Курс: Систем васпитања и образовања (осн.) 2021 У оквиру предмета: Систем васпитања и образовања (осн.) 2021 Предавачи др Александар Тадић, ванредни професор обавезни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Програм предавања: Појам, карактеристике, структура и детерминанте система васпитања и образовања. Димензије квалитета система васпитања и образовања. Структура и обележје система васпитања и образовања у транзиционом периоду. Конституисање система у новом друштвено-политичком контексту. Главне промене у структури, организацији и начину функционисања актуелног система васпитања и образовања у Србији.
Програм вежби: Главни правци промена у структури и обележја школског система у Србији током XX века (трајање образовања, наставни планови и програми, промене у унутрашњој организацији школе, децентрализација управљања и финансирања…). Главни правци реформских промена у транзиционом периоду: циљеви васпитања и образовања; управљање и финансирање у систему и установама; програми васпитања и образовања и запослени (наставници) у систему и установама; надзор над радом институција и вредновање у систему. Актуелно стање и промене у систему високог образовања у Србији. Циљ изучавања курса: Упознавање са структуром система васпитања и образовања и његовим основним функцијама; овладавање основним појмовима система васпитања и образовања; оспособљавање за аргументовану дискусију решења о структури и функционисању просветног система.
App.preduslovi_za_polaganje: / Облици наставе:
Предавања, интерактивни рад, дискусије, израда индивидуалних извештаја (пројеката), прикази прочитане литературе, презентације на часу и индивидуалне консултације. План курса: 1. недеља предавање - Појам, карактеристике и струкура система васпитања и образовања Институционално образовање и образовање и васпитање ван формалних институција. Школски систем – државне и приватне школе. Породица као чинилац система образовања и васпитања. Предшколске установе. Институционално образовање деце са посебним потребама. Васпитање у слободном времену. Мас-медији као чинилац у систему образовања и васпитања. Образовање одраслих у систему образовања и васпитања. Место цркве и верских школа у систему Литература: Антонијевић, Р. (2013). Општа педагогија. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета (поглавље: Систем васпитања и образовања, стр. 281-330). 2. недеља предавање - Детерминанте система образовања и васпитања и принципи организовања система Друштвено-политичко уређење, научно-технолошка револуција, економски развој земље, ниво културне развијености, традиција, развијеност педагогије и других наука као детерминанте система образовања и васпитања, принципи организовања система.
3. недеља предавање - Структура, главна обележја просветног система у Србији до 1970. године Систем ВиО између два светска рата. Први покушаји измене и трансформисања система у периодима 1945-1958. год. и 1958-1970. год. у складу са новим друштвено-политичким уређењем / Главни правци промена: трајање ообразовања, наставни планови и програми, промене у унутрашњој организацији школе, децентрализација управљања и финансирања. Експанзија институција за образовање на свим нивоима.
Литература: Поткоњак, Н. (1980). Систем образовања и васпитања у Југославији. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства (стр. 13-36; 42-80). 4. недеља предавање - Структура, главна обележја просветног система у Србији у периоду 1970-1990. год. Главни правци промена: циљеви, трајање образовања на нивоу основног и средњег (општег и стручног) образовања. Нови типови школских институција. Измене у наставним плановима и програмима/
5. недеља предавање - Димензије квалитета система образовања. Квалитет образовних система. Различита схватања квалитета образовних система.
Мерљивост и проверљивост система образовања. Основне димензије квалитета образовних система: отвореност, ефективност, ефикасност, праведност, одрживост/
Литература: Ивић, И. и сарадници (2001). Свеобухватна анализа система основног образовања у СРЈ. Београд: UNICEF (стр. 9-40) 5. недеља предавање - Димензије квалитета система образовања. Квалитет образовних система. Различита схватања квалитета образовних система.
