Курс: Евалуација рада наставника У оквиру предмета: Евалуација рада наставника Предавачи др Милан Станчић, ванредни професор изборни курс Број бодова: 7.00 Садржај курса: Теоријска настава: Квалитет наставе и квалитет рада наставника – различита разумевања и импликације за праксу; Место евалуације рада наставника у систему евалуације у образовању; Функције евалуације рада наставника; Приступи квалитету рада наставника и њима одговарајући поступци евалуације; Самоевалуација у раду наставника и улога педагога у овом процесу; Наставничка перспектива о евалуацији; Законска регулатива у нашој земљи која се односи на евалуацију рада наставника; Приступи анализи часа као једног од начина евалуације рада наставника; Улога документовања у евалуацији рада наставника; Портфолио наставника као начин евалуације рада наставника; Значај повратне информације о раду. Практична настава: Анализа различитих поступака и инструмената за евалуацију рада наставника; Заједничко планирање евалуације рада наставника и разрада инструмената; Испробавање инструмената у пракси и заједничко разматрање резултата са наставником. Циљ изучавања курса: Оспособљавање студената да сараднички учествују у планирању и организовању евалуације рада наставника и тумачењу података добијених евалуацијом. App.preduslovi_za_polaganje: - Облици наставе:
предавање, дискусије и дебате, анализа литературе и инструмената, анализа видео материјала, планирање и реализација активности у пракси, праћење реализације активности и анализа искуства. План курса: 1. недеља предавање - Уводни час Упознавање са програмом предмета, размена очекивања и договори о начину рада. 2. недеља предавање - Квалитет и евалуација рада наставника - појам и релације Квалитет наставе и квалитет рада наставника – различита разумевања и њихове импликације за праксу. Евалуација рада наставника као компонента система евалуације у образовању. 3. недеља предавање - Основни приступи квалитету и евалуацији рада наставника Приступ базиран на моделу «доброг наставника» и приступ базиран на постигнућу ученика. Самоевалуација у раду наставника и улога педагога у овом процесу 4. недеља предавање - Поступци и функције евалуације рада наставника Различите функције евалуације рада наставника и различити поступци евалуације рада наставника. 5. недеља вежбе - Законска регулатива која се односи на евалуацију рада наставника Вежба 1: анализа законских докумената у нашој земљи која се односе на евалуацију рада наставника из перспективе тога који приступ и које функције се у њима промовишу. 6. недеља предавање - Перспектива наставника о евалуацији Приказ и анализа података добијених у међународним и домаћим истраживачким студијама о томе како се спроводи евалуација рада наставника у пракси и како наставници доживљавају евалуацију сопственог рада. 7. недеља предавање - Улоге педагога у евалуацији рада наставника Разматрање улога педагога у евалуацији рада наставника. Упутство за предиспитни задатак: интервју са педагогом у школи о томе како се у пракси приступа евалуацији рада наставника и прикупљање инструмената који се користе у евалуацији рада наставника. 8. недеља вежбе - Осврт на интервјуе са педагогом о евалуацији рада наставника Заједничка анализа сазнања из праксе добијених кроз интервју са педагозима: шта, ко, како и зашто се у пракси вреднује у вези са радом наставника; каква је улога педагога у том процесу? Како мењати праксу? 9. недеља вежбе - Анализа инструмената за евалуацију рада наставника Анализа прикупљених поступака и инструмената за евалуацију рада наставника из перспективе функција евалуације које остварују и показатеља квалитета рада наставника који су у основи тих поступака. 10. недеља вежбе - Анализа часа као један од начина евалуације рада наставника Вежба 2: анализа часа на видео снимку уз коришћење различитих инструмената. Осврт на искуства и значење добијених података. 11. недеља предавање - Улога документације у евалуацији рада наставника Портфолио наставника као помоћ у (само)евалуацији рада наставника. Вежба 3: разрада критеријума за евалуацију рада наставника кроз анализу наставничког портфолија. 12. недеља вежбе - Значај повратне информација о раду наставника Вежба 4: давања повратне информације о раду наставника. Упутство за испитни задатак: планирање и реализација активности евалуације рада наставника (у сарадњи са наставником из школе). 13. недеља - - Припрема за испитни задатак Групне консултације студената у вези испитног задатка: планирање и реализација активности евалуације рада наставника. 14. недеља пракса - Посета студената школама ради реализације испитног задатка. 15. недеља вежбе - Осврт на испитни задатак Осврт на искуства са реализације испитног задатка. Сумирање и евалуација курса.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Митровић, М. и Радуловић. Л. (2011). Начини разумевања и концептуализовања квалитета образовања у настави. У: Квалитет у образовању. Београд: ИПА, Филозофски факултет, стр. 135-154. Пешић, М.М. (1991). Планирање, праћење и евалуација сопственог рада. у: Учитељ у пракси. Београд: Републички завод за унапређивање васпитања и образовања, стр. 227-245. Радуловић, Л. (2016). Наставник као рефлексивни практичар, у: Слике о наставнику – између модерне и постмодерне. Београд: ИПА и Центар за образовање наставника, Филозофски факултет, стр. 88-99. Станчић, М. (2011). Основни приступи квалитету рада наставника и њихове одлике. У: Квалитет у образовању. Београд: ИПА, Филозофски факултет, стр. 203-220. Станчић, М. (2014). Начини евалуације и грађење значења квалитета рада наставника (докторска дисертација). Београд: Филозофски факултет, стр. 11-52. Станчић, М. (2015). Наставничке рефлексије о евалуацији сопственог рада. Настава и васпитање, 64(4), стр. 697-713. Станчић, М. (2016). Анализа наратива као алат за рефлексију наставника о квалитету сопственог рада. У: Развој истраживачке праксе у школи. Београд: Институт за педагошка истраживања, стр. 101-120. Хебиб, Е. (1995). Вредновање рада наставника - једна компонента система евалуације васпитно-образовног процеса, Настава и васпитање, 44(1-2), стр. 83-95. Хебиб, Е. (1996). Улога педагога у вредновању рада наставника. Београд: ИПА, Филозофски факултет (стр. 32-60). |