Курс: Професионални развој наставника У оквиру предмета: Професионални развој наставника Предавачи др Наташа Вујисић-Живковић, редовни професор др Александар Тадић, ванредни професор изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Садржај курса: Теоријска настава 1) Професионални идентитет наставника; 2) Професионалне компетенције наставника; 3) Професионални развој наставника – појмовно-терминолошка питања; 4) Концепција и систем иницијалног професионалног образовања наставника у Србији – стање и перспективе; 5) Концепције професионалног усавршавања наставника; 6) Наставник као рефлексивни практичар – наставник као истраживач: однос педагошке теорије и праксе; 8) Приправништво: педагог и наставник на заједничком задатку. Практична настава 1) Истраживање професионалног индентитета наставника; 2) Истраживање система иницијалног професионалног образовања наставника у Србији; 3) Истраживање система професионалног усавршавања наставника у Србији; 4) Улога педагога у креирању плана (на индивидуалном и институционалном нивоу) професионалног развоја наставника; 5) Улога индивидуалног професионалног портфолија наставника; 6) Истраживање улоге педагога у професионалном развоју наставника. Циљ изучавања курса: Овладавање концептом професионалног развоја наставника, развијање способности, вештина и мотивације за активно учешће у професионалном развоју наставника. App.preduslovi_za_polaganje: - Облици наставе:
Критичко читање литературе, дискусија, планирање, реализација и презентација истраживачког рада. План курса: 1. недеља предавање - Уводни час Упознавање са програмом, литературом, предиспитним, испитним обавезама, временском динамиком и начином рада. 2. недеља предавање - Концепција и систем иницијалног професионалног образовања наставника у Србији . Критичка анализа литеартуре везане за концепцију и систем иницијалног професионалног образовања наставника у Србији – стање и перспективе. Литература: Protner, E., и др. (2014). Bolonjska reforma obrazovanja predmetnih nastavnika u novonastalim državama na području bivše Jugoslavije. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 46(1), 7-28. 2. недеља вежбе - Реализација истраживачког задатка (групни рад). Истраживање система иницијалног професионалног образовања наставника у Србији (групни рад). 2. недеља вежбе - Реализација првог истраживачког задатка Упоредна анализа професионалног идентитета наставника и учитеља (групни рад). 3. недеља предавање - Професионални идентитет наставника. Упознавање са концепцијама развоја професионалног идентитета наставника.
1. Живковић, П. (2012). Професионални идентитет наставника и самопроцена квалитета рада наставника. Jагодина: КАИРОС, стр. 13-34.
2. Врањешевић, Ј. и Вујисић Живковић, Н. (2013). Професионални идентитет наставника и образовања између компетенција и идеала. Теме, 37(2), 581-594.
Литература: 1. Живковић, П. (2012). Професионални идентитет наставника и самопроцена квалитета рада наставника. Jагодина: КАИРОС, стр. 13-34.
2. Врањешевић, Ј. и Вујисић Живковић, Н. (2013). Професионални идентитет наставника и образовања између компетенција и идеала. Теме, 37(2), 581-594.
3. недеља вежбе - Истраживање професионалног индетитета наставника (групни рад). Упознавање са првим истраживачким задатком: Упоредна анализа професионалног идентитета наставника и учитеља (групни рад). 4. недеља предавање - Реализација првог истраживачког задатка Упоредна анализа професионалног идентитета наставника и учитеља (групни рад). 5. недеља предавање - Презентација и критичка анализа првог истраживачког задатка Презентација и критичка анализа првог истраживачког задатка: Упоредна анализа професионалног идентитета наставника и учитеља 5. недеља вежбе - Презентација и критичка анализа првог истраживачког задатка Презентација и критичка анализа првог истраживачког задатка: Упоредна анализа професионалног идентитета наставника и учитеља 6. недеља предавање - Професиналне компетенције наставника 3. Vizek Vidović, V i Zoran Velkovski, V. (u red.) (2013). Nastavnička profesija za 21. Vek. Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE. Beograd: COP. (odabrani delovi)
4. Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja. Kikinda: Sveti Sava.
Литература: 3. Vizek Vidović, V i Zoran Velkovski, V. (u red.) (2013). Nastavnička profesija za 21. Vek. Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE. Beograd: COP. (odabrani delovi)
4. Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja. Kikinda: Sveti Sava.
5. Радуловић, Л., Пејатовић, А., Вујисић Живковић, Н. (2010). Професионалне компетенције наставника (стандарди професионалних компетенција наставника: да ли су нам потребни и како да до њих дођемо). Андрагошке студије, бр. 1, 161-170.
6. недеља предавање - Професиналне компетенције наставника 3. Vizek Vidović, V i Zoran Velkovski, V. (u red.) (2013). Nastavnička profesija za 21. Vek. Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE. Beograd: COP. (odabrani delovi)
4. Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja. Kikinda: Sveti Sava.
Литература: Радуловић, Л., Пејатовић, А., Вујисић Живковић, Н. (2010). Професионалне компетенције наставника. Андрагошке студије, бр. 1, 161-170. 6. недеља вежбе - Професиналне компетенције наставника – други истраживачки задатак Анализа различитих оквира професионалних компетенција наставника 7. недеља предавање - Концепције и модели професионалног усавршавања наставника. Критичка анализа различитих концепција и модела професионалног усавршавања наставника.