Мерљивост и проверљивост система образовања. Основне димензије квалитета образовних система: отвореност, ефективност, ефикасност, праведност, одрживост/
Литература: Квалитетно образовање за све – изазови реформе образовања у Србији (2004). Београд: Министарство просвете и спорта Републике Србије (стр. 15-20; 21-28; 61-63; 99-106;127-131; 139-142). 6. недеља предавање - Структура, главна обележја просветног система у Србији, период 1990-2000. год. Реформе система образовања у транзиционим европским државама и кључне тачаке које се издвајају у анализама образовних реформи на крају 20. века. Обележја просветног система у Србији на крају 20. века.
Литература: Десет година реформи обавезног образовања (1984-1994) у неким европским земљама (2001). Београд: Министарство просвете и спорта Републике Србије (стр. 7-93). 7. недеља предавање - Главни правци реформских промена у последње две деценије (Уводно предавање за наредних пет наставних јединица)
Конституисање система у новом друштвено-политичком контексту. Главне промене у структури, организацији и начину функционисања система образовања у Србији./ Циљеви, општа организација и структура школства у области обавезног образовања. Промене у области управљања и органзације школе, промене у наставним плановима и програмима, усавршавање наставника, саветодавне службе, евалуација и надзор./ Даљи правци развоја система./
Литература: Закон о основама система образовања и васпитања (2017). Службени гласник РС, бр. 88, (чланови: 1-5, 7-9, 17-18, 24-26, 30-32, 34, 36, 38, 39, 43, 56, 79, 80, 89, 110, 111, 113, 135, 138, 169, 170). 7. недеља предавање - Главни правци реформских промена у последње две деценије (Уводно предавање за наредних пет наставних јединица)
Конституисање система у новом друштвено-политичком контексту. Главне промене у структури, организацији и начину функционисања система образовања у Србији./ Циљеви, општа организација и структура школства у области обавезног образовања. Промене у области управљања и органзације школе, промене у наставним плановима и програмима, усавршавање наставника, саветодавне службе, евалуација и надзор./ Даљи правци развоја система./
Литература: Станковић, Д. (2011). Образовне промене у Србији (2010-2010), у: М. Вујачић и др. (ур.). Представе о образовним променама у Србији - Рефлексије о прошлости, визије будућности (стр. 41-62),Београд: ИПИ 7. недеља предавање - Главни правци реформских промена у последње две деценије (Уводно предавање за наредних пет наставних јединица)
Конституисање система у новом друштвено-политичком контексту. Главне промене у структури, организацији и начину функционисања система образовања у Србији./ Циљеви, општа организација и структура школства у области обавезног образовања. Промене у области управљања и органзације школе, промене у наставним плановима и програмима, усавршавање наставника, саветодавне службе, евалуација и надзор./ Даљи правци развоја система./
Литература: Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године (2012), Службени гласник РС, бр. 107 (стр. 3-107)
7. недеља предавање - Главни правци реформских промена у последње две деценије (Уводно предавање за наредних пет наставних јединица)
Конституисање система у новом друштвено-политичком контексту. Главне промене у структури, организацији и начину функционисања система образовања у Србији./ Циљеви, општа организација и структура школства у области обавезног образовања. Промене у области управљања и органзације школе, промене у наставним плановима и програмима, усавршавање наставника, саветодавне службе, евалуација и надзор./ Даљи правци развоја система./
Литература: Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације: Еманципаторска компонента васпитног рада наставника, Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета (стр. 54-80). 8. недеља предавање - Циљеви васпитања и образовања у реформским променама у последње две деценије 9. недеља предавање - Управљање и финансирање у систему током транзиционих реформских промена 10. недеља предавање - Програми образовања и васпитања током транзиционих реформских промена 11. недеља предавање - Запослени у систему током транзиционих реформских промена 12. недеља предавање - Надзор над радом институције и вредновање у просветном систему 13. недеља предавање - Актуелно стање и промене у систему високог образовања у Србији Литература: Бодрошки Спариосу, Б. (2017). Универзитетско образовање пред сталним изазовима, Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду (стр. 89-124). 13. недеља предавање - Актуелно стање и промене у систему високог образовања у Србији Литература: Закон о високом образовању (2017), Службени гласник РС бр. 88 (чланови: 3-6, 8-12, 33-37, 43-50, 66). |