Курс: Концепције и стратегије разредне дисциплине У оквиру предмета: Концепције и стратегије разредне дисциплине Предавачи др Александар Тадић, ванредни професор изборни курс Број бодова: 5.00 Садржај курса: Теоријска настава: Терминолошке дилеме (разредна дисциплина и процеси одређивања правила понашања, кажњавања, награђивања, управљања разредом, еманципације). Концепцијска основа теоријских модела разредне дисциплине. Бихејвиорaлни и конструктивистички/хуманистички приступ у основи теоријских концепција разредне дисциплине. Теорија самоодређења као оквир за разумевање и класификацију теоријских и концепција и стратегија разредне дисциплине на континууму контрола – аутономија. Анализа релевантних истраживања на пољу испитивања наставничких уверења о разредној дисиплини и поступцима које примењују како би успоставили и одржавали разредну дисциплину.
Практична настава: Концепције разредне дисциплине усмерене на: а) наставничку контролу понашања ученика (Ли Кантера, Фредерка Џонса и Рудолфа Драјкурса) и б) подржавање аутономије ученика (Вилијема Гласера, Томаса Гордона и Алфија Кона). Процедурална стратегија разредне дисциплине. Интерперсонална стратегија разредне дисциплине. Дидактичка стратегија разредне дисциплине.
Циљ изучавања курса: Упознавање студената са процесом разредне дисциплине из етичке перспективе (која подразумева схватање да је стварност друштвено и језички конструисана, да је дисциплина нераскидиво повезана са деловањем институција, као и да разредну дисциплину треба засновати на подршци аутономије ученика), кроз анализу различитих концепција разредне дисциплине и дисциплинских поступака који се њима промовишу. Упућивање студената у одговарајуће облике истраживачког рада у овој области. App.preduslovi_za_polaganje: - Облици наставе:
Интерактивна настава и практични рад студената; индивидуалне и групне консултације; менторски рад; извештаји, саопштења и дискусије студената. План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање о дисциплини као механизму друштвене контроле. Процес разредне дисциплине из етичке перспективе – од спољашњег механизма контроле ка подршци аутономном поступању у разреду. Литература: Трнавац, Н. (1996). Дисциплина ученика - између педагогије вођења и педагогије еманципације. Настава и васпитање, Вол. 45, Бр. 2, стр. 252-265. 2. недеља предавање - Терминолошке дилеме Разредна дисциплина и процеси одређивања правила понашања, кажњавања, награђивања, управљања разредом, еманципације. Литература: Гашић-Павишић, С. (2005). Модели разредне дисциплине (стр. 1-31, 93-198), Београд: Институт за педагошка истраживања. 3. недеља предавање - Типови разредне дисциплине као индикатор квалитета васпитног деловања Средства и поступци за одржавање разредне дисциплине сврстани у: а) дисциплину телесног кажњавања, б) дисциплину понижавања личности или апееловања на достојанство, в) прописану дисциплину, г) еманципаторску-договорну дисциплину. Литература: Трнавац, Н. (2005). „Дисциплинска лествица“ као индикатор нивоа и квалитета васпитног деловања наставника, Иновације у настави, Вол. 18, Бр. 4, стр. 5-20. 4. недеља предавање - Теорије васпитања и учења и разредна дисциплина. Утемељење теоријских концепција разредне дисциплине. Бихејвиорaлни и конструктивистички/хуманистички приступ у основи теоријских концепција разредне дисциплине. 5. недеља предавање - Класификација концепција и стратегија разредне дисциплине Теорија самоодређења као оквир за класификовање и разумевање етичке димензије концепција (теоријских модела) и стратегија разредне дисциплине.
Класификација према усмерености на: а) наставничку контролу понашања ученика и б) подржавање аутономије ученика (теорија самоодређења као критеријум класификовања). Литература: Тадић, А. (2015). Наставнички модели и стратегије разредне дисциплине (стр. 11-90), Београд: Учитељски факултет. 6. недеља предавање - Процедурална, интерперсонална и дидактичка стратегија разредне дисциплине. Шта се подразумева под процедуралном, интерперсоналном и дидактичком стратегијом разредне дисциплине? Анализа два типа сваке од три наведене стратегије разредне дисциплине: а) усмерен на наставничку контролу понашања ученика; б) усмерен на подржавање аутономије ученика.
7. недеља предавање - Технике разредне дисциплине Проблематизација примене позитивних вербалних порука као повратних информација о понашању ученика на наставном часу. Кантерове вербалне поруке („Допада ми се...“). Охрабрења као позитивне вербалне поруке о понашању ученика: а) контролишућег и б) информативног типа.
8. недеља предавање - Анализа концепција резредне дисциплине контролишућег типа 1: изабране теме 1) Концепција разредне дисциплине Ли Кантера: "Чврста дисциплина".
2) Концепција разредне дисциплине Фредерика Џонса: "Позитивна дисциплина".
Критичка анализа полазних основа концепција и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу. 9. недеља предавање - Анализа концепција резредне дисциплине контролишућег типа 2: изабране теме Стил понашања "чврстог наставника". Елементи и формулисање дисциплинског плана (Кантер). Разредна структура, постављање граница, вежбање одговорности и потпорни системи као технике система позитивне дисциплине (Џонс). 10. недеља предавање - Анализа концепција резредне дисциплине аутономног типа 1: изабране теме 1) Концепција разредне дисциплине Рудолфа Драјкурса: "Дисциплина без суза".
2) Концепција разредне дисциплине Вилијема Гласера: "Квалитетна школа".
Критичка анализа полазних основа концепције и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу. 11. недеља предавање - Анализа концепција резредне дисциплине аутономног типа 2: изабране теме Анализа становишта да је недисциплиновано понашање резултат погрешне претпоставке ученика о начину на који може да обезбеди место и статус у групи и усмерености на демократизацију односа у настави (Драјкурс). Схватање квалитета засновано на доживљају света у коме живимо (свет квалитета). Стилови шефовања и вођења у разредном контексту. Разредни састанци (Гласер). 12. недеља предавање - Анализа концепција резредне дисциплине аутономног типа 3: изабране теме 1) Концепција разредне дисциплине Томаса Гордона: „Обучавање наставника успешности".
2) Концепција разредне дисциплине Алфија Кона: „Изван (уместо) дисциплине".
Критичка анализа полазних основа концепције и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу. 13. недеља предавање - Анализа концепција резредне дисциплине аутономног типа 4: изабране теме Схватање значаја односа у разреду за раст и развој ученика. Наставничке вештине за изграђивање квалитетних односа са ученицима. Технике професионалног саветника (Гордон). Прогресивна педагогија као основа за разумевање процеса разредне дисциплине. О "псеудоизбору". Критика примене казни и награда. Значај мотива и вредности који доводе до одређеног понашања (Кон). 14. недеља предавање - Рекапитулација и завршна дискусија.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације: Еманципаторска компонента васпитног рада наставника (стр. 41-53, 81-206). Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду. |