaj svet može da bude bolji. Beograd: Kreativni centar. (25-44; 77-100)
4. недеља
предавање - Васпитање као одговор на изазове савременог доба
Васпитање на темељима етичких и тржишних вредности.
Литература: Мерије, Ф. (2016). Педагогија: мора се пружити отпор, Београд: Data Status. (61-90)
4. недеља
предавање - Васпитање као одговор на изазове савременог доба
Васпитање на темељима етичких и тржишних вредности.
Литература: Тадић, А. и Бодрошки Спариосу, Б. (2017). Васпитање као одговор на изазове савременог доба. У: ВасПИТАЊЕ данас (стр. 19-25), Београд: Филозофски факултет и ПДС.
5. недеља
предавање - Педагогија аутономије Паула Фреиреа
О критичкој педагогији: перспектива Анрија Жируа; Питера Мекларена и Мајкла Епла.
Литература: Apple, M. W. (2014). Образовање на „правом“ путу: тржишта, стандарди, Бог и неједнакост. Београд: Фабрика књига (23-78)
5. недеља
предавање - Педагогија аутономије Паула Фреиреа
О критичкој педагогији: перспектива Анрија Жируа; Питера Мекларена и Мајкла Епла.
Литература: Жиру, А. (2013). О критичкој педагогији. Београд: Eduka. (9-67, 121-128, 223-263)
5. недеља
предавање - Педагогија аутономије Паула Фреиреа
О критичкој педагогији: перспектива Анрија Жируа; Питера Мекларена и Мајкла Епла.
Литература: Мекларен, П. (2013). Че Гевара, Пауло Фреире и педагогија револуције. Београд: Едука. (9-35, 86-88, 229-321)
5. недеља
предавање - Педагогија аутономије Паула Фреиреа
О критичкој педагогији: перспектива Анрија Жируа; Питера Мекларена и Мајкла Епла.
Литература: Робертс, П. (2007). Педагогија наде Паула Фреиреа. Педагогија, LXII (4), 529-540.
5. недеља
предавање - Педагогија аутономије Паула Фреиреа
О критичкој педагогији: перспектива Анрија Жируа; Питера Мекларена и Мајкла Епла.
Литература: Фреире, П. (2017). Педагогија аутономије. Clio: Београд (13-32; 48-55; 72-80)
5. недеља
предавање - Педагогија аутономије Паула Фреиреа
О критичкој педагогији: перспектива Анрија Жируа; Питера Мекларена и Мајкла Епла.
Литература: Фреире, П. (2018). Педагогија обесправљених. Едука: Београд (стр. 55-70)
6. недеља
предавање - Педагошки оптимизам као прорачуната наивност.
Брунерова култура образовања (значај контракултура и фолк педагогије) / Начело једнакости интелигенција и метод аутодидактике - становиште Жака Рансијера / Еманципација, вера у еманципацију и поступци за вредновање педагошких поступака: погледи Филипа Меријеа.
Литература: Bruner, Ј. (2000). Kultura obrazovanja, Zagreb: Educa (57-95)
6. недеља
предавање - Педагошки оптимизам као прорачуната наивност.
Брунерова култура образовања (значај контракултура и фолк педагогије) / Начело једнакости интелигенција и метод аутодидактике - становиште Жака Рансијера / Еманципација, вера у еманципацију и поступци за вредновање педагошких поступака: погледи Филипа Меријеа.
Литература: Ranciere, J. (2010). Učitelj neznalica – Pet lekcija iz intelektualne emancipacije, Zagreb: Multimedijalni institut. (одабрана поглавља)
6. недеља
предавање - Педагошки оптимизам као прорачуната наивност.
Брунерова култура образовања (значај контракултура и фолк педагогије) / Начело једнакости интелигенција и метод аутодидактике - становиште Жака Рансијера / Еманципација, вера у еманципацију и поступци за вредновање педагошких поступака: погледи Филипа Меријеа.
Литература: Мерије, Ф. (2014). Образовање је васпитање: етика и педагогија, Београд: Завод за уџбенике (9-93)
6. недеља
предавање - Педагошки оптимизам као прорачуната наивност.
Брунерова култура образовања (значај контракултура и фолк педагогије) / Начело једнакости интелигенција и метод аутодидактике - становиште Жака Рансијера / Еманципација, вера у еманципацију и поступци за вредновање педагошких поступака: погледи Филипа Меријеа.
Литература: Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације, Београд: ИПА Филозофског факултета. (70-80)
7. недеља
предавање - Аутономија: циљ васпитања према Пијажеу
Конструктивизам и васпитне концепције. Хуманистичке психолошке теорије и теорије васпитања.
Литература: Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). The darker and brighter sides of human existence: Basic psychological needs as a unifying concept. Psychological Inquiry, 11 (4), 319-338.
7. недеља
предавање - Аутономија: циљ васпитања према Пијажеу
Конструктивизам и васпитне концепције. Хуманистичке психолошке теорије и теорије васпитања.
Литература: Ками, К. (1983). Аутономија: циљ васпитања према Пијажеу, Предшколско дете, XIII (1-2), 1-12.
8. недеља
предавање - Аутономија као базична људска потреба. Теорија самоодређења - теоријски оквир.
Аутономија ученика у разредном контексту – критичка перспектива теорије самоодређења
Литература: Брофи, Џ. (2015). Како мотивисати ученике да уче. Београд: Clio. (229-268; 269-323)
8. недеља
предавање - Аутономија као базична људска потреба. Теорија самоодређења - теоријски оквир.
Аутономија ученика у разредном контексту – критичка перспектива теорије самоодређења
Литература: Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације, Београд: ИПА Филозофског факултета. (41-53)
9. недеља
предавање - Теорија избора Вилијема Гласера.
Литература: Glasser, W. (1994): Kvalitetna škola, Educa, Zagreb (1-94)
9. недеља
предавање - Теорија избора Вилијема Гласера.
Литература: Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације, Београд: ИПА Филозофског факултета. (105-132)
10. недеља
предавање - Обучавање наставника успешности: перспектива Томаса Гордона
Литература: Гордон, Т. (1998): Како бити успешан наставник, Креативни центар и Мост, Београд
11. недеља
предавање - Прогресивна педагогија Алфија Кона
Литература: Kohn, A. (2005). The (progressive) schools our children deserve. Schools: Studies in Education, 2(2), 77-108.