Курс: Концепције и стратегије разредне дисциплине У оквиру предмета: Концепције и стратегије разредне дисциплине Предавачи др Александар Тадић, ванредни професор изборни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: Терминолошке дилеме (разредна дисциплина и процеси одређивања правила понашања, кажњавања, награђивања, управљања разредом, еманципације). Концепцијска основа теоријских модела разредне дисциплине. Бихејвиорaлни и конструктивистички/хуманистички приступ у основи теоријских концепција разредне дисциплине. Теорија самоодређења као оквир за разумевање и класификацију теоријских и концепција и стратегија разредне дисциплине на континууму контрола – аутономија. Анализа релевантних истраживања на пољу испитивања наставничких уверења о разредној дисиплини и поступцима које примењују како би успоставили и одржавали разредну дисциплину.
Концепције разредне дисциплине усмерене на: а) наставничку контролу понашања ученика (Ли Кантера, Фредерка Џонса и Рудолфа Драјкурса) и б) подржавање аутономије ученика (Вилијема Гласера, Томаса Гордона и Алфија Кона). Процедурална стратегија разредне дисциплине. Интерперсонална стратегија разредне дисциплине. Дидактичка стратегија разредне дисциплине.
Циљ изучавања курса: Упознавање студената са процесом разредне из етичке перспективе што подразумева схватање да је дисциплина нераскидиво повезана са деловањем институција, као и да разредну дисциплину треба засновати на подршци аутономије ученика. App.preduslovi_za_polaganje: / Облици наставе:
Интерактивна настава и практични рад студената; индивидуалне и групне консултације; менторски рад; извештаји, саопштења и дискусије студената. План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање о дисциплини као механизму друштвене контроле. Разредна дисциплина као механизам очувања легитимног поретка и/или индивидуалног остварења личности. 2. недеља предавање - Терминолошке дилеме Разредна дисциплина и процеси одређивања правила понашања, кажњавања, награђивања, управљања разредом, еманципације. 3. недеља предавање - Теорије васпитања и учења и разредна дисциплина. Концепцијска основа теоријских модела разредне дисциплине. Бихејвиорaлни и конструктивистички/хуманистички приступ у основи теоријских концепција разредне дисциплине. 4. недеља предавање - Класификација концепција и стратегија разредне дисциплине. Теорија самоодређења као оквир за разумевање и класификацију теоријских и концепција и стратегија разредне дисциплине на континууму контрола – аутономија. 5. недеља предавање - Истраживања дисциплинских уверења и поступака практичара. Анализа релевантних истраживања на пољу испитивања наставничких уверења о разредној дисиплини и поступцима које примењују како би успоставили и одржавали разредну дисциплину. 6. недеља предавање - Разредна дисциплина на континууму контрола - аутономија ученика. Концепције разредне дисциплине усмерене на наставничку контролу понашања ученика и подржавање аутономије ученика. 7. недеља предавање - Процедурална, интерперсонална и дидактичка стратегија разредне дисциплине. Стратегије утицања на понашање ученика осмишљавањем и применом дисциплинских правила и процедура, изградњом специфичних односа у разреду. Засновање утицања на понашање ученика на организацији наставног процеса. 8. недеља предавање - Концепција разредне дисциплине Ли Кантера. Концепт "Чврсте дисциплине". Стил понашања "чврстог наставника". Елементи и формулисање дисциплинског плана. Критичка анализа полазних основа концепције и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу. 9. недеља предавање - Концепција разредне дисциплине Фредерика Џонса. Концепт "Позитивне дисциплине". Разредна структура, постављање граница, вежбање одговорности и потпорни системи као технике система позитивне дисциплине. Критичка анализа полазних основа концепције и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу. 10. недеља предавање - Концепција разредне дисциплине Рудолфа Драјкурса. Концепт "Дисциплина без суза". Анализа