6. Правилник о сталном стручном усавршавању и стицању звања наставника, васпитача и стручних сарадника. Службени гласник РС, бр. 2016. (одабране стране) Литература: 1) Правилник о ССУ и стицању звања наставника... Службени гласник РС, бр. 13, 2015. 2) Пешикан, А., Антић, С. и Маринковић, С. (2010). Концепција СУН у Србији: између прокламованог и скривеног модела 7. недеља вежбе - Концепције и модели професионалног усавршавања наставника. 7. Пешикан, А., Антић, С. и Маринковић, С. (2010). Концепција стручног усавршавања наставника у Србији: између прокламованог и скривеног модела. Настава и васпитање, 59(2), 278-296 8. недеља предавање - Истраживање система професионалног усавршавања наставника у Србији Упознавање са другим истраживачким задатком: Истраживање система професионалног усавршавања наставника у Србији 8. недеља вежбе - Истраживање система професионалног усавршавања наставника у Србији Упознавање са другим истраживачким задатком: Истраживање система професионалног усавршавања наставника у Србији 9. недеља предавање - Реализација трећег истраживачког задатака Критичка аналаиза литературе из области професионалног развоја наставника 9. недеља предавање - Трећи истраживачки задатак Критичка анализа литературе у области професионалног уасавршавања наставниака
3. Ђерић, И., Милин, В. и Станковић, Д. (2012). Правци унапређивања стручног усавршавања наставника у Србији: перспективе различитих актера. Зборник института за педагошка истраживања, 46(1), 29–49.
4. Станковић, Д. и др. (2015). Наставник као истраживач – Приручник за наставнике. Београд: Министарство просвете, науке и технолошког развоја, стр. 11–23.
10. недеља предавање - Реализација 3 истраж. задатака 1 група Критичка анализа литературе, Литература: 1. Џиновић, В., Ђевић, Р. и Ђерић, И. (2013). Перцепције наставника о сопственој иницијативности: колективна иницијатива спрам личне иницијативе. Зборник института за педагошка истраживања, 45(2), 282–297.
2. Павловић, Б. (2008). Изазови лидерске улоге наставника. Зборник института за педагошка истраживања, 40(2), 388–402.
10. недеља вежбе - Реализација 3 истраж. задатака 1 група Критичка анализа литературе 11. недеља предавање - Реализација 3 истраж. задатака 2 група Критичка анализа литературе 11. недеља вежбе - Реализација 3. истраж. задатака 2 група 1. Џиновић, В., Ђевић, Р. и Ђерић, И. (2013). Перцепције наставника о сопственој иницијативности: колективна иницијатива спрам личне иницијативе. Зборник института за педагошка истраживања, 45(2), 282–297.
2. Павловић, Б. (2008). Изазови лидерске улоге наставника. Зборник института за педагошка истраживања, 40(2), 388–402.
12. недеља предавање - Реализација 3 истраж. задатака 3 група Критичка анализа литературе 12. недеља вежбе - Реализација 3 истраж. задатака 3 група Критичка анализа литературе
5. Богуновић, Б. и Станковић, И. (2008). Скривено сиромаштво наставника: статус, последице и стратегије превазилажења. Зборник института за педагошка истраживања, 40(2), 403–422.
6. Protner, E., Medveš, Z., Batinić, B., Miovska Spaseva, S., Radeka, I., Spasenović, V., Šušnja S., ra, Zorić, V. i Vujisić Živković, N. (2014). Bolonjska reforma obrazovanja predmetnih nastavnika u novonastalim državama na području bivše Jugoslavije. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 46(1), 7-28.
7. Ћировић, И. и Малинић Д. (2013). Академски родни стереотипи будућих наставника. Зборник института за педагошка истраживања, 45(2), 322–341.
8. Плут, Д., Павловић, З. и Попадић, Д. (2012). Схватања наставника о школском насиљу и њихова процена личне и колективне снаге за ефикасно деловање. Настава и васпитање, LXI(4), 597–611.
13. недеља предавање - Припрема за испитну обавезу Критичка анаализа литературе
10. Koutrouba, K. (2013). Student misbehaviour in secondary education: Greek teachers’
views and attitudes. Educational Review, 65(1), 1-19.
11. Beaschem, D. F., McCray, R. C., Yawn, D. C., & Obiakor, E. F. (2000). Support and importance of character education: pre-service teacher perceptions. Education, 133(4), 470-480.
13. недеља вежбе - Припрема за испитну обавезу 10. Koutrouba, K. (2013). Student misbehaviour in secondary education: Greek teachers’
views and attitudes. Educational Review, 65(1), 1-19.
11. Beaschem, D. F., McCray, R. C., Yawn, D. C., & Obiakor, E. F. (2000). Support and importance of character education: pre-service teacher perceptions. Education, 133(4), 470-480.
14. недеља предавање - Испитна обавеза Анализа литературе
12. Lipovec, A. & Antolin, D. (2014). Slovenian pre-service teachers’ prototype biography.Teaching in Higher Education, 19(2), 183-193.
13. Furlong, C. (2013). The teacher I wish to be: exploring the influence of life histories
on student teacher idealised identities. European Journal of Teacher Education, 36(1), 68-83.
15. недеља предавање - Испитна обавеза 14. Oksi, A. Schaaf van der M., Krull, E. (2014). Novice and experienced teachers’ views
on professionalism. TRAMES, 18(68/63), 4, 327-344.
15. Gordon, J. E. (2016). Concerns of the Novice Physical Education Teacher. Th Physical Educator, Vol. 73, 652-670.
|