полазног становишта да је недисциплиновано понашање резултат погрешне претпоставке ученика о начину на који може да обезбеди место и статус у групи и усмерености на демократизацију односа у настави. Критичка анализа полазних основа концепције и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу. 11. недеља предавање - Концепција разредне дисциплине Вилијема Гласера. Концепти: "Квалитетна школа", "Теорија избора (контроле)" и "Дисциплина без присиле". Схватање квалитета засновано на доживљају света у коме живимо (свет квалитета). Стилови шефовања и вођења у разредном контексту. Разредни састанци. Критичка анализа полазних основа концепције и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу. 12. недеља предавање - Концепција разредне дисциплине Томаса Гордона. Концепт "Обучавање наставника успешности". Схватање значаја односа у разреду
за раст и развој ученика. Наставничке вештине за изграђивање квалитетних односа са ученицима. Технике професионалног саветника. Критичка анализа полазних основа концепције и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу. 13. недеља предавање - Концепција разредне дисциплине Алфија Кона. Концепт "Изван (уместо) дисциплине". Прогресивна педагогија као основа за разумевање процеса разредне дисциплине. О "псеудоизбору". Критика примене казни и награда. Значај мотива и вредности који доводе до одређеног понашања. Критичка анализа полазних основа концепције и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу. 14. недеља предавање - Рекапитулација и завршна дискусија.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Гашић-Павишић, С. (2005): Модели разредне дисциплине (стр. 1-54, као и два поглавља по избору студента из описа модела), Београд: Институт за педагошка истраживања. Тадић, А. (2015): Наставнички модели и стратегије разредне дисциплине (стр. 11-90), Београд: Учитељски факултет. Тадић, А. (2016). Проблематизација примене позитивних вербалних порука као повратних информација о понашању ученика на наставном часу. у: Лидија Мишкељин, Зорица Шаљић и Јован Миљковић (уредници), Вредновање у васпитно-образовном процесу (128-133), Београд: Филозофски факултет и Педагошко друштво Србије. Трнавац, Н. (1996). Дисциплина ученика - између педагогије вођења и педагогије еманципације. Настава и васпитање, Вол. 45, Бр. 2, стр. 252-265. Трнавац, Н. (2005): „Дисциплинска лествица“ као индикатор нивоа и квалитета васпитног деловања наставника, Иновације у настави, Вол. 18, Бр. 4, стр. 5-20. Општа допунска Литература Brofi, Dž. (2015). Kako motivisati učenike da uče, Clio: Beograd. Glasser, W. (1994): Kvalitetna škola, Zagreb: Educa. Pšunder, M. (2012): Uspostavljanje i održavanje discipline u suvremenoj školi: uloga preventive i aktivne participacije učenika, Kalokagathia – Časopis za društvena i pedagoška pitanja, Vol.1, No.1, str. 5-12. Гордон, Т. (1998): Како бити успешан наставник, Београд: Креативни центар и Мост. Јованчићевић, О. и Рељић, Љ. (2008): Превенција и решавање дисциплинских проблема у настави, Настава и васпитање, Вол. 57, Бр. 3, стр. 338-356. Крњајић, С. (2007): Поглед у разред (11-54), Београд: Институт за педагошка истраживања. Лалић, Н. (2002): Примена награде и похвале у школи, Зборник Института за педагошка истраживања, Београд, Вол. 34, стр. 236-258. Лалић, Н. (2003): Примена поступка кажњавaња у школи, Зборник Института за педагошка истраживања, Београд, Вол. 35, стр. 245-266. Лалић-Вучетић, Н., Ђерић, И. и Ђевић, Р. (2009): Ученичка аутономија и интерперсонални стил наставника у теорији самодетерминације, Зборник Института за педагошка истраживања, Вол. 41, Бр. 2, стр. 349-366. Мерије, Ф. (2014). Образовање је васпитање: Етика и педагогија (стр. 9-93, 133-150). Београд: Завод за уџбенике. Тадић, А. (2015): Аутономија ученика у разредном контексту – критичка перспектива теорије самоодређења, Настава и васпитање, 64, 1, стр. 101-115. Трнавац, Н. (1996): Фрагменти о дисциплини ученика, Београд: Институт за педагогију и андрагогију. |